The degree to which basic education teachers possess skills for employing artificial intelligence (AI) in education (Field study in the city of Tartous)

  • قمر قاسم آغا جامعة دمشق
الكلمات المفتاحية: artificial intelligence, Skills for employing artificial intelligence in education.

الملخص

The research aimed to identify the degree to which basic education teachers possess the skills of employing artificial intelligence (AI) in education in the city of Tartous. The research sample consisted of (427) basic education teachers in the city of Tartous, according to the research variables (scientific qualification, teaching experience), To achieve the research goal, the researcher followed the descriptive analytical approach and used a questionnaire consisting of (35) items, which included (7) skills: (Lesson planning, lesson preparation, evaluation, interaction with students, classroom management, professional development and training, parent involvement) prepared by the researcher, after its validity and reliability were verified, and the results were as follows:

- The degree to which basic education teachers have skills for employing artificial intelligence (AI) in education in the city of Tartous is weak, with an average arithmetic mean (2.30), and a standard deviation (0.557).

- There are statistically significant differences at the significance level (0.05) between the average scores of teachers’ answers to the questionnaire on the skills of employing artificial intelligence (AI) in education according to the academic qualification variable, and in favor of postgraduate studies.

- There are no statistically significant differences between the average scores of teachers’ answers to the questionnaire on the skills of employing artificial intelligence (AI) in education according to the variable of teaching experience.

In light of the findings, the current research suggested the need to organize intensive training programs covering various aspects of artificial intelligence in education, including data analysis, content customization, performance evaluation, and providing continuous technical support to teachers to help them overcome technical challenges

References

أولاً: المراجع العربية:
1- أبو عيادة، هبة. (2022). سبل مقترحة لاستثمار الذكاء الاصطناعي لتحقيق كفاءة مخرجات المؤسسات التربوية، الملتقى الدولي المحكم حول: الاستثمار المالي والصناعي في الذكاء الاصطناعي "التكنولوجيا المالية والثورة الصناعية الرابعة". لبنان.
2- أبو سويرح، أحمد؛ عسقول، محمد؛ الرنتيسي، محمود (2022). فاعلية تدريس وحدة إلكترونية مقترحة في "الذكاء الاصطناعي" لتنمية مهارات البرمجة لدى طالبات الصف التاسع الأساسي بمحافظات غزة، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية، فلسطين، 30 (5)، 67- 102.
3- حبيب، أحمد؛ بلال، موسى. (2019). الذكاء الاصطناعي ثورة في تقنيات العصر، دار العربية للنشر، مصر.
4- الحناكي، لولوه. (2023). مدى امتلاك معلمات الدراسات الاجتماعية بالمرحلة المتوسطة بمدينة الرياض لمهارات توظيف الذكاء الاصطناعي في التعليم، مجلة الدراسات التربوية والإنسانية، كلية التربية، جامعة، 15 (4)، 63- 98.
5- العليان، فاطمة (2024). واقع توظيف الذَّكاء الاصطناعي (AI) في تدريس تلاميذ الحلقة الأولى من التَّعليم الأساسي في مدينة دمشق من وجهات نظر المعلّمين، مجلة جامعة دمشق للعلوم التربوية والنفسية، 40 (1)، ص 1-15.
6- الخبيري، صبرية. (2020). درجة امتلاك معلمات المرحلة الثانوية بمحافظة الخرج لمهارات الذكاء الاصطناعي، دراسات عربية في التربية وعلم النفس، العدد 119، ص121- 152.
7- الشماس، عيسى؛ ميلاد، محمود. (2017)، مناهج البحث في التربية وعلم النفس. منشورات جامعة دمشق.
8- عبد الرحمن، محمد. (2021). أساسيات الذكاء الاصطناعي. دار العلم، مصر.
9- السعدي، هدى بنت عبد الله. (2021). الذكاء الاصطناعي وتطوير المناهج الدراسية. دار الفكر العربي، مصر
10- الشمري، محمد بن عبد الرحمن. (2019). تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم: الفرص والتحديات. مجلة العلوم التربوية، 28.
11- إسماعيل، هبة. (2023). الذكاء الاصطناعي: تطبيقاته ومخاطره التربوية (دراسة تحليلية). مجلة الدراسات التربوية والإنسانية، 33 (33)، ص 280- 377.
12- الهاجري، ناصر بن علي. (2018). التعليم الذكي والذكاء الاصطناعي. مكتبة الملك فهد الوطنية.
13- المركز العربي للبحوث التربوية لدول الخليج. (2024). الذكاء الاصطناعي في التعليم: الوعود والتحديات، مستقبليات تربوية، العدد الخامس، المجلد السادس، 3- 93.
14- اليونسكو. (2024). إرشادات استخدام الذكاء الاصطناعي التوليدي في التعليم والبحث، فرنسا.
15- محمد، أسماء؛ محمد، كريمة. (2020). تطبيقات الذكاء الاصطناعي ومستقبل تكنولوجيا التعليم، دار الكتب المصرية، مصر.
16- محمد، لمياء. (2023). مجالات الذكاء الاصطناعي: تطبيقات وأخلاقيات. العربي للنشر والتوزيع، مصر.
17- أبو خطوة، السيد عبد المولى. (2022). تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم وانعكاساتها على بحوث تكنولوجيا التعليم، مجلة الجمعية المصرية، 10 (2)، ص 145- 162.
18- صلاح، لمى. (2023). مدى توظيف معلمي العلوم للذكاء الاصطناعي في التدريس بالمدارس الحكومية الثانوية في محافظة رام الله والبيرة، المجلة العلمية للبحوث والنشر العلمي، المجلد 39 (9)، ص 111- 128.
ثانياً: المراجع الأجنبية:
19- McCarthy, J., Minsky, M. L., Rochester, N., & Shannon, C. E. (2006). A Proposal for the Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence, August 31, 1955. AI Magazine, 27(4), 12-14.
20- Nature. (2019). Artificial Intelligence, 572(7768), 427-430.
21- Baker, R. S., & Inventado, P. S. (2014). Educational Data Mining and Learning Analytics. In Learning Analytics (pp. 61-75). Springer.
22- Woolf, B. P. (2010). Building Intelligent Interactive Tutors: Student-centered strategies for revolutionizing e-learning. Morgan Kaufmann.
23- Romero, C., & Ventura, S. (2020). Educational Data Mining: A Review of the State of the Art. IEEE Transactions on Systems, Man, and Cybernetics, Part C (Applications and Reviews), 40(6), 601-618.
24- Smith, J. (2023). Creative Applications of Artificial Intelligence in Education. Academic Press.
25- Merritt, E. A., Smith, R. L., & Johnson, M. K. (2021). Teacher Preparedness for Implementing Artificial Intelligence in the Classroom. Journal of Educational Technology, 38(2), 123-137.
26- Kamalov, F., Santandreu Calonge, D., & Gurrib, I. (2023). New Era of Artificial Intelligence in Education: Towards a Sustainable Multifaceted Revolution. Sustainability.
27- Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. (2019). Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. Center for Curriculum Redesign.
28- Spector, J. M., & Ma, J. (2019). Inquiry and Innovations in the Teaching and Learning of Digital Technologies. Springer.
منشور
2025-01-01
How to Cite
قاسم آغاق. (2025). The degree to which basic education teachers possess skills for employing artificial intelligence (AI) in education (Field study in the city of Tartous). Journal of Hama University , 7(الثالث عشر). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/2233