An evaluation study of the application of educational integration in the governorates of Latakia and Hama

  • Reem Ali جامعة تشرين
  • Dr. Rouba Haidar
  • Dr. Ansab sharrouf
الكلمات المفتاحية: The Evaluation, Educational integration, Inclusive schools.

الملخص

 

 

The research aimed to evaluate educational integration in the governorates of Latakia and Hama, compare the application of educational integration between them, and identify the proposals of the educational integration coordinators in the two directorates of education in the two previous governorates to advance the reality of educational integration. To reach these goals, the researcher adopted the interview as a research tool that was applied to the two educational integration coordinators in The directorates of education in Latakia and Hama, following the comparative approach, and the results confirmed the existence of many points of similarity between the two research governorates in the application of educational integration, with some points of difference such as the number of inclusive schools and the number of students with disabilities who benefit and teachers included in following training courses related to educational integration at the level The two search governorates.

 

References

-حسن، نسرين. (2016). اتجاهات كُلّاً من المديرين والمعلّمين والتّلامذة نحو الدّمج التّربوي لذوي الاحتياجات الخاصّة. رسالة ماجستير غير منشورة. قسم تربيّة الطّفل، كُليّة التّربية، جامعة تشرين.
-خليل، نبيل سعد. (2015). التّربية المقارنة الأصول المنهجية ونظم التّعليم الالزّامي. القاهرة: دار الفجر.
-خموسيه، هبة محمد خير. (2022). أثر الدّمج في المهارات الاجتماعية لدى أطفال ذوي الإعاقة العقلية في مرحلة التّعليم الأساسي في محافظة حماه – دراسة مقارنة بين الأطفال المدمجين وغير المدمجين. رسالة ماجستير غير منشورة. قسم الإرشاد النّفسي، كُليّة التّربية، جامعة تشرين.
-الرّوسان، فاروق. (1998). قضايا ومشكلات في التّربية الخاصّة. عمان: دار الفكر.
-الزّعبي، أحمد؛ الحسن، محمد. (2013). مؤشرات البيئة المدرسيّة الدّامجة وعلاقتها باتجاهات المعلّمين نحو دمج التّلاميذ المعوقين. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدّراسات العلميّة. 36(6)، 372-351.
-العزيز، سعيد. (2005). إرشاد ذوي الاحتياجات الخاصّة. عمان: دار الثّقافة.
-علي، ريم. (2020). دراسة تقويميّة لعمليّة الدّمج التّربوي في مدارس التّعليم الأساسي (دراسة ميدانيّة في محافظة طرطوس). رسالة ماجستير غير منشورة. قسم تربية الطّفل. كلية التّربية. جامعة تشرين: سورية.
-منصور، سميّة؛ عواد، رجاء. (2012). تصور مُقتَرَح لتطوير نظام دمج الأطفال ذوي الاحتياجات الخاصّة بمرحلة رياض الأطفال في سوريّة في ضوء خبرة بعض الدّول. مجلة جامعة دمشق. (28) 301- 355.
-منظمة الصّحّة العالميّة. (2021). التّقرير العالمي حول الإعاقة. منشورات منظمة الصّحّة العالميّة، جنيف.
-وزارة التّربية السّورية. (2005). تقييم تشاركي للمشروع التّجريبي حول الدّمج في سوريّة. دمشق: وزارة التّربية.
وزارة التّربية السّورية. (2024). دليل المدارس الدّامجة في الجمهورية العربية السّورية. دمشق: وزارة التّربية.
منشور
2025-02-04
How to Cite
Ali, R., Haidar, D. R., & sharrouf, D. A. (2025). An evaluation study of the application of educational integration in the governorates of Latakia and Hama. Journal of Hama University , 7(16). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/2268
القسم
Department of Education