The degree to which third-grade teachers practice McCarthy model in Math teaching
الملخص
The aim of the research is to investigate the degree to which third-grade teachers practice the McCarthy-format model in Math teaching, and to know the differences in their viewpoints, the degree to which they practice this model, according to the two variables (years of experience and number of training courses), where the descriptive analytical approach was used, and a questionnaire was designed consisting of (28) items, and were applied during the first semester of the school year 2023-2024, on a sample of (164) male and female teachers distributed in the schools of the first cycle of basic education in the city of Tartous
The results of the study showed:
The degree of third-grade teachers' practice of the McCarthy-format model in Math teaching came to a good rate.
- There are no statistically significant differences between the average teachers' scores according to the variable number of years of experience.
- There are no statistically significant differences between the average scores of teachers according to the variable of training courses.
References
- الحمو الخليل، مهند صلاح الدين.(2018). فاعلية استراتيجية الفورمات في تنمية مهارات حل المسائل الرياضية لدى طلاب الصف الأول الثانوي. رسالة ماجستير، جامعة البعث، كلية التربية، سوريا. دار الفكر العربي.
- الزيات, فتحي مصطفى.(1998). صعوبات التعلم,الأسس النظرية والتشخيصية والعلاجية, القاهرة:
- العباسي، شادية إبراهيم إسماعيل.(2019). أثر استخدام نموذج مكارثي (4MAT) في تدريس الرياضيات على تنمية مهارات التفكير المستقبلي لدى تلاميذ الصف السادس الابتدائي. مجلة كلية التربية-جامعة بور سعيد، العدد 27، (249-278).
- خرارزة، تهاني محمود.(2017). استخدام نموذج مكارثي (الفورمات 4MAT( في تدريس الجغرافيا لتنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. رسالة ماجستير، جامعة عين شمس، كلية التربية، مصر، القاهرة.
- زهران، أمل; عياش، آمال.(2012). أثر استخدام نموذج الفورمات( 4MAT)على تحصيل طالبات الصف السادس الأساسي في مادة العلوم والاتجاهات نحوها. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية، المجلد الأول، عدد(4)، (159-182).
- سبيتان, فتحي.(2017).أساليب وطرائق تدريس الرياضيات للمرحلة الأساسية. عمان: دار الخليج للنشر والتوزيع.
- عبيدات، ذوقان وعدس، عبدالرحمن وعبدالحق.(1990).البحث العلمي مفهومه-أدواته-أساليبه. عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع.
- وزارة التربية. (2016). النظام الداخلي لمدارس مرحلة التعليم الأساسي. دمشق: سورية.
- وزارة التربية.(2014). مؤتمر وزارة التربية السورية. دمشق: سورية.
- وزارة التربية. (2016). وثيقة الإطار العام للمنهاج الوطني للجمهورية العربية السورية. الجمهورية العربية السورية: المركز الوطني لتطوير المناهج التربوية.
المراجع الأجنبية
- Bowems,P.(1987).The effect of the 4 MAT system on achievement and attiudes in science, dissertation. Universityof North Carolina at chapel Hill,ERIC.ED292660.
- Inel ,Yusuf .(2018). The effect of using the 4MAT teaching method in 6 th-Grade social education on the Academic Achievement of students. International Geographical education online,8(3),440-458.
- McCarthy,B.(2000). About Teatching 4 mat in the classroom. About learning, Inc.Wauconda,Illinois.
- McCarthy,B& McCarthy,D.(2006).Teaching Around the 4mat Cycle. About Learning Inc. Wauconda. ILLinois.
- Morris S. and McCarthy B.(1990). 4MAT in Action II: Sample lesson Plans for Use with the 4mat system,Excel, Barrington.
- Ovez, F& seker,B.(2018). The Integration of the 4MAT Teaching Model with the Interdisciplinary Structure: A New Model Proposal and Test. EURASIA j math sci and Tech Ed,14(5),1767-1790.