The Degree of Student _ Teachers' Practice the Cooperative Learning Principles during the Execution of Practical Education Lessons

“A Field Study at the Faculty of Education, Tishreen University”

  • reem issa Tishreen university
  • مدار جودت عيسى
الكلمات المفتاحية: Degree of Practice, Student _ Teachers, Principles of Cooperative Learning, Practical Education

الملخص

The research aimed to determine the degree of student _ teachers' practice the cooperative learning principles during the execution of practical education lessons.

The two researchers used a descriptive approach and prepared an observation card. The search sample included (155) student _ teachers. The research results showed that:

The student _ teachers practice the cooperative learning principles during the execution of practical education lessons to a medium degree, and that the work of one of the parents at least in the teaching profession raises the degree of the student _ teachers' practice the cooperative learning principles, as well as following a course in the field of preparing teachers raises the degree of the student _ teachers' practice the cooperative learning principles, and in light of the research results, the two researchers presented some recommendations.

References

ابراهيم، مجدي. (2009). معجم مصطلحات ومفاهيم التّعليم والتّعلّم. القاهرة: عالم الكتب.
أسعد، فرح. (2017). استراتيجيات التّعلّم النّشط. الأردن: دار ابن النّفيس للنشر والتّوزيع.
البهادلي، أمل. (2011). أثر استخدام أسلوب التّعلّم التّعاونيّ في التّحصيل الدّراسيّ والتّفاعل الاجتماعيّ لدى طلبة الجامعة في البصرة. مجلة أبحاث البصرة، 36 (1)، 125-152.
البوهي، رأفت؛ المصري، ابراهيم؛ ماجد، أحمد؛ عبد الرحيم، منى. (2019). أصول التربية المعاصرة. مصر: دار العلم والإيمان للنشر والتّوزيع.
حسن، علي؛ ونوس، ياسمين. اتّجاهات المدرّسين نحو استخدام استراتيجيّة التّعلّم التّعاونيّ في التّدريس "دراسة ميدانيّة في مدارس التّعليم الثّانويّ بمحافظة اللّاذقيّة. مجلة جامعة تشرين، 33 (1)، 200-214.
خضر، فخري (2014). طرائق تدريس الدّراسات الاجتماعيّة. الأردن: دار المسيرة للنّشر والتّوزيع.
خضر، وفاء. (2018). رؤية جديدة في الإعلام التّربوي، ط1. مصر: دار الفجر للنشر والتوزيع.
الخفاف، إيمان (2013). التّعلّم التّعاوني. ط1، الأردن: دار المناهج للنّشر والتّوزيع.
الرّبيعي، محمود؛ الطّائي، مازن. (2019). المرتكزات الأساس للتعلم التّعاوني. لبنان: دار الكتب العلميّة.
سعادة، جودت؛ عقل، فواز؛ زامل، مجدي؛ شتيّة، جميل؛ أبو عرقوب، هدي (2011). التّعلّم النّشط بين النّظريّة والتّطبيق. الأردن: دار الشّروق.
صبيرة، فؤاد؛ سلطان، منال. (2016). أثر استخدام استراتيجيّة البحث الجماعيّ للتّعلّم التّعاونيّ في تحصيل تلاميذ الصّفّ الرّابع الأساسيّ في مادّة العلوم والتّربيّة الصّحيّة دراسة شبه تجريبيّة في مدينة اللّاذقيّة. مجلة جامعة تشرين، 38 (4)، 87-107.
عبّاس، محمد، ونوفل، محمد، والعبسي، محمد، وأبو عوّاد، فريال. (2014). مدخل إلى مناهج البحث في التّربيّة وعلم النّفس، ط5. الأردن: دار المسيرة
علي، لينا. (2011). اتّجاهات مدرسيّ التّعليم الثّانويّ نحو التّعلّم التّعاونيّ "دراسة ميدانيّة في مدارس مدينة دمشق الرّسميّة". مجلة جامعة دمشق، مج (27)، ملحق، 157-191.
نصار، منذر. (2010). صعوبات تطبيق التّعلّم التّعاونيّ للمرحلة الأساسيّة (1-3) في الأدنّ من وجهة نظر المعلّمين. رسالة ماجستير غير منشورة، كلّيّة العلوم التّربويّة، جامعة الشّرق الأوسط.

CHANG, L. (2015). The Use of Cooperative Learning in China’s Elementary Classrooms: Perceptions by Teachers. Unpublished Thesis, The Pennsylvania State University, The Graduate School, China.
NAING, L; WINN, T; RUSLI, N. (2006). Practical Issues in Calculating the Sample Size for prevalence Studies. Medical Statistics Archives of Orofacial Science. 1, 9-14.
NAKATA, Y.; NITTA, R.; TSUDA, A. (2022). Understanding Motivation and Classroom Modes of Regulation in Collaborative Learning: An Exploratory Study, Innovation in Language Learning and Teaching, 16 (1), 14-28.
منشور
2025-01-01
How to Cite
issa, reem, & جودت عيسىم. (2025). The Degree of Student _ Teachers’ Practice the Cooperative Learning Principles during the Execution of Practical Education Lessons. Journal of Hama University , 7(الثاني عشر). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1849