القيادة الرقمية لدى مديري مدارس الحلقة الأولى من التعليم الأساسي من وجهة نظر المعلمات
(دراسة ميدانية في مدينة طرطوس)
الملخص
The research aimed to identify the degree of application of digital leadership among principals of schools in the first cycle of basic education from the point of view of female teachers in the city of Tartous. The research sample consisted of (367) female teachers of the first cycle of basic education in the city of Tartous, according to the research variables (academic qualification). , teaching experience), and to achieve the goal of the research, reliance was placed on the descriptive analytical approach, and a questionnaire consisting of (25) items was used, which included five dimensions (planning, empowerment, system design, professional development, digital citizenship) prepared by the researcher, after it was Verifying its validity and reliability, the results were as follows:
- The degree of application of digital leadership among school principals in the first cycle of basic education from the point of view of female teachers in the city of Tartous is average, with an arithmetic mean (2.92) and a standard deviation (0.529).
- There are no statistically significant differences at the significance level (0.05) between the average scores of teachers’ answers to the digital leadership questionnaire according to the academic qualification variable.
- There are statistically significant differences between the average scores of teachers’ answers to the digital leadership questionnaire according to the variable of teaching experience, for the benefit of 10 years or more.
In light of the results obtained, the current research suggested the need to design training programs dedicated to developing the capabilities of school principals in the field of digital leadership, promoting a culture of continuous learning and professional modernization among school principals and teachers, through organizing educational workshops and seminars on the latest educational technologies.
References
2- أحمد، نوال. (2022). معوقات تطبيق القيادة الرقمية من وجهة نظر مديرات المرحلة الثانوية في لواء قصبة إربد، المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، الأردن، المجلد 11، العدد3، ص 498- 517.
3- الحربي، ماجد؛ الخوفي، سعد، القرني، صالح. (2023). القيادة الرقمية لدى مديري المدارس المتوسطة بمحافظة جدة وعلاقتها بسلوك العمل الابتكاري للمعلمين، مجلة الدراسات التربوية والإنسانية، كلية التربية، جامعة دمنهور، المجلد 15، العدد4، ص 536- 613.
4- الرفاعي، هدى؛ المقبل، معاز (2024). تصور مقترح لمعايير اختيار مديري المدارس الثانوية في ضوء متطلبات القيادة الرقمية، المجلة الدولية للبحث والتطوير التربوي، مركز إثراء المعرفة للمؤتمرات والأبحاث والنشر العلمي.
5- الشراري، شاكر؛ الصالح، محمد علي. (2022). دور الإدارة الرقمية في تنمية المهارات الإبداعية لمديري المدارس الابتدائية الحكومية في مدينة سكاكا من وجهة نظر المعلمين، مجلة التربية، كلية التربية بالقاهرة، جامعة الأزهر، العدد 195، الجزء 1، ص 486- 533.
6- الشعراوي، محمد؛ سعدون، محمد. (2022). رؤية مقترحة لتحسين ممارسة رؤساء الأقسام العلمية بجامعة الأزهر لأبعاد القيادة الرقمية، مجلة كلية التربية، جامعة بني سويف، مصر، المجلد 175، العدد 2، ص 250- 335.
7- الشماس، عيسى؛ ميلاد، محمود. (2017)، مناهج البحث في التربية وعلم النفس. منشورات جامعة دمشق.
8- الشيباني، شيخه؛ الجميعي، وفاء. (2024). القيادة الرقمية لدى مديرات المرحلة المتوسطة بمدينة الطائف في ضوء رؤية المملكة 2030 من وجهة نظر المعلمات، المجلة الدولية للبحث والتطوير التربوي، عدد خاص بالمؤتمر الدولي الرابع للتعليم في الوطن العربي: مشكلات وحلول، مركز إثراء المعرفة للمؤتمرات والأبحاث والنشر العلمي، ص 116-133.
9- العدوان، تغريد. (2023). تطوير المهارات القيادية لمديري المدارس الحكومية في ضوء مهارات التحول الرقمي: دراسة ميدانية بمديرية تربية لواء الجامعة، مجلة كلية التربية، المجلد 39، العدد1، الأردن، ص 207- 228.
10- عطير، ربيع شفيق. (2017). الإدارة الالكترونية كمدخل إداري لتطوير الأنظمة التعليمية، الأردن: دار الشروق للنشر والتوزيع.
11- علاونة، يوسف؛ مسودة، ضياء؛ جبارة، لبنى. (2022). التعليم الالكتروني وتحدياته المعاصرة، دار اليازوري للنشر، الأردن.
12- العلي، إبراهيم. (2017). كيفية حساب حجم عينة n من مجتمع حجمه N. كلية الاقتصاد، منشورات جامعة تشرين، سوريا.
13- الفضلى، منال. (2019). تحديات القيادة الرقمية في ظل العالم الرقمي، ورقة مقدمة للمؤتمر الإقليمي الأول للقيادة التنموية في ظل العالم الرقمي (قيادة، تكنولوجيا، تنمية مستدامة)، الكويت، ص 25- 76.
14- لطفي، هناء. (2023). واقع تطبيق القيادة الرقمية لمديري المدارس الثانوية العامة بمحافظة المنوفية وسبل تفعيلها، مجلة كلية التربية، العدد1، الجزء2، مصر، ص3- 74.
15- لطفي، هناء. (2023). واقع تطبيق القيادة الرقمية لمديري المدارس الثانوية العامة بمحافظة المنوفية وسبل تفعيلها، مجلة كلية التربية، جامعة المنوفية، مصر، العدد الأول، الجزء الثاني، ص 1- 74.
16- نعينع، محمد فتح الله. (2020). الاحتياجات التدريبية للقيادات التربوية القطرية في ضوء متطلبات العصر الرقمي ودورها في تطوير الأداء الإداري، المجلة الدولية للبحوث والدراسات، المجلد 4، العدد8، مصر، ص 154- 198.
17- هاشم، عبد الرزاق. (2010). القيادة وعلاقتها بالرضا الوظيفي، عمان: دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.
ثانياً: المراجع الأجنبية:
18- Al tarawnen, Balqis. (2022). The Effectiveness of the Practice of Digital Leadership and Information Technology among Public School Principals from Their Point of View. Journal of Education and Practice.
19- Antonopoulou, H., Halkiopoulos, C., Barlou, O., & Beligiannis, G. (2020). Leadership types and digital leadership in higher education: behavioural data analysis from University of Patras in Greece. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19 (4), 110-129. https://doi.org/10.26803/ijlter.19.4.8 .
20- Eberl, J., Drews, p. (2021). Digtal Leadership- Mountain or Molehill? A Literature Review. International Konferenz Wirtschafts informatic, Essen, Germany.
21- International Society for Technology in Education (ISTE). (2018). ISTE Standards for Education Leaders. education-leaders.
22- Riski, A., Nurdin, D., Hartini, N., & Prajuri, M.D. (2023). Implementation Of Digital Leadership of School Principals in Indonesia: Systematic Literature Review. Jupiis: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial.
23- Sonal, J., Sangeeta, J., & Vivek, S. (2019). Empowering Leadership Behavior– An Empirical Study with Special Reference to Selected Service Sector in India. Advances in Management, 12(1), 54-58.
24- Van Wart, M., Roman, A., Wang, X., & Liu, C. (2017). Integrating ICT Adoption issues into € leadership theory. Telematics and informatics, 34 (5), 527- 537.
ثالثاً: المواقع الالكترونية:
25- https://www.damascusuniversity.edu.sy/index.php?lang=1&set=4&type=1&id=7287 تمت زيارته بتاريخ 25-2-2024.