درجة توفر متطلبات تحقيق الهدف الرابع من أهداف التنمية المستدامة لعام 2030 في مرحلة التعليم الأساسي (دراسة ميدانية في مدارس مدينة طرطوس)

  • د. ياسر علوش دائرة التخطيط والتعاون الدولي في مديرية التربية بمحافظة طرطوس

الملخص

The research aimed to identify the degree of availability of requirements for achieving the fourth goal of the Sustainable Development Goals for the year 2030 in the basic education stage in the city of Tartous. The research sample consisted of (327) principals and teachers, according to the research variables (job title, academic qualification, teaching experience), and to achieve the goal In the research, the researcher followed the descriptive analytical method, and used a questionnaire consisting of (28) items, which included three dimensions (requirements for achieving quality education, requirements for achieving equitable and comprehensive education for all, requirements for enhancing lifelong educational opportunities for all), and the results were as follows:

- The degree of availability of requirements for achieving the fourth goal of the Sustainable Development Goals for the year 2030 at the basic education stage from the point of view of principals and teachers in schools in the city of Tartous is medium, with an arithmetic mean (3.28) and a standard deviation (0.967).

- There are no statistically significant differences between the average scores of the research sample members on a questionnaire that provides the requirements for achieving the fourth goal of the sustainable development goals due to the job title variable.

- There are statistically significant differences between the average scores of the research sample members on a questionnaire that provides the requirements for achieving the fourth goal of the sustainable development goals due to the academic qualification variable, and in favor of postgraduate studies.

-There are no statistically significant differences between the average scores of the research sample members on a questionnaire that provides the requirements for achieving the fourth goal of the sustainable development goals due to the variable of teaching experience.

In light of its findings, the current research suggested the need to work on developing a detailed plan to enhance sustainable development practices in schools in the Syrian Arab Republic, and to enhance ways of partnering with the private sector to provide the necessary funding to increase investment in infrastructure and equip schools with the necessary technological devices.

