The degree to which kindergarten managers practice the skills of managerial creativity from the point of view of teachers (Field study in the city of Tartus)

  • قمر قاسم آغا جامعة دمشق
الكلمات المفتاحية: managerial creativity skills

الملخص

The research sample consisted of (201) kindergarten teachers in the city of Tartus according to the research variables (scientific qualification, teaching experience), and to achieve this goal, the analytical descriptive curriculum was relied on, and a questionnaire of administrative creativity skills included four axes (originality skill, fluency skill, flexibility skill, sensitivity to problems skill), which was prepared by the researcher, after verifying her honesty and consistency, the results came as follows:

  • The degree to which kindergarten managers practice the skills of managerial creativity from the point of view of teachers is average, with an arithmetic mean (3.03), and a standard deviation (0.507).
  • There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average scores of kindergarten teachers ' answers to the questionnaire of managerial creativity skills depending on the academic qualification variable.
  • The presence of statistically significant differences between the average scores of kindergarten teachers ' answers to the questionnaire of managerial creativity skills depending on the variable of teaching experience and in favor of more than 10 years.

The current research, in light of the findings, suggested the need to provide training courses and workshops for kindergarten managers to develop their administrative creativity skills, and to provide appropriate administrative support to managers wishing to apply new and innovative administrative ideas, in addition to providing them with the necessary tools to apply administrative creativity skills.

References

أولاً: المراجع العربية:
1- جوهر، علي صالح؛ الباسل، ميادة محمد فوزي. (2018). الطريق إلى الإبداع الإداري بالمؤسسات التعليمية بالدول العربية، المكتبة العصرية، المنصورة.
2- حسن، نسمة محمد. (2018). الدور الوسيط للبيئة التنظيمية في العلاقة بين القيادة الإدارية والإبداع الإداري دراسة حالة جامعة السودان_ الجناح الغربي، جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا، كلية الدراسات العليا، قسم العلوم في إدارة الأعمال.
3- خيري، أسامة محمد. (2012). إدارة الإبداع والابتكارات. الأردن: دار الراية.
4- زمار، سوزان زهير. (2021). مهارات الابداع عند المدير وعلاقتها بتعزيز التكيّف المهني عند المعلّمين، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة القديس يوسف، كلية العلوم التربوية، بيروت، لبنان.
5- الزوايدة، محمد علي؛ الخصاونة، معن يوسف. (2022)، أثر الابداع الاداري على مستوى اداء مدراء المدارس الحكومية في مديرية التربية والتعليم محافظة العقبة في الاردن من وجهة نظر المعلمين، المجلة الدولية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد 34، ص122- 145.
6- السبيل، مضاوي علي محمد. (2013). الإبداع في الإدارة المدرسية والإشراف التربوي، فهرسة الملك فهد الوطنية، المملكة العربية السعودية.
7- السعيدي، حسن. (2018). دور استراتيجيات الإبداع الإداري في تحسين الأداء الوظيفي، مؤسسة الباحث للاستشارات البحثية، مصر.
8- الشماس، عيسى؛ ميلاد، محمود. (2017)، مناهج البحث في التربية وعلم النفس. كلية التربية، منشورات جامعة دمشق.
9- صالح، أسماء. (2011). تنمية التفكير الإبداعي للطلاب في ضوء استراتيجية التعلم البنائي، المكتب الجامعي الحديث، جامعة البحرين.
10- العجمي، محمد صالح. (2023). درجة توافر مهارات الإبداع الإداري لدى مديري المدارس الثانوية في دولة الكويت، المجلة العربية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، العدد18، الجزء 2، الكويت.
11- العنزي، عمير يتيم. (2018). معوقات الإبداع الإداري لدى القيادات الأكاديمية في جامعة الحدود الشمالية بالمملكة العربية السعودية، مجلة كلية التربية، عدد 177، مجلد1، السعودية.
12- الغامدي، علي بن مرزوق. (2020). فاعلية برنامج تدريبي قائم على القيادة التحويلية في تنمية مهارات الإبداع الإداري لدى قادة المدارس الثانوية بمدينة الرياض، المجلة التربوية لكلية التربية بجامعة سوهاج، العدد 82، الجزء 2، مصر.
13- فودة، مها عبد العظيم أحمد. (2021). واقع الإبداع الإداري لدى مديري مدارس التعليم العام الحكومية في محافظة دمياط، مجلة البحث في التربية وعلم النفس، مجلد 36، جزء 1، مصر.
14- القحطاني، محمد قبلان عبد الله آل سلمان. (2020). تنمية الإبداع الإداري لمديري المدارس الثانوية بالمملكة العربية السعودية في ضوء الاتجاهات الإدارية المعاصرة، مجلة كلية التربية، المجلد 36، العدد11، مصر.
15- الكوري، أثير حسني. (2022). درجة ممارسة الإبداع الإداري لدى مديري المدارس في لواء الطيبة والوسطية من وجهة نظر المعلّمين، مجلة نقد وتنوير، العدد 13، الأردن.
16- المبروك، فرج. (2017). مدير المدرسة والإدارة المدرسية. الأردن: دار حميثرا للنشر والترجمة.
17- مجمع اللغة العربية بالقاهرة. (2011). معجم الوسيط، الطبعة الخامسة. القاهرة: مكتبة الشروق الدولية.
18- المغربي، محمد الفاتح. (2019). السلوك التنظيمي. الجزائر: دار الجنان للنشر والتوزيع.
ثانياً: المراجع الأجنبية:
19- Mreheel, T, (2013). Theories of Educational Leadership and Management, pp (23), 3th ed, Londen, Sage Publications, Ltd.
20- Camison, C. & A. Villar- Lopez (2014). Organizational Innovation as an Enabler of Technological Innovation Capabilities and Performance. Journal of Business Research, (67) 1, 2891- 2902.
21- De Jong, J. & D. Den Hartog (2010)."Measuring Innovative Behavior" Creativity and Innovation Management, (19) 1, 23- 36. Utrecht University, Germany.
22- Kandiko, Camille (2019). Strategic curriculum change: global trends in universities. New York: Routledge
منشور
2024-10-15
How to Cite
قاسم آغاق. (2024). The degree to which kindergarten managers practice the skills of managerial creativity from the point of view of teachers (Field study in the city of Tartus). Journal of Hama University , 7(الثامن). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1796