درجة توفر متطلبات التعليم الأخضر الداعم للمواطنة البيئية (دراسة ميدانية في مدارس محافظة طرطوس)

  • GHAMAR KASEM AGHA جامعة دمشق

الملخص

The research aimed to identify the degree of availability of green education requirements that support environmental citizenship in schools in Tartous Governorate from the point of view of teachers, as well as to identify the differences between the average grades of the research sample members according to the variable type of education (general, private). To achieve the objectives of the research, the researcher adopted the descriptive approach and a questionnaire from the researcher prepared a tool for collecting data, consisting of (32) items distributed over five basic axes: (requirements related to school administration, requirements related to infrastructure, requirements related to human capabilities, requirements related to curricula and methods, requirements related to community participation). As for the research sample, it consisted of (527) male and female teachers from schools in Tartous Governorate in the 2024/2025 academic year, the results were analyzed using the statistical program (SPSS), and the results were as follows:

  • The degree of availability of green education requirements that support environmental citizenship in the schools of Tartous Governorate is medium, with an arithmetic mean of (2.66). The axis of requirements related to school administration ranked first with an arithmetic mean of (2.92), and the axis of requirements related to community participation ranked second with an arithmetic mean of (2.89). Third is the axis of requirements related to human capabilities with a mean of (2.75), while in fourth place is the axis of requirements related to curricula and methods with a mean of (2.39), and in last place is the axis of requirements related to infrastructure with a mean of (2.32).
  • There are no statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average scores of school teachers’ answers to a questionnaire that provides requirements for green education that supports environmental citizenship according to the type of education variable, with the exception of the axes of infrastructure requirements and community participation requirements, in favor of special education schools.

In light of the results obtained, the current research suggested the necessity of designing and implementing specialized training programs for teachers aimed at enhancing their understanding of the concepts of green education and sustainable environmental practices, and improving and modernizing the infrastructure of schools, including providing green spaces, the use of renewable energy sources, the application of waste management systems, the necessity of reviewing school curricula to include sustainable environmental content that enhances environmental awareness among students, and enhancing the role of the local community in supporting green education by organizing joint environmental activities, such as afforestation campaigns, cleaning public areas, and environmental workshops

