A study of the reality of digital transformation in the Syrian Ministry of FinanceA study of the reality of digital transformation in the Syrian Ministry of FinanceA study of the reality of digital transformation in the Syrian Ministry of FinanceA study o
الملخص
Digital transformation through advanced technologies plays great importance, as it is exploited in public and private institutions, including the Ministry of Finance in the Syrian Arab Republic, which uses this technology to provide some of its services. The current study clarified the electronic services provided by the Ministry of Finance through an analysis of the electronic services provided and comparing them to non-automated services, in addition to studying the relationship between electronic services and the number of completed transactions.
This study examined the reality of digital transformation in the Ministry of Finance through electronic services, which play a major role in influencing the number of completed transactions. The descriptive analytical approach was used, by studying the government data of the Ministry of Finance in Syria that serves the study, in order to reach the reality of using electronic services in the Ministry of Finance in Syria. These data were analyzed using the statistical program SPSS, and regression analysis was applied to find the relationship between dependent and independent variables.
The most prominent results of this study are:
- The number of electronic services provided by the Ministry of Finance in Syria affects the number of completed transactions.
-There is a continuous increase in the number of automated transactions completed by the Ministry
-The percentage of electronic services increased compared to non-automated services, and this is due to the Corona pandemic, which prompted auditors to use electronic services.
References
1-البلوشية، نوال و العوفي، علي (2020). واقع التحول الرقمي في المؤسسات العمانية،مجلة دراسات المعلومات والتكنولوجيا-جمعية المكتبات المتخصصة، كيوسانيس،دار الجامعة حمد بن خليفة للنشر، المجلد7، العدد1، سلطنة عمان.
2-حسين، خولة (2014).الأبعاد الاقتصادية للحكومة الالكترونية، العراق، مجلة الغري للعلوم الاقتصادية والإدارية،المجلد9 العدد2 ، جامعة البصرة، كلية الزراعة.
3-فراز، لمياء (2017). الحكومة الإلكترونية، أطروحة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه، قسم علوم في القانون، تخصص: قانون إداري وإدارة عامة، كلية الحقوق والعلوم السياسية، جامعة باتنة ، الجزائر.
المصدر، هيثم ونصر الله، عبد الفتاح (2020) .دور التحول الرقمي في تحسين الخدمات الحكومية في فلسطين، المؤتمر الدول الأول في تكنولوجيا المعلومات والأعمال ، فلسطين.
4-محمود ، محمد (2006) .الحكومة الالكترونية الشروع المبكر ،ورقه عمل مقدمة الى المؤتمر السنوي للعام السابع للابداع والتجديد في الادارة المقام في الدار البيضاء في المملكة العربية المغربية ، الادارة العربية وتحقيق اهداف التنمية في الالفية الثالثة ، منشورات المنظمة العريية الادارية ، مصر.
-المراجع الأجنبية
-1Abdullah, A& Raudah, D (2015)."Users satisfaction on E-government services:An Inte-grated model", procedia-social and behavioral sciences,vol.164,p.575-582.
-2Madzova, V., Sajnoski, K)2013(. E-Government as an Efficient Tool towards Good Governance (Trends and Comparative Analysis throughout Worldwide Regions and within West Balkan Countries). Balkan Social Science Review, 1.
-3Ngoc,N (2016). Enhance the trust of citizen on government by applying electronic government services.University of Tampere.
-4Stanimirovic, D & Vintar, M ( 2013). Conceptualization of an integrated indicator model for the evaluation of e-government policies. Electronic Journal of e-Government, 11(1), 292- 306.