درجة توافر الكفايات الرقمية لدى معلمي التعليم الأساسي في ضوء معايير الجمعية الدولية للتكنولوجيا في التعليم ISTE (دراسة ميدانية في مدينة طرطوس)
الملخص
The research aimed to identify the degree of availability of digital competencies among basic education teachers in the city of Tartous in light of the standards of the International Society for Technology in Education ISTE. The research sample consisted of (326) male and female basic education teachers in the city of Tartous, according to the research variables (academic qualification, Teaching experience), and to achieve the goal of the research, reliance was placed on the descriptive analytical approach, and a questionnaire consisting of (28) items was used, which included seven dimensions (learning teacher, leader, citizen, collaborator, designer, facilitator, analyst) prepared by the researcher, after Its validity and reliability were verified, and the results were as follows:
- The degree of availability of digital competencies among basic education teachers in the city of Tartous in light of the standards of the International Society for Technology in Education (ISTE) is average, with an arithmetic mean (2.99) and a standard deviation (0.536).
- There are statistically significant differences between the average scores of the research sample members on the digital competencies questionnaire according to the academic qualification variable, and in favor of postgraduate studies.
- There are no statistically significant differences between the average scores of the research sample members on the digital competencies questionnaire according to the teaching experience variable.
In light of the results obtained, the current research suggested the need to pay attention to applying the standards of the International Society for Educational Technology (ISTE) and employing them in the educational process by providing intensive training courses, workshops, and seminars to improve teachers’ professional competencies.
References
1- إبراهيم، حسام الدين؛ الشعيلي، سعود. (2020). معايير المعلمين في الجمعية الدولية للتكنولوجيا في مجال التعليم وإمكانية الإفادة منها بسلطنة عمان، المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، الأردن، المجلد4، العدد16، ص14- 24.
2- أبو منشار، منال؛ نواجعة، عبد الرحمن. (2022). احتياجات المعلمين التدريبية في ضوء التعليم المعتمد على التكنولوجيا من وجهة نظر مدراء المدارس الأساسية الدنيا بمحافظة الخليل. مجلة العلوم التربوية والنفسية، المجلد6، العدد2، ص45- 65.
3- بابعير، صفاء. (2020). تصور مقترح للكفايات التقنية الرقمية ومتطلبات القرن الحادي والعشرين لمعلمات التربية الفنية في ضوء احتياجاتهن التدريبية، مجلة الشمال للعلوم الإنسانية، المجلد 5، العدد1، ص 207- 235.
4- العامري، فوزية؛ نجم الدين، حنان. (2022). درجة امتلاك معلمات الدراسات الاجتماعية للكفايات الرقمية في ضوء التحول الرقمي في المملكة العربية السعودية، مجلة العلوم التربوية والنفسية، المجلد 6، العدد23، فلسطين، ص61- 88.
5- عبد العاطي، حماده. (2021). المواطنة الرقمية في السياق التربوي، دار الجنان للنشر والتوزيع.
6- العبيد، نهاد. (2015). مدى امتلاك الطالبات المعلمات للكفايات الرقمية أثناء فترة التدريب الميداني بدولة الكويت، مجلة العلوم التربوية، المجلد 3، العدد 4، ص 206-258.
7- العلي، إبراهيم. (2017). كيفية حساب حجم عينة n من مجتمع حجمه N. كلية الاقتصاد، منشورات جامعة تشرين، سوريا.
8- العلي، إبراهيم؛ دريباتي، يسيرة. (2021). مناهج وأساليب البحث العلمي، منشورات جامعة تشرين، سورية.
9- العنزي، أحمد. (2022). فاعلية برنامج تدريبي قائم على المعايير العالمية لتكنولوجيا التّعليم في تحسين الممارسات التّدريسية ومهارات القيادة المهنية لدى معلمي اللغة العربية بالمرحلة الثانوية، مجلة العلوم التربوية والنفسية، الكويت المجلد 5، العدد11، ص 114- 135.
10- المركز العربي للبحوث التربوية لدول الخليج. (2022). الكفايات الرقمية للمعلمين، مستقبلات تربوية، العدد السادس، المجلد الخامس، ص3- 150.
11- المؤتمر الدولي لمنظمة اليونسكو حول "استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في التعليم: الابتكار من أجل الجودة والانفتاح والإدماج". (2020). روسيا، https://www.unesco.org/ar
12- الهلالي، عطية؛ الصلاحي، محمد (2021). واقع كفايات العصر الرقمي لدى معلمي التعليم العام في ضوء معايير الجمعية الدولية للتقنية في التعليم (2016 ISTE)، مجلة القراءة والمعرفة، السعودية، المجلد 21، الجزء الأول، ص 15- 41.
13- يونس، سيد شعبان. (2021). أثر اختلاف أنماط التدريب الإلكتروني في تنمية الكفايات الرقمية لدى المعلمين وفقاً لمعايير Iste، المجلة الدولية للتعليم الإلكتروني، مصر، المجلد 3، العدد2، ص 1- 87.
ثانياً: المراجع الأجنبية:
14- Al-nafii, T, &Mohammad Ibrahim, H. (2020). The standards of the International Society of Technology in the field of education as an introduction to formulating the future educational system in the Sultanate of Oman. Journal of Architecture, Arts and Humanities, (Special lssue).
15- Crompton, H. (2023). Evidence of the ISTE Standards for Educators leading to learning gains. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 39, 201 - 219.
16- Daigle, Angela M. (2017). The Impact of A Professional Development Initiative on Technology Integration Within Instruction, Un Published Doctoral Dissertation, The Graduate College, University of Nebraska – USA.
17- International Society for Technology in Education (ISTE). (2021b). ISTE Standards for Educators. https://www.iste.org/standards/iste-standards-for-teachers
18- International Society for Technology in Education. (2012). Chief Executive Officer: Position Profil, Alexandria, Virginia
19- Majeski, Mark. (2013). Middle School Teachers and Principals Perspectives on Technology, Un Published Doctoral Dissertation, The Graduate College, University of Nebraska - USA.
20- Martin, Barbara. (2016). Technology in Teacher Preparation, Un Published Doctoral Dissertation, School of Teaching and Learning, Illinois State University- USA
21- McGarr, O & McDonagh, A (2020). Exploring the digital competence of pre-service teachers on entry onto an initial teacher education programme in Ireland, Irish Educational Studies, DOI: 10.1080/03323315.2020.1800501.
22- Strange, Melody. (2018). Exploring K-8 Teacher Educational Technology Use: An Instrument Development Study, Un Published Doctoral Dissertation, School of Education, Piedmont College, Gorgia– USA.
23- Tsankov, N., & Damyanov, I. (2019). The Digital Competence of Future Teachers: Self-Assessment in the Context of Their Development. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 13(12), 4-18.
24- Vitevich, C. (2018). LibGuides: Standards: International Society for Technology in Education (ISTE).