References

1- أحمد، بهية. (2019). المواطنة والبيئة نحو مواطنة بيئية، مجلة شؤون الأوسط، مركز الدراسات الاستراتيجية، بيروت، العدد160، ص 163- 189.
2- أحمد، عائشة. (2018). متطلبات تنمية المواطنة لدى طلاب المرحلة الابتدائية، المجلة العلمية للخدمة الاجتماعية، دراسات وبحوث تطبيقية، كلية الخدمة الاجتماعية، جامعة أسيوط، المجلد 1، العدد7، ص116- 127.
3- إمام، شذا. (2023). فعالية برنامج مقترح قائم على مبادئ التعليم الأخضر في تنمية مهارات التفكير المستقبلي والوعي البيئي لدى طلاب المرحلة الثانوية، مجلة كلية التربية ببنها، العدد 133، الجزء 3، السعودية، ص 391- 482.
4- بن عمارة، سمية. (2020) المواطنة البيئية: دراسة تحليلية لواقع صداقة التلميذ مع البيئة ببعض متوسطات ولاية ورقلة، مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة قاصدي، الجزائر، المجلد 12، العدد3، ص 39-54.
5- الحميداوي، ياسر خضير. (2018). التدريب النقال بالتعليم الأخضر الرقمي، مصر: دار السحاب للنشر والتوزيع.
6- السعود، راتب؛ بني حمدان، صفاء. (2021). دور مديري المدارس الثانوية الحكومية في الأردن في تعزيز المواطنية البيئية: دليل إداري تربوي مقترح، مجلة دراسات العلوم التربوية، المجلد 48، العدد1، ص 446- 467.
7- السويكت، أحمد. (2021). المواطنة البيئية لدى طلبة الدراسات العليا بكلية التربية في جامعة القصيم، مجلة جامعة حفر الباطن للعلوم التربوية، العدد2، ص 201- 256.
8- الشماس، عيسى؛ ميلاد، محمود. (2017)، مناهج البحث في التربية وعلم النفس. منشورات جامعة دمشق.
9- الصفني، إيهاب. (2020). رؤية مقترحة للتربية من أجل بيئة خضراء بالجامعات المصرية، المجلة التربوية، كلية التربية، جامعة سوهاج، المجلد 4، العدد9، ص171- 203.
10- الضبع، حنان. (2022). المواطنة البيئية لدى أساتذة الجامعة الليبية، المجلة الجامعية، المستودع الرقمي لجامعة الزاوية، ليبيا، المجلد1، العدد24، ص 215- 230.
11- عباس، ياسر ميمون. (2018). جاهزية المدارس الابتدائية المعتمدة بمحافظة المنوفية لتطبيق ممارسات المدارس الخضراء من وجهة نظر المعلمين، مجلة كلية التربية، جامعة المنوفية، مجلد 29، عدد 116، مصر، ص 144- 214.
12- عبد العال، ريهام. (2017). المواطنة البيئية كما يتصورها أعضاء هيئة التدريس بجامعة عين شمس، مجلة الدراسات التربوية والنفسية، جامعة السلطان قابوس، المجلد 11، العدد1، ص 139-160.
13- عبد الواحد، إيمان. (2023). رؤية مستقبلية لتحقيق المواطنة البيئية لدى العاملين بمؤسسات رعاية الطفولة المبكرة. مجلة التربية وثقافة الطفل، كلية التربية للطفولة المبكرة، جامعة المنيا، العدد 2، المجلد 25، ص 5- 113.
14- الفتلاوي، فاطمة؛ النائلي، علي. (2022). المواطنة البيئية لدى طلبة المرحلة الثانوية، المؤتمر العلمي الدولي الثالث في العلوم الإنسانية والاجتماعية، كلية التربية للبنات، جامعة القادسية، العراق، ص139- 177.
15- كامل، راضي. (2023). رؤية تربوية مقترحة لدور جامعة أسوان في تحقيق متطلبات التعليم الأخضر الداعم للمواطنة البيئية لطلابها، المجلة التربوية، جامعة سوهاج، العدد 116، الجزء 3، ص1254- 1374.
16- مجاهد، فايزة أحمد الحسيني. (2020). التعليم الأخضر توجه مستقبلي في العصر الرقمي، المجلة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، المجلد 3، العدد 3، مصر، ص 177- 196.
17- مجاهد، فايزة أحمد الحسيني. (2021). نحو بيئة تعليمية ممتعة التعليم الأخضر، المجلة الدولية للبحوث والدراسات التربوية والنفسية، المؤتمر الدولي السادس، مصر، ص 230- 248.
18- محمد عمر، علاء محمد. (2022). مدى مراعاة مدارس المتفوقين STEM لمتطلبات ومبادئ التعليم الأخضر الداعم للمواطنة البيئية "مدرسة المتفوقين للعلوم والتكنولوجيا بالمنيا أنموذجًا "، مجلة كلية التربية، جامعة الإسكندرية، المجلد 32، العدد 3، ص 81- 139.
19- محمد، مديحة. (2017). تصور مقترح لدور الجامعات المصرية في تحقيق مفهوم الاقتصاد الأخضر، المجلة التربوية، كلية التربية، جامعة سوهاج، العدد 49، ص25- 85.
20- محمود، دينا خالد سليمان. (2018). دور التعليم الجامعي في تحقيق الاقتصاد الأخضر في ضوء التنمية المستدامة، مجلة دراسات في التعليم الجامعي، كلية التربية، مركز تطوير التعليم الجامعي، جامعة عين شمس، العدد 39، ص 196- 242.
21- المعاني. (2023). معجم المعاني الجامع، معجم عربي عربي، مكتبة عين الجامعة.
22- المؤتمر العالمي للتعليم من أجل التنمية المستدامة. (2018). التعليم من أجل مستقبل مستدام، اليونسكو، اليابان.
23- المؤتمر العلمي الخامس والثلاثون. (2018). التعليم الأخضر: الانجليزية والوعي البيئي في العصر الرقمي. مركز تطوير التعليم بكلية التربية جامعة عين شمس، القاهرة.
ثانياً: المراجع الأجنبية:
- Abad-Segura, E., Gonzaez-Zamar, M. D., Infante-Moro, J. C., & Ruipérez Garcia, G. (2020). Sustainable management of digital transformation in higher education: Global research trends. Sustainability, 12(5), 2107.
- Aggarwal, D.D. (2023). Green Education: A Sustainable Development Initiative with the Power of Artificial Intelligence (AI). Aug-Sept 2023.
- Aggarwal, Deepshikha (2023)." Green Education for a Sustainable",Journal of Environmental Impactand Management Policy ISSN ,Vol : 03 , No. 04, 27-30.
- Denan, Z., Awang, A.H., Mazlan, M.A., Majid, N.H., Rahim, Z.A., & Sanusi, N.A. (2017). The Implementation of Environmental Education and Green Programs in Schools to Achieve Sustainability. Advanced Science Letters, 23, 6261-6265.
- European Network for Environmental Citizenship –ENEC (2018). Defining “Environmental Citizenship”.
- Lee, S., Ma, C.& Lee, N. (2016). Practicing the Integrating of Education for Sustainable Development into the School Curriculum: the Hongkong Experience. International Journal of Comparative Education and Development, 18(4), 219-245. (https://enec-cost.eu/our-approach/enec-environmental-citizenship/)
- Zunaidah, Asih (2022)." The Influence of Green Education on Sustainable Mindset in Business English Class”, Proceedings of the 3rd Asia Pacific International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, Johor Bahru, Malaysia, September 13-15, 3581-3590.
ثالثاً: المواقع الالكترونية:
- http://ecdr.gov.sy/18063/ المركز الإقليمي للطفولة المبكرة في الجمهورية العربية السورية، مقالة التعليم الأخضر توجه آخر للتعليم، تمت زيارته بتاريخ 15-3-2024.
منشور
2025-08-04
How to Cite
AGHA, G. K. (2025). درجة توفر متطلبات التعليم الأخضر الداعم للمواطنة البيئية (دراسة ميدانية في مدارس محافظة طرطوس). Journal of Hama University , 7(24). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/2437
القسم
Department of Education