التدريس المعكوس The impact of using flipped learning strategy in promoting learning progressskills and thinking skills in the subject of biology education for 5th grade in Latakia city
أثر استخدام التدريس المعكوس في تنمية التحصيل الدراسي وبعض مهارات التفكير في مادة العلوم لدى طلاب الصف الخامس الأساسي في محافظة اللاذقية
الملخص
The aim of the research: the ieffect of using the flipped teaching strategy in teaching on developing of learning achievement to fifth grade students at the subject of science in Latakia city. The researcher choosed one unit from the biology studies book of the 5th grade students, then she designed this unit to be suitable for the exchanged strategy in teaching, s. Also, she made an achievement test to measure the achievement of the student in the subject of science> After that the researcher choosed a sample of fifth grade students in lattakia city, then she divided the sample into two groups (experiment group- control group), the researcher making sure of the equivalence between the two groups within the pre-applicate of the achievement test , then she taught the chosen unit to the (experiment group) by using the exchanged teaching strategy, and taught the same unit to the control group by using the usual way, then the researcher applied the achievement-test a in dimensional test.
The researcher compare between the two groups and the results was:
-there is a statistical significant difference in the means scores between the students of the two groups (experimental- control) in dimensional-test to the scale of beyond knowledge skills and this difference in favor of the experimental group, while the other group (control group) achieved. In the light of the results, the researcher presented some suggestion and of which the most important suggestion are: training the teachers to use the flipped learning in developing thinking skills and in educational attainment in biology studies.
References
-أبو علام، رجاء محمود (2005). تقويم التعليم.(الطبعة الأولى). عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
-الأدغم, رضا (2004). أثر التدريب على بعض استراتيجيات الفهم المقروء لدى تلاميذ شعبة اللغة العربية بكليات التربية في اكتسابهم و استخدامهم لها في تدريس القراءة. جامعة المقصورة.
-الجندي, أمينة, وصادق, منير (2001). فعالية استخدام استراتيجيات ماوراء المعرفة في تحصيل العلوم وتنمية التفكير الابتكاري لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي ذو السمات العقلية المختلفة، المؤتمر العلمي الخامس للتربية العلمية للمواطنة ،المجلد الأول، الجمعية المصرية للتربية العلمية، كلية التربية، جامعة عين شمس.
-الحميدان, ابراهيم بن عبدالله (2005). التدريس والتفكير. الطبعة الأولى. القاهرة: مركز الكتاب للنشر.
-الخوالدة, ناجح(2012). فاعلية برنامج تعليمي قائم على استراتيجية التدريس التبادلي لتنمية مهارات الفهم القرائي لذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الأساسية في الأردن, كلية التربية, جامعة الباحة, المجلة الدولية المتخصصة. المجلد(11), العدد(4).
-الزين، حنان. (2015) أثر استخدام ستراتيجية التعلم المعكوس في التحصيل الأكاديمي لطالبات كلية التربية بجامعة اأاميرة نورة بنت عبد الرحمن. المجلة الدولية التربوية المتخصصة،( 4 ) 1 ،. 172 - 183
-السيد, أحمد جابر (2002). تنمية بعض مهارات ماوراء المعرفة لدى الطلاب المعلمين.
-الشرمان، عاطف. (2017) التعليم المدمج والتعليم المعكوس. عمان: الأردن، دار المسيرة للنشر والتوزيع.
-الشكعة، هناء. (2016) أثر استراتيجية التعلم المدمج والتعلم المعكوس ف تحصيل طلبة الصف السابع في مادة العلوم ومقدار احتفاظهم بالتعلم. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
- الطيب هارون, وسرحان، محمد. (2015) فاعلية نموذج التعلم المقلوب في التحصيل والاداء لمهارات التعلم الإلكترون لدى طلاب البكالوريوس بكلية التربية. ورقة عمل قدمت للمؤتمر الدولي الأول لكلية التربية، الذي عقد خلال لفترة – (12 – 15) ابريل عام. 2015
-المشني، يوسف. (2015) أثر استخدام التعلم المعكوس في تحصيل طلبة الصف السابع ف مادة العلوم وفي تفكيرهم الإبداعي . رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
-النجدي, أحمد,وآخرون(2003).تدريس العلوم في العالم المعاصر- طرق وأساليب واستراتيجيات حديثة في تدريس العلوم(ط1). القاهرة : دار الفكر العربي.
- حبيب أيمن سعيد ( 2002). أثر استخدام استراتيجية التعلم القائم على الاستبطان على تنمية مهارات ما وراء المعرفة لدى طلاب الصف الأول الثانوي من خلال مادة الفيزياء، المؤتمر العلمي السادس, التربية العلمية وثقافة المجتمع ، الجمعية المصرية للتربية العلمية، كلية التربية. جامعة عين شمس، القاهرة.
-حمد الله، أمل (2015) أثر التعلم المعكوس ف تنمية التفكير الاستقرائي لدى طالبات الصف الثامن ف مادة قواعد اللغة العربية ف مدينة السلط. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
-جروان, فتحى, (1998). تعليم التفكير: مفاهيم وتطبيقات. العين: دار الكتاب الجامعي.
-سيفين، عماد. ( 2010 ) التعلم والتعليم من النمطية إلى المعلوماتية. القاهرة: مصر، دار علم الكتاب للنشر.
-شحاتة، حسن. (2009) التعليم الإلكتروني وتحرير العقل. القاهرة: مصر، دار العالم العربي للنشر.
-محمد عثمان عيسى, ماجد(2007). أثر برنامج تدريبي لاستراتيجيات التعلم التبادلي على ما وراء الفهم القرائي في الصف الخامس الابتدائي, مجلة كلية التربية بأسيوط- العدد الأول- المجلد الثالث والعشرين, ص ص.(384-340)
-Bersin, J. & Verleger, M. (2013). The Flipped Classroom: A Survey of the Research American Society for Engineering Education Journal, 6(2), 23-26.
-Bishop, C. (2013). Flipping the classroom. Retrieved 22-12-2021 on http://cft.vanderbilt.edu/guides-assroom-the-pages/flipping-sub.
-Brame, A. (2014). Student Views on the Use of a Flipped Classroom Approach: Evidence From Australia. Buisness Education & Accreditation, 6(1), 33-42.
-Crawford, S. (2015). Flipped and blended, using blended faculty Development to increase the use of technology among Health science faculty. Unpublished Dissertation, Arizona State University, USA.
-Johnson, L. & Renner, J. (2012). Effect of the flipped classroom model on a secondary computer applications course: Student and teacher perceptions, questions, and student achievement. Unpublished Doctoral Dissertation University of Louisville, Kentucky, USA.