The reality of using e-learning at the University of Hama from the students’ point of view
الملخص
The following research aims to determine the current reality of the application of e-learning at Hama University in terms of technological infrastructure, curricula, and faculty members' competencies from the students' point of view, in addition to identifying the main challenges facing the application of e-learning at Hama University, and identifying the available opportunities to develop and improve the application of e-learning at Hama University.
A questionnaire was designed by the researcher consisting of three main axes: the reality of e-learning in terms of technological infrastructure, the reality of e-learning in terms of curricula, and the reality of e-learning in terms of faculty members' competencies, distributed over 21 items.
The research sample consisted of 1500 male and female students from Hama University who were selected using the random sampling method from various colleges. The study reached the following results:
The axis of faculty members' competencies obtained a weighted average of (2.83) with an agreement score, followed by the axis of technological infrastructure with a weighted average of (2.51) and an agreement score, and finally the axis of curricula with a weighted average of (2.54) and an agreement score.
At the end of the study, in light of the previous results, the overall challenges of implementing e-learning were identified in several basic points, and the opportunities available for developing and improving the implementation of e-learning at Hama University were summarized.
References
الأحمري، ساره. (2021). واقع استخدام الفصول الافتراضية في ظل جائحة كورونا (كوفيد (١٩) من وجهة نظر الطالبات بجامعة الملك خالد. المجلة العلمية لكية التربية جامعة أسيوط. المجلد السابع والثلاثون – العدد الخامس العدد الخامس - مايو
الحميداوي، ياسر خضير شنشول (۲۰۱۸) فاعلية الفصول الافتراضية الرقمية في تنمية مهارات استخدام الحاسوب لدى طلاب الصف العاشر بإقليم كوردستان العراق،مجلة العلوم التربوية. ع. خاص، المؤتمر الدولي الأول.
الزهراني، م. (2020). التعليم الإلكتروني في الجامعات السعودية: الواقع والتحديات. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 4(12)، 56-78.
الشهراني، مفلح وخليفة، هشام. (2022). تقويم تجربة جامعة بيشة في استخدام التعلم الإلكتروني عن بعد في ظل جائحة كورونا. المجلة العلمية لكية التربية جامعة أسيوط. المجلد الثامن والثلاثون العدد الثاني عشر - جزء ثانی _ ديسمبر.
الصالحي، محمد يوسف. (۲۰۲۰). فاعلية صفوف جوجل الافتراضية في تنمية مهارات الاستيعاب القرائي والتفكير الاستبصاري في اللغة العربية لدى طلبة الصف السادس الأساسي [ رسالة دكتوراة غير منشورة، كلية الدراسات العليا، جامعة العلوم الإسلامية العالمية]
العضايلة، احمد حامد (۲۰۱۸). فاعلية استخدام الفصول الإفتراضية القائمة على تطبيقات جوجل التربوية لتنمية مهارات إنتاج الدروس الإلكترونية لدى معلمي المرحلة الأساسية فى المملكة الأردنية الهاشمية، [ رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة المنصورة كلية التربية، مصر].
المبيريك، ه. (2017). التعليم الإلكتروني: تطوير طرق التدريس باستخدام تكنولوجيا المعلومات. مكتبة الرشد.
الميلبي، محمد والزهراني، عبدالرحمن. (2022). أثر استخدام صفوف جوجل الافتراضية على دعم التعلم المستقل لدى طلاب الصف الأول الثانوي بمدينة جدة. المجلة العلمية لكية التربية جامعة أسيوط. المجلد الثامن والثلاثون العدد السادس – یونیه.
أمين، شحاتة عبدالله احمد. (۲۰۱۷). أثر استخدام الفصول الافتراضية على تنمية الجانب الأدائي لمهارات انتاج الرسوم المتحركة في ضوء معايير الجودة لدى طلاب تكنولوجيا التعليم دراسات تربوية ونفسية، ٩٤(١) ۱۲۳،.۱۷۹.
دیب، سقرمي (۲۰۱٦). فاعلية التعلم عن بعد في البلدان النامية باستخدام تكنولوجيا الاتصالات الخلوية والوسائط المتعددة (نبهان، د. فؤاد حسن فهد، ترجمة). المجلة الفلسطينية للتعليم المفتوح والتعلم الإلكتروني، ٥(١٠).
