قصيدة الوعي السياسي الجاهلية دراسة وفق نظرية اللأفعال الكلامية
الملخص
The research studies the pre-Islamic political awareness poem which divulges the depth of the tribal affiliation of the pre-Islamic poet. It also invests speech act concept in explaining the content of pre-Islamic political awareness poem. Then, it provides a view of the status of the pre-Islamic poet, proves the political awareness concept and explains speech acts in Western linguistic and Arabic rhetoric studies. It elaborates on the performance of constatives and performatives in the content of pre-Islamic awareness poem. To achieve its purpose, the research used the stylistic approach to study the content of the pre-Islamic political poem based on the Speech Acts Theory. The research adopted the historical theory to comprehend the general context in which the poet poetically conveyed his political message to his tribe. It proved that political guidance is a poetic, and its main motive is the poet’s interest in the existence of the tribe, preserving its existent, managing its affairs and directing it to avoid dangers. The research demonstrates the awareness-raising role of the poet in the tribe, and accentuates the poet’s consciousness which prompted /encouraged/urged the poet to tackle the meaning of political guidance in his poetry. The research states that most of the topics of pre-Islamic political awareness poem (i.e political reporting, describing the condition of female captives after invasion, comparing the status of the tribe to that of the enemy) neither describe a reality nor can be described as true or false, rather they initiate an act. The power of the constative act appears in the change and guarding against the situation more than in informing about the invasion and reporting its consequences. Performatives are clear in elucidating means of survival, maintaining tribe existence and seeking reform.
References
2- آفاق جديدة في البحث اللّغويّ المعاصر، محمود أحمد نحلة، دار المعرفة الجامعيّة، القاهرة، 2002م.
3- الأوائل، العسكري (أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل 395هـ)، ط1، دار البشير، طنطا، 1408هــ.
4- الإيضاح في علوم البلاغة، القزويني (محمّد بن عبد الرّحمن جلال الدّين الخطيب 739هـ)، تح: محمّد عبد المنعم خفاجي، ط3، دار الجيل، بيروت، د. ت.
5- بغية الإيضاح لتلخيص المفتاح في علوم البلاغة، عبد المتعال الصّعيدي (1391هـ)، ط17، مكتبة الآداب، 1426هـ، 2005م.
6- البيان والتّبيين، الجاحظ (أبو عثمان عمرو بن بحر 255هـ)، تح: عبد السّلام محمّد هارون، د. ت.
7- تاريخ آداب العرب، مصطفى صادق الرّافعي، دار الكتاب العربيّ، د. ت.
8- تاريخ الشّعر السّياسيّ إلى منتصف القرن الثّاني، أحمد الشّايب، مكتبة النّهضة المصريّة، القاهرة، 1945م.
9- التداوليّة عند العلماء العرب "دراسة تداوليّة لظاهرة الأفعال الكلاميّة في التّراث اللّسانيّ العربيّ"، مسعود صحراوي، ط1، دار الطّليعة، بيروت، 2005م.
10- الجملة الخبريّة ودلالاتها البلاغيّة عند الكلاميّين، خليل رشيد فالج، مجلّة آداب الرّافدين، 1397هـ، 1977م.
11- جواهر البلاغة في المعاني والبيان والبديع، أحمد بن إبراهيم بن مصطفى الهاشميّ (1362هـ)، تدقيق: يوسف الصميلي، المكتبة العصريّة، بيروت، د. ت.
12- خصائص التّراكيب "دراسة تحليليّة لمسائل علم المعاني"، محمّد محمّد أبو موسى، ط4، مكتبة وهبة، القاهرة، 1416هـ، 1996م.
13- دلالات التّراكيب "دراسة بلاغيّة"، محمّد محمّد أبو موسى، مكتبة وهبة القاهرة، 2004م.
14- دلائل الإعجاز، عبد القاهر الجرجاني، تح: محمود محمّد شاكر، ط3، مطبعة المدنيّ، القاهرة، 1992م.
15- ديوان النّابغة الذّبيانيّ (زياد بن معاوية بن ضباب بن جناب تـ 604م)، تح: محمّد أبو الفضل إبراهيم، ط2، دار المعارف، د.ت.
16- ديوان لقيط بن يعمر، تح: عبد المعيد خان، دار الأمانة ، مؤسّسة الرّسالة، بيروت، لبنان، 1391هــ، 1971م.
17- الشّعر والشّعراء، ابن قتيبة (أبو محمّد عبد الله بن مسلم 276هـ)، دار الحديث، القاهرة، 1423هـ.
18- الصّاحبي في فقه اللّغة ومسائلها وسنن العرب في كلامها، الثّعالبيّ (أبو الحسين أحمد بن فارس بن زكرياء القزويني 395هـ) ، ط1، محمّد علي بيضون، 1418هـ، 1997م.
19- الطّراز المتضمّن لأسرار البلاغة وعلوم حقائق الإعجاز، يحيى بن حمزة العلوي (745هـ)، ط1، المكتبة العصريّة، بيروت، 1423هـ.
20- العمدة في محاسن الشّعر وآدابه ونقده، ابن رشيق القيرواني (أبو علي الحسن 390- 456هــ)، تح: محمد محيي الدّين عبد الحميد، ط5، دار الجيل، بيروت، لبنان، 1401هــ، 19981م.
21- الفروق في اللّغة، أبو هلال العسكري، تح: لجنة إحياء التّراث العربيّ، ط4، دار الآفاق الجديدة، بيروت، 1400هـ، 1980م.
22- الفعل زمانه وأبنيته، إبراهيم السّامرائي، ط2، مؤسّسة الرّسالة، بيروت، 1400هـ، 1980م.
23- فلسفة البلاغة، رجاء عيد، ط2، منشأة المعارف، الإسكندريّة، 1977م.
24- القوة الإنجازية للأفعال الطّلبيّة في عينيّة لقيط بن يعمر الإيادي "الأمر والنّهي أنموذجاً"، وناسة كرازي، مجلة العلوم الاجتماعيّة والإنسانيّة، جامعة باتنة، ع36، جوان، 2017م.
25- مراجعات في النّحو العربيّ، محمّد عبدو فلفل، وزارة الثّقافة، الهيئة العامّة السّوريّة للكتاب، 2018م.
26- مفتاح العلوم، السّكاكي (يوسف بن أبي بكر بن محمّد بن عليّ 626 هـ)، علّق عليه: نعيم زرزور، ط2، دار الكتب العلميّة، بيروت، لبنان، 1407هـ، 1987م.
27- المفصّل في تاريخ العرب قبل الإسلام، جواد عليّ (1408هــ)، ط4، دار السّاقي، 1422هــ، 2001م.
28- منهاج البلغاء وسراج الأدباء، حازم القرطاجنيّ (684هــ)، تح: محمّد الحبيب بن الخوجة، ط2، دار الغرب الإسلاميّ، بيروت، 1981م.
29- نظرة في منزلة الشّاعر العربيّ قبل الإسلام وبعده، وديعة طه النّجم، مجلة الآداب، جامعة بغداد، ع9، 1996م.
30- نظريّة أفعال الكلام العامّة "كيف ننجز الأشياء بالكلام"، جون لانكشو أوستن، تر: عبد القادر قينيني، إفريقيا الشّرق، الدّار البيضاء، 1991م.
31- نظريّة الأفعال الكلاميّة بين فلاسفة اللّغة المعاصرين والبلاغيّين العرب، طالب سيّد هاشم الطّبطبائي، مطبوعات جامعة الكويت، 1994م.