The Impact of Using Three Methods to Present Scientific Concepts on Developing Creative Thinking Skills
A Semi Empirical Study on a Sample of Kindergarteners at 5-6 Years Old in Lattakia
الملخص
This research aimed to investigate the impact of using three styles of inductive deductive method of teaching scientific concepts on developing creative thinking skills (Fluency, Originality, and Imagination) for a sample of kindergarten children consisting of (48) boys and girls, distributed into three experimental groups.
The researcher applied the style of: positive examples - definition - positive examples to the first group, and applied the style of: positive examples - definition - positive examples - negative examples to the second group. Meanwhile, the third group was subjected to the style of: positive examples - definition - negative examples - positive examples.
The researcher used the Torrance Test of Creative Thinking in Action and Movement, then collected, analyzed, and statistically processed the data using the SPSS program at a significance level of (0.05). The results showed the following:
1- The big positive impact of using the three styles of teaching scientific concepts on the development of creative thinking skills for members of the research sample, both sub- and totally.
2- The second and third styles outperformed the first style on the development of creative thinking skills for members of the research sample, both sub- and totally.
3- The impact of using the second and third styles on the development of creative thinking skills for members of the research sample of the research sample is similar, sub- and totally.
Based on the research results, the researcher provided some suggestions.
References
1- إبراهيم، مجدي. (2009). معجم مصطلحات ومفاهيم التّعليم والتّعلّم، ط1. القاهرة: عالم الكتب.
2- أبو جلالة، حمدان. (2007). مناهج العلوم وتنميّة التّفكير الإبداعي، عمان: دار الشّروق.
3- أبو ستة، ميساء. (2015). فاعليّة توظيف التّعلم النّشط في تنميّة التّفكير الابتكاري لدى طفل الرّوضة في قطاع غزة، رسالة ماجستير. غزة: جامعة الأزهر.
4- أبو شعيرة، خالدّ؛ غباري، ثائر. (2010). نحو مفاهيم تربويّة معاصرة في الألفيّة الثّالثّة، ط1. عمان: مكتبة المجتمع العربي.
5- الياس، أسما؛ مرتضى، سلوى. (2010). تنميّة المفاهيم العلميّة والرّياضيّة في رياض الأطفال، دمشق: جامعة دمشق.
6- إمبابي، هند؛ العريفي، رباب. (2022). فاعليّة برنامج قائم على الفنون الأدائيّة لتنميّة بعض المهارات الإبداعيّة لدى طفل الرّوضة. مجلة دراسات وبحوث التّربيّة النّوعيّة، 8(4)، 964-983.
7- أمبوسعيدي، عبد اللّه؛ البلوشي، سليمان. (2009). العلوم مفاهيم وتطبيقات عمليّة، ط1. عمان: دار المسيرة.
8- بدوي، آمال؛ توفيق، أسماء. (2009). مفاهيم الأنشطة العلميّة لطفل ما قبل المدرسة، ط1. القاهرة: عالم الكتب.
9- بطرس، بطرس. (2008). تنميّة المفاهيم العلميّة والرّياضيّة لطفل الرّوضة، ط1. عمان: دار المسيرة.
10- جروان، فتحي. (2004). الموهبة والتّفوق والابداع، ط2. عمان: دار الفكر.
11- جيوشي، مجدي. (2020). أثر الألعاب التّعليميّة في تنميّة التّفكير الإبداعي لدى الأطفال الملتحقين برياض الأطفال في مدينة طولكرم. مجلة العلوم النّفسيّة والتّربويّة، 6(1)، 70-92.
12- دوفي، برناديت (2006). دعم الإبداع والخيال في سنوات الطّفولة المبكرة (ترجمة بهاء شاهين)، ط1. القاهرة: مجموعة النّيل العربيّة.
13- زايد، ريهام؛ عبد الحميد، نهى؛ عبد الكريم، آلاء. (2022). فعاليّة برنامج تدريبي قائم على استراتيجيّة ما وراء المعرفة (K.W.L) في تنميّة التّفكير الإبداعي لدي طفل الرّوضة. مجلة دراسات وبحوث التّربيّة النّوعيّة، 8(3)، 652- 688.
14- عامر، طارق. (2008). معلمة رياض الأطفال. ط1، القاهرة: مؤسسة طيبة.
15- العمراني، عبد الكريم. (2014). طرائق وأساليب تعليم مفاهيم العلوم للأطفال قبل المدرسة، ط1. بغداد: دار نيبور.
16- العياصرة، وليد. (2011). التّفكير السّابر والإبداعي، ط1. عمان: دار أسامة.
17- عيسى، ريم. (2016). أثر استخدام طريقة الاكتشاف شبه الموجّه في اكتساب بعض المفاهيم العلميّة وتنميّة بعض مهارات التّفكير الإبداعي لدى أطفال الرّوضة (دراسة شبه تجريبيّة على عينة من أطفال الرّياض الرّسميّة بعمر5 – 6 سنوات في مدينة اللّاذقيّة)، رسالة ماجستير. اللّاذقيّة: جامعة تشرين.
18- فارس، عصام. (2006). رياض الأطفال: التّنشئة – الإدارة – الأنشطة، ط1. عمان: دار أسامة.
19- مجيد، سوسن. (2008). تنميّة مهارات التّفكير الإبداعي النّاقد، ط1. عمان: دار صفاء.
20- محمود، صلاح الدّين. (2006). تفكير بلا حدود، ط1. القاهرة: عالم الكتب.
21- نوفل، محمد. (2008). تطبيقات عمليّة في تنميّة التّفكير باستخدام عادات العقل، ط1. عمان: دار المسيرة.
22- يوسف، بورزق؛ إيمان، أم الخيوط. (2021). أهميّة توظيف مؤشرات الدّلالة العمليّة في نتائج الدّراسات النّفسيّة والتّربويّة. مجلة الباحث في العلوم الإنسانيّة والاجتماعيّة، 13(4). 55-62.
Reference:
1- Corder, G; Foreman; D. (2009). Nonparametric Statistics for Non- Statisticians: A Step-by-Step Approach. New York: John Wiley & Sons.
2- Al-Hassawi, F; Al-Zaghul, I; Al-Jassim, F. (2020). The Effect of a Project- Based Program to Develop the of Critical and Creative Thinking Skills. International Journal of Social Sciences, 6(1), 306-323.
3- Lindquist, G. (2003). Vygotsky’s Theory of Creativity. Creativity Research Journal, 15 (2&3), 245–251.
4- Somwaeng, A. (2021). Developing early childhood students’ creative thinking ability in STEM Education. Journal of Physics: Conference Series, 1835(1), 1-5.