زنقور، ماهر. (۲۰۰۸). أثر وحدة تدريسية في ضوء معايير مشتقة من معايير المدرسة العالمية التابعة (NCTM) على تنمية القوي الرياضية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي. المجلة العالمية، ٨٤(١)، ۱۸۸-۲۲۸.
زين الدين، نبيل الشافعي (۲۰۰۷). تأثير البيئة على الفصول الافتراضية على تحصيل التلاميذ واتجاهاتهم نحوها. المؤتمر العلمي الثامن للجمعية المصرية لتكنولوجيا التعليم: المدرسة الإلكترونية القاهرة، ص ص (٨٦-١٣١).
شحاتة،أحمد و سالم، ناهد و البراشدية، عبد الله. (2022) تجربة التعليم الإلكتروني لقسم دراسات المعلومات بجامعة السلطان قابوس في ظل جائحة كورونا. مجلة دراسات المعلومات والتكنولوجيا جمعية المكتبات المتخصصة فرع الخليج العربي، vol 2022(1), Art3.
العلي، م.، الأحمد، ن.، والحسين، س. (2019). تحديات التعليم العالي في سوريا في ظل الأزمة: دراسة تحليلية. المجلة السورية للبحوث التربوية، 7(3)، 45-68.
Bates, A. W. (2019). Teaching in a digital age: Guidelines for designing teaching and learning. Tony Bates Associates Ltd.
Bartley, S. J., & Golek, J. H. (2004). Evaluating the cost effectiveness of online and face-to-face instruction. Educational Technology & Society, 7(4), 167-175.
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. John Wiley & Sons.
Crompton, H. (2013). A historical overview of mobile learning: Toward learner-centered education. In Z. L. Berge & L. Y. Muilenburg (Eds.), Handbook of mobile learning (pp. 3-14). Routledge.
Dahlstrom, E., Brooks, D. C., & Bichsel, J. (2014). The current ecosystem of learning management systems in higher education: Student, faculty, and IT perspectives. ECAR.
Dziuban, C., Graham, C. R., Moskal, P. D., Norberg, A., & Sicilia, N. (2018). Blended learning: The new normal and emerging technologies. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(1), 3.
Garrison, D. R. (2011). E-learning in the 21st century: A framework for research and practice. Routledge.
Graham, C. R. (2013). Emerging practice and research in blended learning. In M. G. Moore (Ed.), Handbook of distance education (3rd ed., pp. 333-350). Routledge.
Hrastinski, S. (2008). Asynchronous and synchronous e-learning. Educause Quarterly, 31(4), 51-55.
Martin, F., & Parker, M. A. (2014). Use of synchronous virtual classrooms: Why, who, and how? Journal of Online Learning and Teaching, 10(2), 192-210.
Means, B., Toyama, Y., Murphy, R., & Baki, M. (2013). The effectiveness of online and blended learning: A meta-analysis of the empirical literature. Teachers College Record, 115(3), 1-47.
Moore, J. L., Dickson-Deane, C., & Galyen, K. (2011). e-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? The Internet and Higher Education, 14(2), 129-135.
Pappano, L. (2012). The year of the MOOC. The New York Times, 2(12), 2012.
Picciano, A. G. (2017). Theories and frameworks for online education: Seeking an integrated model. Online Learning, 21(3), 166-190.
Secker, J. (2004). Electronic resources in the virtual learning environment: A guide for librarians. Chandos Publishing
Garrison, D. R. (2011). E-learning in the 21st century: A framework for research and practice. Routledge.
Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., & Hall, C. (2016). NMC Horizon Report: 2016 Higher Education Edition. The New Media Consortium.
Keengwe, J., & Kidd, T. T. (2010). Towards best practices in online learning and teaching in higher education. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 6(2), 533-541.
Means, B., Bakia, M., & Murphy, R. (2014). Learning online: What research tells us about whether, when and how. Routledge.
UNESCO (2020). COVID-19 educational disruption and response. UNESCO
https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
Zawacki-Richter, O., & Qayyum, A. (Eds.). (2019). Open and distance education in Asia, Africa and the Middle East: National perspectives in a digital age. Springer