درجة The Relationship between the Degree of Critical Thinking Skills and Achievement Motivational among Fifth Grade Learners A field study in Lattakia City
درجة توافر مهارات الدافعية للتحصيل وعلاقتها بمهارات التفكير الناقد لدى متعلمي الصف الخامس الأساسي دراسة ميدانية في مدينة اللاذقية
الملخص
The research aimed to identify the degree of availability of critical thinking skills as well as the degree of availability of achievement motivation among fifth grade learners in Latakia City, in addition to studying the relationship between critical thinking skills and achievement motivation among the research sample of fifth grade learners in Latakia City. The research sample included (246) students, and the descriptive analytical approach was relied on. To achieve the purpose of the research, two tools were built, the first is the scale consisting of (30) phrases that measure their critical thinking, and a second achievement motivation scale, which consisted of (34) phrases that measure the degree of availability of achievement motivation among learners.The results of the research showed that the degree of availability of critical thinking skills among the learners of the fifth grade in Latakia City was high and that the degree of availability of achievement motivation among the research sample was high and there is a statistically significant and strong relationship between critical thinking skills and achievement motivation among a sample of fifth grade students in Latakia City, and the results also showed that there is no difference in the degree of availability of critical thinking skills according to the gender variable, and there is a difference in the degree of availability of achievement Motivation according to the gender variable in favor of females.
Based on the results of the research, several proposals were made, the most important of which are: the need for basic education teachers to follow teaching methods and methods that raise students' critical thinking skills, and the establishment of training courses on the skills necessary to enhance students' motivation for academic achievement, and conducting other studies that study the relationship between critical thinking among students and motivation for academic achievement and other variables.
References
2. أبو حمده، أُبى طلال. (2020). الوسائل التعليمية وعلاقتها بتحسين مهارات التفكير الناقد لدى الطلبة من وجهة نظر المعلمين بالمدارس الحكومية في العاصمة عمان. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 4(22)، 65 – 83.
3. البريفانكي، خولة. (2020). أسباب ضعف دافعية طلبة كلية التربية الأساسية نحو تعلم المواد التربوية والنفسية، مجلة بابل للعلوم الإنسانية، 28(2)، 59 – 75.
4. ترلينج، برني وفادل، تشارلز. (2013). مهارات القرن الحادي والعشرين: التعلم في زمننا. ترجمة: بدر الصالح، الرياض: جامعة الملك سعود، السعودية.
5. جابر، رمزي. (2011). دافعية الإنجاز الرياضي المرتبطة بالمنافسة الرياضية لدى لاعب كرة السلة بفلسطين في ضوء بعض المتغيرات. مجلة علوم وتقنيات النشاط البدني الرياضي، 2، 12-21.
6. جديد، لبنى. (2015). فعالية الذات الأكاديمية وعلاقتها بدافع الإنجاز الأكاديمي لدى طلبة التعليم المفتوح- دراسة ميدانية على عينة من طلبة رياض الأطفال في جامعة تشرين. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، 37(2)، 71-91.
7. الحدابي، داود؛ الأشول، ألطاف. (2012). مدى توافر بعض مهارات التفكير الناقد لدى الطلبة الموهوبين في المرحلة الثانوية بمدينتي صنعاء وتعز. المجلة العربية لتطوير التفوق، 3(5)، 1 - 26.
8. حناش فضيلة، وفارس، علي. (2014). معارات ما وراء المعرفة وعلاقتها بدافعية الإنجاز لد الطالب الجامعي الجزائري. المجلة الجزائرية للطفولة والتربية، 2(2)، 67 – 86.
9. خطابية، عبد الله والزبون، ماجد علي والسعدي، عماد توفيق. (2020). أثر توظيف استراتيجيات التعلم النشط في تنمية مهارات التفكير الناقد في مادة الفيزياء لدى طلبة المرحلة الأساسية العليا. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، 8(2)، 483- 499.
10. الخفاجي، زينب؛ عبد النبي، هناء. (2011). أحداث الحياة الضاغطة وعلاقتها بدافعية الإنجاز وفاعلية الذات لدى المرأة العاملة في بعض دوائر الدولة في مركز محافظة البصرة. مجلة أبحاث البصرة، 36(1)، 153- 179.
