A Suggested Training Program Based on the training Needs of Teachers in First Stage of Basic Learning in the light of Developed Mathematics curricula

  • Noura Hakmi Hama University
  • Dr.shoukria .hakki
الكلمات المفتاحية: training needs, training program, mathematics teachers, developed curricula

الملخص

The study aimed to build a proposed training program based on the training needs of teachers, and to achieve the goal of the study, a list of training needs for teachers of the first cycle was prepared. A training program was built in the light of the needs that received great appreciation. The program consisted of 18 training sessions. The training session is divided into two main axes, a theoretical axis based on scientific references in building the theoretical basis for the knowledge specified in the previous goals (cognitive), and a second practical training axis with an applied aspect Of the mathematics curricula developed to develop the required skills, and the research sample amounted to (245) male and female teachers. The study was applied in the first semester of the academic year 2021-2022. The research tools consisted of a training needs questionnaire prepared by the two researchers. The results of the study showed the following:

The teachers’ assessment of their needs on the axes of the questionnaire was great for three out of the four axes (lesson planning, lesson implementation, students’ learning assessment), as for the first axis (knowledge and information related to the developed mathematics curricula,) the teachers’ assessment of their needs came to an average.

 

References

الأحمد، خالد طه. (2004). إعداد المعلم وتدريبه. منشورات جامعة دمشق. كلية التربية.
البصيص، حاتم. (2012). برنامج مقترح لتدريب المعلمين على المناهج المطورة في الحلقة الأولى من التعليم الأساسي. مجلة جامعة البعث. مجلد 34. عدد25.
الرشيدي، منيف نايف هادي. (2017). مستوى جودة البرامج التدريبية المقدمة للمعلمين في قسم الاشراف التربوي بمنطقة الفروانية التعليمية في دولة الكويت. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة آل البيت. الأردن.
السر، خالد وأحمد، منير وعبد القادر، خالد فايز. (2016). استراتيجيات تعليم وتعلم الرياضيات، منشورات جامعة الأقصى، غزة.
الشافعي، محمد. (2006). "خرائط التفكير وأثرها على تحصيل المفاهيم العلمية وتعزيز استخدام استراتيجيات تنظيم الذات لتعليم العلوم لتلاميذ المرحلة الإعدادية". المؤتمر العلمي العاشر التربية العلمية تحديات الحاضر ورؤى المستقبل، الجمعية المصرية للتربية العلمية، كلية التربية، جامعة عين شمس.
الشلهوب، سمر عبد العزيز. (2018). "فاعلية برنامج تدريبي مقترح في إكساب معلمات الرياضيات مهارات استخدام استراتيجيات ما وراء المعرفة في تدريسهن وأثر ذلك على تنمية مهارة حل المشكلة الرياضية لدى طالباتهن". مجلة جامعة أم القرى للعلوم التربوية والنفسية، المجلد (10)، العدد (1)، أكتوبر، ص ص 211-259.
الطعاني، حسن أحمد. (2002). التدريب مفهومه وفعالية بناء البرامج التدريبية وتقويمها. عمان: دار الشروق.
الفرا، غنى والمرسى، منال. (2019) أثر برنامج تدريبي في تنمية مهارات التواصل لدى عينة من معلمي الصف الخامس الأساسي، مجلة جامعة حماه، عدد 2، مجلد 2، حماه.
اللقاني، أحمد حسين ــــ الجمل، علي أحمد. (1999). معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس. ط2، غزة: عالم الكتب.
المحرز، هناء. 2018. الأعداد والعمليات لحسابية وطرائق تدريسها، منشورات جامعة البعث، كلية التربية.
الناشف، هدى. (2001). استراتيجيات التعليم والتعلم في الطفولة المبكرة، دار الفكر العربي، القاهرة.
إبراهيم، السعيد مبروك. (2019). تدريب المعلمين في ضوء تحديات مجتمع المعلومات. القاهرة، مصر: مؤسسة الباحث.
إبراهيم، مجدي عزيز. (2005). التدريس الإبداعي وتعليم التفكير. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
رضا، أكرم. (2003). برنامج تدريب المدربين. دار التوزيع والنشر الإسلامية. ط1. القاهرة
رضا، أكرم. 2003. برنامج تدريب المدربين. دار التوزيع والنشر الإسلامية.ط1. القاهرة
زيتون، عايش. (2007). النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم، عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع.
مرسي، منال وإسماعيل، محمد.2009. أصول التدريس، منشورات جامعة البعث، كلية التربية.
نصر، محمود. (2013). "أثر استخدام استراتيجية (فكر، زوج، شارك) بمساعدة بيئة الكمبيوتر والمواد البيئية التناولية في تدريس هندسة الصف الرابع الابتدائي على التحصيل والاحتفاظ والاعتماد الايجابي المتبادل". المؤتمر العلمي الثالث، الجمعية المصرية لتربويات الرياضيات، أكتوبر.
وزارة التربية. (2021). دليل لتعلم القائم على المشروعات والمبادرات. منشورات المركز الوطني لتطوير المناهج. دمشق.
وزارة التربية.(2021). دليل وحدة بناء المعايير ومؤشرات الأداء. منشورات المركز الوطني لتطوير المناهج. دمشق.
وزارة التعليم العالي في الجمهورية العربية السورية. (2011). الخطة الوطنية لتطوير برامج التّعليم العالي ومناهجه ـ بناء المعايير المرجعية الأكاديمية الوطنية (NARS) / قطاع العلوم التّربويّة [National academic reference standards for educational sciences]. دمشق.

Hyerle, D. (1996). "Visual Tools for constructing Knowledge" Association for Supervision and Curriculum Development Alexandria: Virginia.
Ohio's Standards-Based Education. Available at:
http://ims.ode.state.oh.us/ode/ims/sbe/
Nemirovesky,R. &Nobel,T.(.1997)." On Mathematical Visualization and The Place Where We Live, Educational Studies In Mathematics,33(2),July,99-131.
منشور
2022-11-06
How to Cite
Hakmi, N., & .hakki, D. (2022). A Suggested Training Program Based on the training Needs of Teachers in First Stage of Basic Learning in the light of Developed Mathematics curricula . Journal of Hama University , 5(13). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/998
القسم
Department of Education