The Methods Promoting the Mental Health of the Kindergarten Child in Light of the War on Syria - A field study on the Sample of kindergarten Care takers in Lattakia City
الملخص
The research aimed to identify the degree of kindergarten teachers’ contribution to strengthening children’s mental health in light of the Syrian crisis represented by (positive thinking, self-confidence, social competence, self-efficacy, and emotional control) among kindergarten children of the third age group (5-6) years in In light of the Syrian crisis, the descriptive approach was adopted, and to achieve the research goal, a questionnaire consisting of (78) items was used, and it was applied to a sample consisting of (184) kindergarten educators in Latakia city.
The most important findings of the research is that the degree of kindergarten teachers’ contribution to strengthening children’s mental health in light of the Syrian crisis was moderate, and the field of enhancing social competence ranked first, followed in second and third place by enhancing the fields of self-confidence and emotional control, then came in second and third place. Fourth is the area of enhancing positive thinking, and in fifth and final place is the area of enhancing self-efficacy.
In light of the findings of the research, the research made several recommendations, the most important of which are: Preparing courses to raise the awareness of kindergarten educators of the importance of promoting the sound mental health of children, and necessity of appointing psychologists and counselors in each kindergarten, also Selecting kindergarten nannies according to special criteria in terms of qualification and experience in dealing with children.
References
2. البحيصي، عمر وثابت عبد العزيز وفستانس، بانس .(2014). الصدمات النفسية الناجمة عن الحرب على غزة وعلاقتها بالقلق وكرب ما بعد الصدمة وطرق التأقلم لدى الأطفال الفلسطينيين. المجلة العربية للطب النفسي، م(25)، ع(1)، ص ص 71 – 82.
3. بوشامة، نور الهدى .(2016). دور الروضة في تحقیق التوافق النفسي والاجتماعي لدى الطفل: دراسة میدانیة بروضة دنیا الأطفال وروضة ملاك الطاهير جيجل. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة محمد الصدیق بن یحيي جيجل، الجزائر.
4. ثابت، عبد العزیز .(2009). الصدمة والحزن واضطراب ما بعد الصدمة لدى ضحایا الحرب على غزة من الأطفال. مركز أبحاث برنامج غزة للصحة النفسیة، 2009، 22ص.
5. جوهر، سلوى. (2005). اتجاهات معلمات رياض الأطفال بدولة الكويت نحو استخدام قصص الأطفال لتعليم المبكر. جامعة الكويت. المجلة التربوية. ع(77)، ص ص 3 - 29.
6. حسينة، يحياوي .(2018). المشكلات الانفعالیة والسلوكیة لدى الأطفال اللاجئین السوریین: درارسة میدانیة لـ 80 طفل سوري لاجئ في الجزائر، مجلة الدراسات والبحوث الاجتماعية، جامعة الشهید حمة لخضر – الوادي، ع(28)، ص ص 112 – 128.
7. الداهري، صالح حسين .(2010). مبادئ الصحة النفسية. عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع، الأردن.
8. الدهري، صالح حسن والعبيدي، ناظم هاشم .(1999). الشخصية والصحة النفسية. عمان: دار الكندي للنشر، الأردن.
9. زهران، حامد عبد السلام .(2005). علم النفس النمو. القاهرة: عالم الكتاب، مصر.
10. سوليفان، كارين .(2008). الأبناء والتربية المثالية في ظل الضغوط الحياتية. ترجمة: خالد العامري، ط1، دار الفاروق للاستثمارات الثقافية، القاهرة، مصر.
11. طالب، أحمد .(2015). إدارة الأزمات. كلية الإدارة والاقتصاد جامعة بابل، العراق.
12. العاسمي، رياض والشيخ، دعد وبلان، كمال .(2006). مبادئ الإرشاد النفسي والتربوي لطفل الروضة. دمشق: منشورات جامعة دمشق، سورية.
13. عبد الخالق، أحمد .(2015). أصول الصحة النفسية. ط3، الاسكندرية: دار المعرفة الجامعية، مصر.
