Servant leadership and its relationship to school climate from the perspective of general secondary education teachers

  • Rasha Salloum جامعة الفرات
الكلمات المفتاحية: servant leadership, school climate, secondary schools

الملخص

The aim of this research is to determine the degree of application of servant leadership and its relationship to the school climate in secondary schools from the point of view of teachers in Lattakia Governorate, and the effect of variables (gender, academic qualification, number of years of experience) on that. In order to achieve the objectives of the research, the descriptive approach was used by designing A questionnaire consisted of (35) statements distributed over six dimensions. The research sample included (433) male and female teachers in secondary schools in Latakia Governorate. The research reached the following results:

The degree of application of the dimensions of servant leadership was in the following order (human relations, community service, humility, employee empowerment, altruism), all of which were moderate.

The level of school climate in secondary schools from the point of view of teachers in Latakia Governorate was moderate.

- There is a positive, statistically significant relationship between servant leadership and school climate in secondary schools from the point of view of teachers in Latakia Governorate.

- There are no statistically significant differences between the scores of the research sample members’ responses regarding the degree of application of servant leadership in Lattakia Governorate according to the academic qualification variable.

- There are no statistically significant differences between the scores of the research sample members’ responses regarding the degree of application of servant leadership in Lattakia Governorate according to the gender variable.

- There are statistically significant differences between the scores of the responses of the research sample members regarding the degree of application of servant leadership in Latakia Governorate according to the variable number of years of experience, in favor of teachers with more than ten years of experience.

- There are no statistically significant differences between the scores of the responses of the research sample members regarding the level of the organizational climate in Latakia Governorate according to the variables (gender, academic qualification, number of years of experience).

References

- المراجع:
- المراجع العربية:
- الحبسية، رضية سليمان ناصر.(2012). القيادة الأخلاقية، المنهل للنشر والتوزيع.
- الحر، عبد العزيز. (2017). القيادة في مدارس المستقبل، الرياض: مكتب التربية العربية لدول الخليج.
- درويش، محمود احمد.(2018). مناهج البحث في العلوم الإنسانية. القاهرة،، مؤسسة الأمة العربية للنشر والتوزيع، القاهرة، مصر.
- السواعير، تغريد محمد محود.(2021). القيادة الخادمة وعلاقتها بالتميز التنظيمي لدى مديري المدارس الحكومية الثانوية في لواء مأدبا من وجهة نظر المدرسين. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن.
- السويدان، طارق؛ هواري، غياث.(2019). مفاهيم وأساسيات القيادة. الجزء الأول، الكويت: شركة الإبداع الفكري.
- الصالح، أمل عبد الله الوهاب.(2020). القيادة الخادمة لمديري المدارس كما يدركها المعلمون في مدارس التعليم العام في دولة الكويت وعلاقتها برضاهم الوظيفي. مجلة کلية التربية - جامعة الإسکندرية. المجلد (30)، العدد (4).
- عطوي، جودت عزت.(2014). الإدارة المدرسية الحديثة" مفاهيمها النظرية وتطبيقاتها العملية". دار الثقافة للنشر والتوزيع. عمان. الأردن.
- العمايرة، محمد حسن(2002). مبادئ الإدارة المدرسية، ط 3، عمان ، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
- العنزي، أحمد.(2021). القيادة الخادمة لمديري المدارس وعلاقتها بالروح المعنوية للمدرسين. المجلة الأردنية في العلوم التربوية. المجلد (17)، العدد (3).
- عودة، وسيم عبد الغفار.(2016). دور القيادة الخادمة في تحسين مستوى البيئة التنظيمية بوزارة الداخلية والأمن الوطني برنامج الدراسات العليا المشترك بين أكاديمية الإدارة والسياسة للدارسات العليا وجامعة الأقصى برنامج القيادة والإدارة، فلسطين.
- العوفي، ماجد بن سليمان بن دخيل الله .(2022). دور القيادة الخادمة في المدارس الثانوية الحكومية بمنطقة المدينة المنورة. المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية. المجلد (71)، العدد (3).
- نجم، نجم عبود.(2019). الروحية في الأعمال، عمان، الأردن: دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.
- المراجع الأجنبية:
- Cohen,J and others. (2009). School Climate: Research, Policy, Practices and Teacher Education, Teacher College Record, Columbia University, Vol.111., No.1.
- Georgia Department of Education.(2015). School Climate, GDE.
- Ministry of Education and science .(2012) .School Climate as an Important Component in School Effectiveness, Ministry of Education and science, Albania.
- National School Climate Council .(2012) .School Climate Research Summary, NSCC.
- Shabalala.T. (2014). “The Role Played by School Climate on School Effectiveness: A Case Study of Nkayi South Circuit”, Asian Journal of Science and Management Studies, Vol.1., No.1.
منشور
2024-07-10
How to Cite
Salloum, R. (2024). Servant leadership and its relationship to school climate from the perspective of general secondary education teachers. Journal of Hama University , 7(3). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1825
القسم
Department of Education