Evaluation of the quality of e-payment services Study of a sample of clients of my company (Syriatel - Mtn) in Syria

  • عباس كعده جامعة تشرين
الكلمات المفتاحية: electronic payment - electronic payment services - quality of electronic payment services

الملخص

This study aimed to assess the quality of electronic payment services provided by the two telecommunications companies (Mtn - Syriatel) through their electronic payment applications. The study relied on evaluating the quality of electronic payment services using a six-dimensional scale: "reliability - responsiveness - ease of use - privacy - security - offering and performance of the services platform". The researcher also relied on the analytical descriptive approach. Where the theoretical framework was built by reviewing the previous literature, and the questionnaire was used to collect primary data, and by using the simple random sample, the study sample consisted of 384 individuals from (Mtn - Syriatel) customers in Syria who use the electronic payment services it provides, Using appropriate statistical methods and SPSS V25 statistical analysis software, data were analyzed and hypotheses tested. The study concluded that customers' evaluation of the dimensions of the quality of electronic payment services provided to them via (Mtn - Syriatel) was at a high level, as the response averages were greater than the average of the five-point Likert scale adopted in this study.

References

المراجع العربية:
- اسماعيل، علاء ابراهيم. البلداوي، علاء عبد الكريم هادي. أثر الدفع الإلكتروني في تطوير الخدمة التأمينية: بحث تطبيقي في شركة التأمين العراقية العامة، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية، 2021، 64(1)، 173-196.
- سعد، مختار عطية؛ حليمة علي، امشيري. (تشرين الثاني 2021). مستوى جودة الخدمات المصرفية الإلكترونية بمصرف شمال أفريقيا فرع زيلتن في ظل جائحة كورونا Covid 19 من وجهة نظر موظفيه. المؤتمر العلمي الدولي الخامس لكلية الاقتصاد والتجارة "مستقبل الاقتصاديات العربية في ظل انتشار الأوبئة والجوائح الصحية. ليبيا: جامعة المرقب.
- سلطان، رياض. (2013). نظم المعلومات الحاسوبية: نظريات وتطبيقات عملية في الشركات الرقمية. الأردن: دار زهران للنشر.
- العضايلة، محمد علي. المحارب، نهى خالد. أثر تطبيق معايير جودة الخدمات الإلكترونية وأثرها على رضا الطالبات، المجلة الأردنية في إدارة الاعمال، 2017، 13(3)، 307-329.
- غدير، باسم غدير. أبعاد الجودة الإلكترونية في مواقع الجامعات السورية على الانترنت، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية – سلسلة العلوم الاقتصادية والقانونية، 2014، 36(6)، 9-28.
- مبارك، عبد القادر؛ السطوحي، محمد؛ خشان؛ محمد. (2022). محددات نية الاستمرار في تبني خدمات الدفع عن طريق الهاتف المحمول: الدور المعدل لابتكارية العميل، المجلة المصرية للدراسات التجارية، (2022)، 46(4)، 1-54.
المراجع الأجنبية:
- Alhammadi, Ameena Abdulrahman. Tariq, Muhammad Usman. The Impact of Quality E-Payment System on customers Satisfaction, JOURNAL OF CRITICAL REVIEWS, 2020. 7(15). 5438-5447.
- Bauer, H.H.; Falk, T.; Mammerschmidt, M. eTransQual: A transaction process-based approach for capturing service quality in online shopping. J. Bus. Res. 2006, 59, 866–875
- Bhartendra Pratap Singh, Purva Grover, Arpan Kumar Kar. Quality in Mobile Payment Service in India. 16th Conference on e-Business, e-Services and e-Society (I3E), Nov 2017, Delhi, India.
- Fan, Liu. Zhang, Xiaoping. Rai, Laxmisha. Du, Yuanwei. Mobile Payment: The Next Frontier of Payment Systems? -An Empirical Study Based on Push-Pull-Mooring Framework, Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 2020. 16(2). 155-169.
- Hussain, Saba M. Measuring Quality of Electronic Service (E- Service) In Banking, 2014, 4(3), 350-359.
- Jou, Yung-Tsan. Saflor, Charmine Sheena. Mariñas, Klint Allen. Young, Michael Nayat. Prasetyo, Yogi Tri. Persada, Satria Fadil. Assessing Service Quality and Customer Satisfaction of Electric Utility Provider’s Online Payment System during the COVID-19 Pandemic: A Structural Modeling Approach, Electronics 2022, 11(22), 1-17.
- Kasper, H. Helsdingen, P. Gabbott, M. Services marketing management : a strategic perspective. 2rded. John Wiley & Sons. England, 2006. P321.
- Loiacono, E.T.; Watson, R.T.; Goodhue, D.L. WebQual: A measure of website quality. Mark. Theory Appl. 2002, 13, 432–438.
- Ojasalo, Jukka. E-Service Quality: A Conceptual Model, International Journal of Arts and Sciences, 2010, 3(7), 127-143.
- Parasuraman, A. Zeithaml, V. A. Malhotra, A. ES-QUAL a multiple-item scale for assessing electronic service quality. Journal of service research, 2005, 7(3), 213-233.
- Premchand, A. Choudhry, A. Future of Payments – E-Payments. International Journal of Emerging Technology and Advanced Engineering, 2015. 5, 110-115.
- Swaid, Samar I. Wigand, Rolf T. Measuring the quality of E-service: Scale development and initial validation, Journal of Electronic Commerce Research, 2009, 10(1), 13-28.
- Tella ,Adeyinka. Abdulmumin, Isah. predictors of users’ satistfaction with epaiement système: a case study of staff at the university of llorin Negeria, Organizacija, 2015. 48(4), 272-286.
- Tuilan, Brenda Melania. Pangemanan, Sifrid S. Tielung, Maria V.J. Analysis Of E-Service Quality, Facilities, And Prices on Customer Satisfaction PT. KCI Bandung, Jurnal EMBA, 2018. 6(4), 3653-3662.
- Yoo, B.; Donthu, N. Development a scale to measure the perceived quality of an Internet shopping site (SITEQUAL). Q. J. Electron. Commer. 2001, 2, 31–46.
منشور
2024-02-21
How to Cite
كعدهع. (2024). Evaluation of the quality of e-payment services Study of a sample of clients of my company (Syriatel - Mtn) in Syria. Journal of Hama University , 6(7). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1560