Evaluating The Content of Arabic Language book according to the Linguistic Immersion at the lower- Intermediate Level

  • وئام الشيخ جامعة دمشق
  • Ph.D. Mona Tomeh
  • D. Sundus Alatky
الكلمات المفتاحية: Keywords: Linguistic immersion - lower -intermediate level -evaluating content

الملخص

The study aimed at assessing the content of Arabic language book according to the language immersion standards needed to be available in educational courses. The study adopted the descriptive approach. Its sample consisted of books teaching Arabic at the lower _intermediate level, at the Higher Institute of Languages ​​in Damascus, A list of controlled criteria was used. By using appropriate statistical methods, the study reached a conclusion  which showed that: the degree of availability of standards in the book of the lowest -intermediate is low on both the domains of creative and critical self-learning, and the language partner and participation, while it was great on the domain of functional and life. Finally, the research recommended adopting linguistic immersion standards when developing Arabic language teaching curricula, and building an Arab frame of reference for teaching Arabic as a second language that takes into account the linguistic and cultural immersion standards and includes them at all levels.

References

- الكسباني، محمد علي السيد. (2010). المنهج المدرسي المعاصر بين النظرية والتطبيق. ط: (1). مؤسسة حورس الدولية. الإسكندرية: مصر. ص: 424.
- اللقاني، أحمد. (2013). المناهج بين النظرية والتطبيق. ط: 4. دار عالم الكتب: القاهرة. مصر. ص: 417.
.- مدُّور، محمد. (2018). الانغماس الاستماعي وأثره في اكتساب الملكات اللغوية. جامعة غراية: الجزائر. ص ص59-80. من كتاب الانغماس اللغوي بين التنظير والتطبيق. منشورات المجلس الأعلى للغة العربية. ص: 528.
.- الموسى، أسماء. (2021). تقويم كتاب المتوسط الأعلى لتعليم العربية للناطقين بغيرها في جامعة دمشق وفق إرشادات "ACTFL " واقتراح وحدات تعليمية بديلة. رسالة ماجستير غير منشورة. المعهد العالي للغات: جامعة دمشق. ص: 243.
.- مناع، آمنة. (2017). بعنوان: الانغماس اللغوي ودوره في تحصيل الملكة اللسانية. رسالة دكتوراه غير منشورة. كلية الآداب واللغات. جامعة قاصدي مرباح. ورقلة: الجزائر. ص: 357.- Fortune, T. W., & Tedick, D. J. (2008). One-way, two-way and indigenous immersion: A call for cross-fertilization. In Pathways to Multilingualism (pp. 3-21).- Multilingual Matters.‏
منشور
2022-12-19
How to Cite
الشيخو., Tomeh, P. M., & Alatky, D. S. (2022). Evaluating The Content of Arabic Language book according to the Linguistic Immersion at the lower- Intermediate Level . Journal of Hama University , 5(19). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/962