11. خماد، محمد. (2021). مستوى مهارات التفكير الناقد لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط دراسة ميدانية بمتوسطة الوئام المدني بولاية الوادي. مجلة العلوم النفسية والتربوية، 7(3)، 237 – 249.
12. درويش، محمود. (2018). مناهج البحث في العلوم الإنسانية. القاهرة: مؤسسة الأمة العربية للنشر.
13. الرفوع، محمد؛ السفاسفة، محمد؛ الدرابيع، ماهر. (2004). أثر برنامج تدريبي في تنمية دافعيّة الإنجاز والتحصيل الدراسي لدى بطيئ التعلم في المدارس الأساسيّة في الأردن. مجلة العلوم التربوية والنفسية. 5(4)، 197-229.
14. ريان، محمد. (2011). التفكير الناقد والتفكير الابتكاري: تعليمهما وتعلمها للرقي الحضاري والتقدم العلمي. عمان:مكتبة الفلاح للنشر.
15. الريماوي، محمد؛ التل، شادية؛ العتوم، عدنان؛ علاونة، شفيق؛ البطش، محمد؛ الزغول، رافع؛ الزغول، عماد؛ شريم، رغدة؛ جبر، فارس؛ غرايبة، عايش؛ الزغبي، رفعة؛ مصطفى، رضوان؛ السلطي، ناديا؛ الجراح، عبد الناصر. (2006) علم النفس العام. عمان: دار المسيرة.
16. الزيات، فتحي. (2004). سيكولوجية التعلم بين المنظور الارتباطي والمنظور المعرفي. ط2. دار النشر للجامعات، مصر.
17. سلامة، ثريا؛ غباري، ثائر. (2016). التنافر المعرفي والمسؤولية الاجتماعية لدى طلبة الجامعة الهاشمية في ضوء متغيّري النوع الاجتماعي والكلية. المجلة الأردنية في العلوم التربوية. 12(1)، 31-43.
18. الشهري، هياء والقحطاني، رمش ناصر. (2020). درجة ممارسة معلمات الحاسب وتقنية المعلومات لمهارات التفكير الناقد في المرحلة الثانوية بمدينة الرياض. مجلة شباب الباحثين في العلوم التربوية، 4، 505 – 539.
19. عبد الجواد، محمود، محمد. (2014). التفكير الناقد وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى الطلاب السعوديين والمصريين المغتربين. مجلة البحث العلمي في التربية، جامعة عين شمس، 4(15)، 499 – 522.
20. عبد ربه، نذير أحمد مصطفى. (2024). في فلسطين، بعنوان: التفكير الإيجابي وعلاقته بدافعية الإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الثانوية في محافظة نابلس. مجلة شباب الباحثين في العلوم التربوية لكلية التربية، جامعة سوهاج، 20 (1)، 57 - 92.
21. غباري، أحم. (2008). الدافعية: النظرية والتطبيق. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع، الأردن.
22. غيلاني، كريمة. (2017). التفكير الناقد لدى طلبة الجامعة في ضوء المتغيرات. رسالة ماجستير منشورة. كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة خضر الوادي الجزائر.
23. الفوال، محمد، وناصر، أماني. (2015). دافع الإنجاز الدراسي لدى طلبة الثانوية وعلاقته بمفهوم الذات والتحصيل الدراسي: دراسة ميدانية في مدارس مدينة دمشق. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، 37(5)، 107 – 127.
24. القحطاني، سالم سعيد. (2013). منهج البحث في العلوم السلوكية. الرياض: مكتبة العبيكان.
25. مجاهد، كريمة. (2018). فاعلية الذات وعلاقتها بدافعية الإنجاز ومستوى الطموح لدى عينة من طلبة مدارس التعليم المهني بمحافظة الخليل. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الخليل، فلسطين.
26. مرعي، توفيق ونوفل، محمد .(2007). مستوى مهارات التفكير الناقد لدى طلبة كلية العلوم التربوية الأنروا. مجلة المنارة للبحوث والدراسات، 13 (4)، 289-341.
27. مطر، حنان، وفاروق، هند. (2023). التفكير الاستدلالي وعلاقته بدافع الإنجاز لدى طلبة الصف الخامس الإعدادي في مادة علوم الحياة. المجلة العربية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 21، 131 – 158.
