Reasons for administrators violating laws and regulations and ways to reduce them from the point of view of teachers "A Field Study in the Schools of the First Cycle of Basic Education in the City of Latakia"

  • رباب اسود جامعة تشرين
  • Thanaa Ghanem
الكلمات المفتاحية: Administrators violating laws and regulations, Administrative corruption in education

الملخص

The research aimed to identify the most common violations of administrators from the point of view of teachers in the schools of the first cycle of basic education, and the prevalence rates of these violations, their causes and ways to reduce them. The descriptive approach was used, and the questionnaire was used as a research tool applied to a sample of (81) teachers. The results showed that the most common violations are ignoring the delay and absence of some teachers (56.5%) of the respondents' responses, and unfairness in cooperation with teachers and the distribution of work among them (39.5%). (29.5%) of teachers estimated that the failure of laws and regulations as a reason for administrators violating laws and regulations was between (26-50%.( The most important reasons for violations are due to the administrator’s desire to achieve a personal interest, the administrator’s desire to demonstrate his authority, and sympathy with humanitarian situations. While the most important ways to reduce violations were to improve the living conditions of workers in the educational field, and work to spread the culture of law and respect for it. Among the most important proposals is to spread a culture of respect for the rule of law, restore trust between teachers and administrators, and increase penalties for violators.

References

- أبو راضي، رويدة جميل خليل؛ الشريفي، عباس مهدي، المنظومة القيمية الإدارية لدى مديري المدارس الخاصة في محافظة عمَان وعلاقتها بالالتزام التنظيمي للمعلمين، رسالة ماجستير مقدمة في جامعة الشرق الأوسط، 2013،
-بوقارة، لمياء؛ بولطيف، نسمة؛ سيساوي، فضيلة، أخلاقيات العمل الوظيفي والفساد الإداري، رسالة ماجستير، جامعة الصديق بن يحي جيجل، 2017.
-خير الله، داود ، "الفساد كظاهرة عالمية وآليات ضبطها"، مجلة المستقبل العربي، السنة 27 ، العدد 309 ، بيروت، 2004
- رضا، هاشم حمدي، الإصلاح الإداري، دار الحرية، عمان، ط 1 ، 2011
-عبد العالي، حاحه، الآليات القانونية لمكافحة الفساد الإداري في الجزائر، بحث دكتوراه، جامعة محمد حيضر، بسكرة، 2013.
-الغالبي، محسن طاهر منصور؛ العامري، مهدي صالح محسن، المسؤولية الاجتماعية وأخلاقيات الأعمال، دار وائل، عمان، ط4، 2015.
-منصور، منار منصور أحمد، درجة ممارسة مديرة المدرسة للقيادة الأخلاقية وتأثيرها على المناخ التنظيمي من وجهة نظر معلمات المرحلة الابتدائية بمحافظة الطائف، مجلة بحوث التربية النوعية، العدد 39، يوليو 2015، ص108-ص145
-نجم، عبود نجم، باسم المبيضين: "أخلاقيات الإدارة"، دراسة ميدانية في مجموعة من المنظمات الأردنية، المجلة العلمية، العدد 01، 2010.
-اليونسكو، تعزيز سيادة القانون عن طريق التعليم، دليل لواضعي السياسات، 2019 متوفر على الرابط:
(https://en.unesco.org/open-access/terms-use-ccbysa-ar
-Brackett, Marc A.; Palomera, Raquel; Mojsa-Kaja, Justyna; Reyes, Maria Regina and Salovey, Peter, Emotion- Regulation Ability, Burnout, And Job Satisfaction Among British Secondary-School Teachers, Psychology in the Schools, Vol. 47(4), 2010 C _ 2010 Wiley Periodicals, Inc. Published online in Wiley InterScience (www.interscience.wiley.com)
-Godson, R. 2000. Guide to Developing a Culture of Lawfulness. Symposium on the role of civil society in countering organized crime: Global implications of the Palermo, Sicily renaissance, Palermo, Sicily. Trends in Organized Crime. Vol 5, No.3, pp. 91-102.
-Kaucher, E. (2010). Ethical decision making and effective leadership , doctoral degree, international university ,Sandiego .
-Mrecier. S, , 1991 L’éthique dans les entreprise collection repères, la découverte.
-Turgut, k. (2007). High school teachers perceptions regarding principals ethical leadership in Turkey . Asia pacific education review ,3,404- 477.
منشور
2024-07-10
How to Cite
اسودر., & Ghanem, T. (2024). Reasons for administrators violating laws and regulations and ways to reduce them from the point of view of teachers "A Field Study in the Schools of the First Cycle of Basic Education in the City of Latakia". Journal of Hama University , 7(3). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1828
القسم
Department of Education