References

أولاً: المراجع العربية:
1- بغدادي، منار محمد. (2019). تحسين جودة التعليم الابتدائي في ضوء أهداف التنمية المستدامة، رابطة خريجي معاهد وكليات التربية، 71 (1)، ص 14- 22.
2- الحربي، ميعاد؛ البدراني، بدر. (2023). التعليم في دول الخليج على ضوء المؤشرات الدولية وتحقيق الهدف الرابع من أهداف التنمية المستدامة، مجلة العلوم التربوية والنفسية، السعودية، 7 (37)، ص 53- 66.
3- ذينات، لينا؛ بني هاني، محمد؛ نجادات، أحمد. (2023). درجة تحقيق الهدف الرابع من أهداف التنمية المستدامة لعام 2030 في مرحلة التعليم الأساسي في المدارس الأردنية، مجلة العلوم التربوية، 4 (3)، ص 590- 620.
4- الزيات، ميسون؛ حورية، علي. (2022). دور مديري المدارس الخاصة في تحقيق الهدف الرابع من أهداف التنمية المستدامة من وجهة نظر المعلمين في العاصمة عمان، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم التربوية، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
5- الشرمان، منيرة؛ الفرسان، محمد نواف. (2020). دور الإدارة المدرسية في تحقيق أبعاد التنمية المستدامة في الأردن من وجهة نظر المعلمين، المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، الأردن، 8 (2)، 475- 482.
6- الشورة، خالد سليمان. (2023). واقع قطاع التعليم في ضوء أهداف التنمية المستدامة من وجهة نظر معلمي المدارس الخاصة في الأردن، مجلة اتحاد الجامعات العربية للبحوث في التعليم العالي، الأردن، 43 (2)، ص 199- 218.
7- عمر، أحمد مختار. (2008). معجم اللغة العربية المعاصرة، القاهرة، عالم الكتب.
8- ماروب، ب. ت. م؛ الزيات، حمدي. (2017). محو الأمية: أساس تحقيق أهداف التنمية المستدامة، مركز مطبوعات اليونسكو، مصر، 47 (3)، 223- 225.
9- ملحم، سامي. (2016). مناهج البحث في التربية وعلم النفس، عمان، دار المسيرة للنشر والتوزيع.
10- الهادي، بدرية؛ الكيومي، أمل؛ العبري، خلف. (2023). واقع تضمين سياسات التعليم قبل الجامعي في سلطنة عمان لغايات الهدف الرابع من أهداف التنمية المستدامة 2030، المجلة الأردنية للعلوم التربوية، الأردن، 8 (3)، ص 243- 267.
11- هيئة التخطيط والتعاون الدولي. (2023). الاستعراض الوطني الطوعي الثاني عن أهداف التنمية المستدامة 2030، الجمهورية العربية السورية.
12- وزارة التربية. (2015). النظام الداخلي لمدارس مرحلة التعليم الأساسي المعدل بالقرار رقم /13/443 تاريخ 23/8/2015م. دمشق، الجمهورية العربية السورية.
13- اليونسكو. (2020). موجز بيانات الهدف الرابع من أهداف التنمية المستدامة، معهد اليونسكو للإحصاء، كندا.
ثانياً: المراجع الأجنبية:
14- Abu Shaqra, R.K. (2024). The Impact of Achieving the Fourth Goal of the Sustainable Development Goals (Good Learning) in the First Schools of Irbid Governorate in Raising the Level of Motivation of Teachers Towards Work from Their Point of View. International Journal of Religion.
15- Al-Haadi, B.B., Al-Kiyumi, A.B., & Al-Abri, K.B. (2023). The Reality of Including Pre-University Education Policies at the Sultanate of Oman for the Purposes of the Fourth Goal of the Sustainable Development Goals 2030. Jordanian Educational Journal.
16- Al-Saghir, Ahmed Hussein (2019). A proposed scenario to support free public university education and ensure its quality. The Educational Journal,5(1),1-33.
17- Artyukhov, A., Volk, I., Surowiec, A., Skrzypek-Ahmed, S., Bliumska-Danko, K., Dluhopolskyi, O., & Shablystyi, V. (2022). Quality of Education and Science in the Context of Sustainable Development Goals—From Millennium Goals to Agenda 2030: Factors of Innovation Activity and Socio-Economic Impact. Sustainability.
18- Oniang'o, R. (2020). Sustainable Development Goals. World Social Report.
19- Park, J., & Savelyeva, T. (2022). An interpretive analysis of the 2030 Sustainable Development Goals in Hong Kong public universities. Asia Pacific Education Review, 23, 543 - 558.
20- Raikes, A., Yoshikawa, H., Britto, P.R., & Iruka, I.U. (2017). Children, Youth and Developmental Science in the 2015-2030 Global Sustainable Development Goals.
21- Singh, B. (2024). Accountability in Teacher Education for Achieving Sustainable Development Goals 2030. International Journal for Multidisciplinary Research, pp 1-10.
22- Smaniotto, C., Battistella, C., Brunelli, L., Ruscio, E., Agodi, A., Auxilia, F., Baccolini, V., Gelatti, U., Odone, A., Prato, R., Tardivo, S., Voglino, G., Valent, F., Brusaferro, S., Balzarini, F., Barchitta, M., Carli, A., Castelli, F., Coppola, C., Iannelli, G., Milazzo, M., Rosina, B., Salerno, C., Siliquini, R., & Sisi, S. (2020). Sustainable Development Goals and 2030 Agenda: Awareness, Knowledge and Attitudes in Nine Italian Universities, 2019. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17.
23- UNESCO. (2016). Sustainable Development Data Digest Laying the Foundation to Measure Sustainable Development Goal 4.
منشور
2025-02-06
How to Cite
علوشد. ي. (2025). درجة توفر متطلبات تحقيق الهدف الرابع من أهداف التنمية المستدامة لعام 2030 في مرحلة التعليم الأساسي (دراسة ميدانية في مدارس مدينة طرطوس). Journal of Hama University , 7(16). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/2142
القسم
Department of Education