28. المنعم، ثروت واسماعيل، عصام وحمزة، هدير. (2016). مهارات التفكير الناقد لدى أطفال الروضة وعلاقتها بالمستوى التعليمي للوالدين. المجلة العلمية، جامعة دمياط، (70)، 1 - 48.
29. الناقة، صلاح. (2016). أثر استخدام إستراتيجية الويب كويست في تدريس العلوم على تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلاب الصف السادس أساس. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية. 24(1)، 44 – 55.
30. النجدي، عادل رسمي. (2005). مهارات التفكير الناقد في مناهج الدراسات الاجتماعية لمرحلة التعليم الأساسي بسلطنة عمان ومدى إلمام التلاميذ بها. مجلة جامعة أسيوط، (107)، 145-177.
31. نوفل، محمد بكر، ومحمد قاسم سعيفان، (2011): دمج مهارات التفكير في المحتوى الدراسي. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
32. يعقوب، نافذ. (2012). الكفاءة الذاتية المدركة وعلاقتها بدافعية الإنجاز والتحصيل الأكاديمي لدى طلاب كليات جامعة الملك خالد في بيشة. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 13(3) 71-98.
33. اليوسفي، بشرى عبد العليم. (2023). العلاقة بين التفكير الناقد والدافـعيـة نحو تعـلم الإحصاء لدى طلبة الرياضيات بكلية التربية، مجلة جامعة البيضاء، جامعة صنعاء، 5(4)، 839 – 853.
34. جديد، لبنى. (2015). فعالية الذات الأكاديمية وعلاقتها بدافع الإنجاز الأكاديمي لدى طلبة التعليم المفتوح- دراسة ميدانية على عينة من طلبة رياض الأطفال في جامعة تشرين. مجلة جامعة تشرين، 37(2)، 71-91.
35. سليمان، هلا. (2017). درجة ممارسة أنشطة التربية الفنية وعلاقتها بدافعية الإنجاز دراسة ميدانية على عينة من تلامذة الصف السادس الأساسي في مدينة بانياس. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة تشرين.
36. يوسف، آصف؛ والنعيمي، ريم. (2017). فاعلية أنموذج التّسريع المعرفي في اتجاهات تلاميذ الصف الرابع الأساسي نحو مادة الدّراسات الاجتماعية، مجلة جامعة البعث، حمص، 39(28)، 47 - 92.
37. American Psychological Association (APA). (2009). APA consice dictionary of psychology. Washington.
38. Beymen, E. (2005). Aprofile from turkey: critical thinking dispositions and abilities of pre- service mathematics teachersof 11-13year, Ankara university. faculty of educational sciences, 138(2), 167-185.
39. Costa, & Kallik. (2014). Developing minds: A resource book for teaching thinking. (4rd ed). Alexandria, va: association for supervision and curriculum development (Ascd).
40. Cottrell, S. (2017). Critical thinking skills: Effective analysis, argument and reflection. Macmillan International Higher Education.
41. Elder, L. u & Paul, R. (2001). Critical thinking: thinking to some purpose. Journal of development education, 25(1), 40-42
42. Jackson, L. (2000). Increasing critical thinking skills to improve problem- solving ability in mathematics, Chicago I llinois, ful text, 1- 36.
43. Masran, N. (2015). Historical Thinking Skills of Pre-Service Teachers in Secondary School social Studies Methods course. PH. D Thesis, University of Iowa.
44. Nur’azizah Rizqiyah& Utami Budi& Hastuti Budi. (2021). The relationship between critical thinking skills and students learning motivation with students’ learning achievement about buffer solution in eleventh grade science program. International conference on science education and technology, (ICOSETH) 1082(1), 120- 138.
45. Qardaku, Nevila. (2021). The relation between motivation to learn and critical thinking of high school students European academic research Ix (2), 965-975.
46. Tamam, Basrud & Corebima Aloysius & Zubaidah, siti & Suarsini Endang (2020). The contribution of motivation components towards students' critical thinking skills in Biology learning using Augmented reality. Humenities & Social science review, 8(3), 1433-1442.
47. Wani, M. (2015). Achievement motivation: A study with reference to certain demographic variables, The Signage, 3(1), 1-10.
48. Xuan, D. (2014). Achievement motivation across gender and academic level of students at Islamic institute of education in China. OIDA International of Journal Sustainable Development, 7(12), 83-94.