The Role of Marketing Vigilance in Entrepreneurial Orientation ) Field Study In سيرياتيل In Syrian Coast)
الملخص
The research aimed to study the role of marketing vigilance in entrepreneurial orientation (Innovativeness, Proactiveness, Risk Taking) in Syriatel in Syrian Coast. Marketing vigilance is related to relationships, commercial activities, and marketing methods, as it focuses its attention on its front and back markets (customers, suppliers), It is a series of continuous and iterative processes through which organizations can monitor and analyze their marketing environment to obtain potential indicators of opportunities and threats that affect their survival.
The researcher adopted the statistical method, and the preliminary data were collected through a questionnaire form as a tool for study, which was organized based on the researcher's knowledge of published literature, questionnaire was distributed to a sample of research that represented by 65 consumers. In order to test hypotheses, the researcher unloaded a database using SPSS issue 23 and adopted on Alpha Crompbach to measure the stability of the meter.
The researcher has provided a summary of the main result that there is Role of Marketing Vigilance in Entrepreneurial Orientation (Innovativeness, Proactiveness, Risk Taking ) in Syriatel in Syrian Coast.
References
1- سحنون، هبة، نوة ثلايجية (2016)، أثر اليقظة الاستراتيجية في دعم الإبداع في المنظمات الجزائرية: دراسة ميدانية بمؤسسة المواد الدسمة (سيبوس – لابال عنابة)، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، العدد الثالث والأربعون (2)، 135-145.
2- عبد الجليل، أحمد نظير؛ (2020). انعكاس اليقظة الاستراتيجية في التوجه الريادي- دراسة تطبيقية في شركة ما بين النهرين، مجلة الإدارة والاقتصاد، العدد 125، 22-39.
3- عبد العزيز، حمدي جمعة؛ (2021)، دور اليقظة الاستراتيجية في استدامة الأداء البيئي-دراسة ميدانية على مجموعة شركات آرما. المجلة العلمية للدراسات والبحوث المالية والتجارية، العدد: الأول، المجلد: الثاني، جامعة: دمياط.
4- علاوي، نصيرة؛ (2011)، اليقظة الاستراتيجية كعامل للتغيير في المؤسسة دراسة حالة مؤسسة موبليس، رسالة ماجستير، اختصاص موارد بشرية، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التجارية وعلوم التسيير، جامعة أبي بكر بلقايد، تلمسان.
5- قاضي، زينب؛ دور التوجه الريادي في تحسين أداء المنظمات- دراسة على المصارف المدرجة في سوق دمشق الموازي للأورق المالية، (2022)، أطروحة دكتورا، قسم إدارة الأعمال، كلية الاقتصاد، جامعة تشرين.
6- محمد، الركابي؛ سعد جاسم؛ إبراهيم، مها صباح، (2021)، تأثير أبعاد اليقظة التسويقية في جذب الودائع، مجلة دراسات محاسبية ومالية، المجلد 16، العدد 54، 132-144.
7- مريم، حمو؛ (2013)، أهمية اليقظة الاستراتيجية في تحقيق الميزة التنافسية، رسالة ماجستير، اختصاص إدارة أعمال، جامعة أم البواقي، الجزائر.
8- يمينة، حواسيني؛ (2017)، اليقظة التسويقية ودورها في التنمية الاقتصادية في ظل تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، مجلة الاقتصاد والتنمية، العدد 7، 39-60.