Analytical Thinking Skills that Included in the Content of Math Curriculum
an Analytical Study of Books for First and Second Grades of the Basic Education in the Syrian Arab Republic
الملخص
This research aimed to Identify the availability of the following analytical thinking skills: (Identifying Attributes or Features, Identifying Properties, Observing, Approximation the Similar and the Different, Comparing / Contrast, Grouping/ Tab, Classifying, Establishing Criteria, Ordering and Setting Priorities and Making Sequences, Identifying Relationship, Predicting/ Anticipation, Identifying Cause and Effect, Measuring) in the content of the Math books for the first and second grades. To achieve this goal, the tow researchers adopted the descriptive approach, and they built a list of the analytical thinking skills based on Sternberg’s classification; in its final form, it consisted of (13) skills and (38) indicators to these skills.
The content analysis method was used, and the research tool was a content analysis card, that was designed on a list of analytical thinking skills, in order to analyze the research sample; consisting of Math books for first and second grades of the basic education. And the two researchers checked the validity and reliability of the analysis.
The results showed that the Math books for first and second grades included all analytical thinking skills, except for the skill of Identifying Cause and Effect. And the most frequent skill was the skill of Measuring. Some of these skills were received in unconsidered proportions, where the focus was on some skills at the expense of others. Also, the gradient in the percentage of including most of the analytical thinking skills between the content of the books for first and second grades was not observed. Consequently, the tow researchers proposed some recommendations.
References
1- أبو جلالة، صبحي: مناهج العلوم وتنمية التّفكير الإبداعيّ، دار الشّروق، عمان، 2007.
2- حميد، سلمى؛ محمد، محمد: مهارات التّفكير بين النّظرية والتّطبيق، دار أمجد، عمان، ط1، 2019.
3- خليفة، رونق؛ حسن، أريج (2020). مهارات التّفكير التّحليليّ المتضمّنة غي كتاب الرّياضيّات للصّفّ الثّالث المتوسّط. مجلة الفنون والأدب وعلوم الانسانيات والاجتماع، العدد 59، 407-422.
4- رزوقي، رعد؛ سهيل، جميلة: التّفكير وأنماطه، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1، 2019.
5- طعمة، أمل؛ العظمة، رند: هندسة التّفكير، المطبعة الهاشمية، دمشق، ط1، 2003.
6- عامر، أيمن. التّفكير التّحليلي القدرة والمهارة والأسلوب. جامعة القاهرة، كلية الهندسة: مركز تطوير الدّراسات العليا والبحوث في العلوم الهندسية، مصر، ط1، 2007.
7- عبد العزيز، عمرو: استراتيجية البنتاجرام لتنمية مهارات التّفكير وحل المشكلات، مكتبة الأنجلو، القاهرة، 2016.
8- علي، محمد: موسوعة المصطلحات التربوية، دار المسيرة للنشر والتوزيع، الأردن، ط1، 2011.
9- غانم، محمود: مقدّمة في تدريس التّفكير، دار الثّقافة، عمان، ط1، 2009.
10- الفتلاوي، أحمد؛ البراك، مجد: مفاهيم سيكولوجية في علم النّفس وطرائق التّدريس. دار الصّادق الثّقافية، بابل، ط1، 2022.
11- فرج الله، عبد الكريم: أساليب تدريس الرّياضيّات. دار اليازوري العلميّة للنّشر والتّوزيع، عمّان، ط، 2014.
12- محمود، صلاح الدّين: تفكير بلا حدود، عالم الكتب، القاهرة، 2006.
13- الهاشمي، عبد الرحمن؛ عطية، محسن: تحليل مضمون المناهج الدّراسيّة، دار صفاء، عمان، ط2، 2014.
14- نصور، رغداء؛ الدّرويش، قمر. (2020(. تحليل مهارات التّفكير التّحليليّ المتضمّنة في محتوى كتاب العلوم للصّفّ الرّابع الأساسيّ في الجمهوريّة العربيّة السّوريّة. مجلة جامعة تشرين، 42: (5)، 145-196.
Reference:
1- ABDUL REDA, N., (2021). Systems Thinking Skills included in the mathematics textbook for the third intermediate grade. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 12 (13),PP: 1545- 1557.
2- HADI, SH., (2021). Algebraic Thinking Skills included in the mathematics textbook for middle third grade. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 12 (7), PP: 3415- 3425.