Types of “Thinking Center” in Enneagram System and its Relationship with the Feeling of Pleasure for Hearing Impaired Pupils in Hama City.

  • Majeda Mousa عربي سوري
الكلمات المفتاحية: Key words: the types of thinking centre, feeling of pleasure, hearing impairment.

الملخص

This study aims at recognizing the relationship between the types of (thinking centre) according to Enneagram and the feeling of pleasure for Hearing Impaired Pupils  in  Assembly of Deaf and Blind in Hama City. The sample consisted of 50 male/female hearing impaired pupils, fifth and sixth grades, aged between 1(3-17) years. The study used the descriptive analytic approach by applying the standard of the types of thinking centre in Enneagram, prepared by Riso and Hudson, and oxford standard for pleasure. Data have been analyzed by SPSS. The study confirms the following results:

-There is a strong positive relationship between the two types of thinking centre (the investigator and the enthusiast) and the feeling of pleasure.

- There is no relationship between the personality type (loyalist) and feeling of pleasure.

- There are statistically significant differences between the average means of the sample individuals on the scale of personality types (thinking centre) and the standard of feeling of pleasure according to gender variable for favour of females.

References

- المراجع العربية والأجنبية:
1. أبو السل، محمد شحادة (2014): أنماط الشخصية لدى طلبة جامعة دمشق وفق مقياس ريسو هيدسن (الإنيغرام)، مجلة جامعة دمشق، المجلد (30)، العدد الأول.ِ
2. الرباعي، سعاد ياسين (2014): الشعور بالسعادة وعلاقته بالعوامل الخمسة الكبرى للشخصية لدى عينة من طلبة جامعة دمشق، رسالة ماجستير، جامعة دمشق.
3. الرحال، درغام، موسى، ماجدة (2020): التربية الخاصة بالطفل، مديرية الكتب والمطبوعات الجامعية، منشورات جامعة حماه.
4. الفلاحي، سعد حسن (2018): أنماط الشخصية الانيكرام ( مركز المشاعر)، والذات الأكاديمية لدى الطلبة المتميزين، مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد (57).
5. المللي، سوسن، زحلوق، مها( 2020): القلق الاجتماعي لدى الطلاب المعاقين سمعياً وعلاقته ببعض المتغيرات، مجلة جامعة حماه، المجلد (3)، العدد (3).
6. جودي، آمال، ابو جراد، حمدي (2011): التنبؤ بالسعادة في ضوء الأمل والتفاؤل لدى عينة من طلبة القدس المفتوحة، مجلة جامعة القدس المفتوحة، العدد (24).
7. خطاب، رأفت (2015): فاعلية العلاج بالمعنى في إدارة قلق المستقبل وأثره في تحسين تقدير الذات وتنمية الذكاء الوجداني لدى الطلاب الصم، مجلة التربية الخاصة، مركز المعلومات التربوية والنفسية والبيئية، كلية التربية، جامعة الزقازيق، مصر.
8. سليم، عبد العزيز (2016): الحيوية الذاتية وعلاقتها بسمات الشخصية الاجتماعية الإيجابية والتفكير المفعم بالأمل لدى معلمي التربية الخاصة، مجلة الإرشاد النفسي، العدد (47)، الجزء الأول.
9. صالح، عايدة شعبان (2013): الشعور بالسعادة وعلاقته بالتوجه نحو الحياة لدى عينة من المعاقين حركياً المتضررين من العدوان الإسرائيلي على غزة، مجلة جامعة الأقصى، المجلد السابع عشر، العدد الأول.
10. صابر أحمد، ممدوح (2019): أنماط الشخصية وعلاقتها بتنظيم الذات لدى طلبة المرحلة الثانوية بمنطقة الدمام، مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية والنفسية، المجلد (27)، العدد الأول.
11. عبد الصاحب، منتهى مطشر (2011): انماط الشخصية على وفق نظرية الإنيغرام والقيم والذكاء الاجتماعي، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
12. عبد الوهاب، أماني (2006): السعادة النفسية وعلاقتها ببعض المتغيرات النفسية لدى عينة من المراهقين من الجنسين، مجلة البحوث النفسية والتربوية، عدد (2)، كلية التربية النوعية، جامعة بنها.
13. Belen, H. (2017). Emotional and Cognitive Correlates of Hope. A Doctoral Research, University of Leicester.
14. Daughenbaugh, Rieharad & Ensminger, David, Frederid, Frederiek (2002). Dose Personality Type effect online Versus in class in class cose satisfaction, Seventh annal- Mid South instructional technology Conference April 7-9,2002. Neo York City Press. USA.
15. Riso, D, R, (2003). Q and On Object Relation; With Regard the Enneagram. Institute press Stone Ridge, New York.
16. Wagner, J. (2003). The Enneagram Spectrum of Personality Styles: an Introductory Guide, Portland Metamorphous press, USA.
17. Warmoth, A., Resnick, S., & Serlin,1( 2001). Contribution of Humanistic Psychology to Positive Psychology. Paper presented at the old Saybrook 2 conference, University of West Georgia, Carrollton.
منشور
2022-11-06
How to Cite
Mousa, M. (2022). Types of “Thinking Center” in Enneagram System and its Relationship with the Feeling of Pleasure for Hearing Impaired Pupils in Hama City. Journal of Hama University , 5(13). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1048
القسم
Department of Education