the The problems faced by the fourth year students (class teacher) in the practical Education course from their point of view
الملخص
To determine the most important problems faced by the fourth year students (class teacher) in the practical Education course from their point of view, the search has been applied on a sample of (48) male and female fourth year students (class teacher) at the Faculty of Education at the university of Hama at the child rearing department, and study the effect of gender, and school location where practical Education is applied. The search adopted the descriptive analytical method, for this purpose a questionnaire consisting of five axes about the most important problems faced by the fourth year students (class teacher) in the practical Education course with problems specific to the nature of the practical Education program ,practical Education supervisor, cooperating school, cooperating teacher, student teacher character. Results showed order of problems in descending order cooperating school problems in the first place ,practical Education supervisor problems in the last place. There were statistically significant differences according to the gender for males . There were no statistically significant differences according to the school location . In light of the results, the research presented some suggestions including holding regular meetings with cooperating school principals and teachers, and discuss the most important problems faced by the students.
References
2. حبايب, علي حسن. (2016). صعوبات التربية العملية كما يراها طلبة كليات العلوم التربوية في الجامعات الفلسطينية. "دراسات العلوم التربوية, 43 (3), 1251-1265.
3. حماد, نهلة, علي.(2017). معوقات التدريب الميداني بأقسام رياض الأطفال في جامعة الشقراء من وجهة نظر الطالبات والمشرفات وسبل مواجهتها. مجلة كلية التربية, جامعة بور سعيد, العدد (22).
4. الخوالدة, مصطفى وأحميدة, فتحي محمود. (2010). مشكلات التربية العملية التي تواجه الطلبة المعلمين في تخصص تربية الطفل في كلية الملكة رانيا للطفولة في الجامعة الهاشمية . مجلة جامعة دمشق, العدد (26), المجلد (3), 737-781.
5.خازر, مهند.(2007). مشكلات برنامج التربية العملية في جامعة مؤتة التي يواجهها مديرو ومديرات المدارس المتعاونة من وجهة نظرهم. دراسات العلوم التربوية, العدد (34), المجلد (3), 244- 258.
6. سعادة, يوسف. (1993). التدريب أهميته والحاجة إليه, أنماطه, تحديد احتياجاته وبرامجه والتقويم المناسب له. القاهرة: الدار الشرقية للطباعة والنشر.
7.طاشمان, غازي والمستريحي, حسين.(2019). المشكلات التي تواجه طلبة التربية العملية في جامعة الإسراء في أثناء فترة التدريب الميداني. جامعة الإسراء, الأردن.
8.عطية, علي والهاشمي, عبد الرحمن. (2007). التربية العملية وتطبيقاتها في إعداد معلم المستقبل. عمان: دار المناهج للنشر والتوزبع.
9.العتيبي, منيرة. (2019). المشكلات التي تواجه طالبات التربية العملية بكلية التربية بالمزاحمية أثناء فترة التدريب الميداني. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية, العدد (27), المجلد(2), 382-407.
10.العنزي, سعود. (2015). المشكلات التي تواجه طلبة التربية العملية في جامعة شقراء من وجهة نظر الطلبة المعلمين أنفسهم. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية, جامعة بابل, العدد (2), 3-21.
11. مصلح, معتصم.(2015). المشكلات التي تواجه طلبة التربية العملية في التطبيق الميداني في محافظات جنوب الضفة الغربية في جامعة القدس المفتوحة من منظور مشرفي المقرر. مجلة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات , العدد (37), المجلد (1), 11-46.
12. المطلق, فرح سليمان. (2010). واقع التربية العملية لطلبة معلم الصف في كلية التربية بجامعة دمشق وآفاق تطويرها", مجلة جامعة دمشق, مجلد (26), العدد (1, 2), ص61-91.
13. الهديب, غسان. (2021).مشكلات التربية العملية في كلية التربية في جامعة الفرات من وجهة نظر الطلبة المعلمين. " مجلة العلوم التربوية والنفسية", مجلد (37), العدد (1).
المراجع الأجنبية:
- waleling, T&Fantahun,M.(2006). Assessment on problems of the new-pre service teachers training program in Jimma University, Ethiopian Journal of Education and science . 2(2) , 63-72.