The Teachers training needs of the first cycle of basic education in light of the requirements of future school In the point of their view (Field study in the city of Hama)

(دراسة ميدانية في مدراس مدينة حماة )

  • Mai Al-Omari جامعة طرطوس
  • Prof. Dr. Muhammad Musa
  • Amna Shaaban

الملخص

The research aimed to identify the training needs of teachers of the first cycle of basic education in light of the requirements of the school of the future from their point of view, and to identify the differences between the average grades of teachers by identifying the training needs that relate to both the variable years of experience and academic qualifications. The research adopted the descriptive analytical method by applying a questionnaire consisting of (60) items. The research was applied in the first semester of the academic year 2024/2025 on a stratified random sample consisting of (220) male and female first-year teachers in the city of Hama.

The research reached the following results:

- The training needs for teachers of the first cycle of basic education, in light of the requirements of the School of the Future, from the point of view of teachers, were very high in terms of professional and life needs, and high in technical needs, communication, and communication, while moderate in technical needs (planning, implementation, and evaluation).

- There are statistically significant differences regarding the training needs of teachers of the first cycle of basic education in light of the requirements of the School of the Future, due to the variable number of years of experience, due to the number of years (5-10) years.

- There are statistically significant differences in the training needs of teachers of the first cycle of basic education in light of the requirements of the School of the Future due to the variable of academic qualification (At a college or institute).

In light of the results, the research presented a set of proposals, including holding training courses for teachers before and during service, in order to train them on the requirements of the school of the future.

References

1. أبو قويدر،سلام. (2019). الاحتياجات التدريبية لمعلمي اللغة الانجليزية في ضوء دمج التكنولوجيا في التعليم من وجهة نظرهم في لواء القويسمة. عمان : جامعة الشرق الأوسط .
2. البغدادي،منال. (2011). اختيار المعلمين وتوظيفهم في ضوء تجارب بعض الدول. القاهرة: المكتب الجامعي الحديث.
3. جمل، محمد، الراميتي، جهاد ، فتح الله، فواز. (2006). مدرسة المستقبل مجموعة رؤى وأفكار ودراسات معاصرة. غزة: دار الكتاب الجامعي.
4. الحجيلي، بيان، (2022). دور معلمات رياض الأطفال في تنمية مهارات التواصل اللغوي لدى الأطفال من وجهة نظرهن. المجلة العربية للعلوم ونشر الأبحاث، العدد (40)، المجلد(6)، ص76-106.
5. الحربي، قاسم بن عائل (2015 .)رؤية استراتيجية لإدارة مدرسة المستقبل في الألفية الثالثة بدول الخليج العربي. مجلة عجمان للدراسات و البحوث، المجلد 14 ،العدد 2 (2-25)
6. حسن، زينب. (2021). تطبيقات التعليم الإلكتروني في ظل جائحة كورونا، مجلة دراسات في التعليم الجامعي، 21: 50-
7. الحسنات،أسيل، القطب، مياسة، (2024). درجة توافر مهارات المستقبل في القيادة لدى مديري المدارس الحكومية في مدينة بيت لحم في فلسطين. مجلة الآداب للدراسات النفسية والتربوية،6(3)، 258-289.
8. حقي،شكرية، حاكمة، نورا، (2022). برنامج تدريبي مقترح قائم عبى الاحتياجات التدريبية لمعلمي الحلقة الأولى من التعليم الأساسي في ضوء مناهج الرياضيات المطورة. جامعة حماة، 13(5)،ص 85-107.
9. الخضاري، محمد بن راجس،(2021). متطلبات تنمية مهارات المستقبل في الجامعات السعودية من خلال وظائف الجامعة الثلاث.مجلة جامعة الملك سعود، مجلد 37 ،عدد(6)، ص131-172.
10. الخطيب، احمد، ورداح، الخطيب. .(2006)الحقائب التدريبية، عمان: دار المستقبل للنشر والتوزيع.
11. درويش،محمود ، (2018 ). مناهج البحث في العلوم الانسانية..مصر، مؤسسة الأمة العربية للنشر والتوزيع .
12. الذهلي، ربيع، والشكيلي، على، والفواعير، أحمد. (2022). درجة توافر مهارات المستقبل في القيادة لدى مديري المدارس في سلطنة عمان من وجهة نظر المعلمين، مجلة جامعة فلسطين للأبحاث، 10(5)، 105-124
13. زايد، علاء . (2002). تعليم التاريخ في المرحلة الثانوية أصوله، ونماذجه (المجلد ط2). القاهرة: دار النهضة العربية.
14. زايد، نبيل. (2013). التعليم والتعلم . المعلم والمتعلم مدرسة المستقبل. مجلة كلية التربية بالزقازيق، الصفحات 67-80.
15. صومان،أحمد،(2010).دراسات في تنمية مهارة التحدث والكتابة لطلبة المرحلة الأساسية.عمان، دار جليس الزمان.
16. الطرامسة،رجوان. (2022). الاحتياجات التدريبية لمعلمي مرحلة التعليم الأساسي العليا في ضوء متطلبات التعليم المدمج . الأردن: جامعة الشرق الأوسط .
17. العلي، يسري ،(2016 ). الاحتياجات التدريبية االلازمة لمعلمي الطلبة الموهوبين في المملكة الأردنية الهاشمية، مجلة دراسات العلوم التربوية،مجلد (43). ص14-97.
18. فهيمي،مصطفى، (2005). مدرسة المستقبل ومجالات التعلم عن بعد. القاهرة: دار الفكر العربي.
19. المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم. إدارة برامج التربية. (2000). المؤتمر الثاني لوزراء التربية والتعليم والمعارف العرب. دمشق، سوريا, 29-30.
20. وزارة التربية السورية. (2016). وثيقة الاطار العام للمنهاج في سوريا. دمشق: وزارة التربية السورية.
21. وزارة التعليم العالي في الجمهورية العربيةالسورية. (2011). الخطة الوطنية لتطوير برامج التعليم العالي ومناهجة. دمشق: قطاع العلوم التربوية.
22. al-Rashadi, Badr wa-Abu al-Wafa, Muḥammad wa-Ḥusayn, Salamah. (2018). Tanmiyat maharat Qaʼid al-mustaqbal : naẓrah ʻaṣrīyah wa-ruʼyah tarbawīyah, Majallat Kullīyat al-Tarbiyah, 29 (115) : 41-52
23. Drigas, A., Papanastasiou, G., & Skianis, C. (2023). The School of the FutureThe Role of Digital Technologies, Metacognition and Emotional Intelligence. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), pp. 66-85.
24. Yarborough, K.-A. (2021). Teachers’ Perceptions of Blended Learning in High School Classrooms. Walden Dissertations and Doctoral Studies.
منشور
2025-08-05
How to Cite
Al-Omari., Musa, P. D. M., & Shaaban, A. (2025). The Teachers training needs of the first cycle of basic education in light of the requirements of future school In the point of their view (Field study in the city of Hama). Journal of Hama University , 8(1). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/2530