14. عبد اللاوي، سعدية .(2012). المشكلات النفسية والسلوكية لدى أطفال السنوات الأولى الابتدائي وعلاقتها بالتحصيل الدراسي، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة مولود معمري، الجزائر.
15. عبد اللطيف، رانيا. (2013). فاعلية برنامج تعاوني بين رياض الأطفال والجهات الداعمة للطفولة لتنمية البيئة في ضوء الاتجاهات التربوية المعاصرة. رسالة دكتوراه غير منشورة. جامعة القاهرة.
16. عبد الله، محمد قاسم (2019). الآثار النفسية والسلوكية للحرب على الأطفال والمراهقين وبرامج معالجتها. مداد: مركز دمشق للأبحاث والدراسات (دراسات اجتماعية)، سورية.
17. عبد الله، محمد قاسم .(2016). مدخل إلى الصحة النفسية. عمان: دار الفكر موزعون وناشرون.
18. عبد الوهاب، أنوار، وثجيل، ليلى .(2018). دور الأسرة في تعزيز الصحة النفسية لطفل الروضة. المؤتمر العلمي السنوي (يوم الصحة النفسية)، جامعة بغداد، ص ص 337 – 356.
19. العزّاوي، رحيم .(2008). مقدّمة في منهج البحث العلمي. الأردن: دار دجلة.
20. عزوز، هنيدة .(2008). فاعلية بعض الأنشطة العلمية في تنمية قدرات التفكير الابتكاري لدى عينة من أطفال الروضة في مدينة مكة المكرمة. رسالة ماجستير، جامعة أم القرى، السعودية.
21. لايارد، ريتشارد وهايغل، آن .(2015). عقول صحية شابة: تغيير صحة الطفل النفسية. تقرير منتدى الصحة النفسية ورفاه الأطفال التبع لمؤتمر ويش، مؤتمر القمة العالمي للابتكار في الرعاية الصحية.
22. منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلم والثقافة .(2018). الدعم النفسي الاجتماعي والتعلم في ظروف الأزمات - رزمة المعلم. بيروت: مكتب اليونسكو الإقليمي للتربية في الدول العربية، منظمة الأمم المتحدة للتربية والعلم والثقافة، الجزء الأول: الصحة والتعليم.
23. المؤتمر الإقليمي السادس للصحة النفسية في جدة (2019): الصحة النفسية: (الصحة النفسية للأطفال والراشدين، وكبار السن، وصحة المرأة النفسية، وصحة الطفل، وصحة الأسرة، للفترة الواقعة من 14 – 16 كانون الثاني لعام (2019).
24. المؤتمر الدولي الثالث لكلية التربية للطفولة المبكرة في جامعة الفيوم (2021) "الطفولة المبكرة في ظل الأزمات المعاصرة، للفترة الواقعة من 23 – 24 أيار لعام (2021).
25. Bellack, Alan and Hersen, Michel (2008): Behavioral Assessment: A practical handbook, New York: Oxford, Paragon Press, p. p 18-31.
26. Cefai, C., & Askell-Williams, H. (2017). School staff perspectives on mental health promotion and wellbeing in school. In Mental Health Promotion in Schools, p. p. 97-119.
27. Dorthy, J. & William W & Leila G (2007): Psychological effects of war experience among displaced children in southern Darfur. Omega. Vol. (56). No(3), p. p 229-253.
28. Ekornes, S. (2015). Teacher perspectives on their role and the challenges of inter-professional collaboration in mental health promotion. School Mental Health, No(7), p. p 193-211.
29. Eleni, Nikolaou .(2021). Preschool Educators’ Views On Supporting Children With Mental Health Issues In Early Childhood Education. European Journal of Education Studies, Vol(8), No(3), p. p 183 – 192.
30. Erman, A .(2014). Personal hardiness. Journal of Psychotherapy, Vol.(8), No.(3), p.p 96 – 110
31. Habelrih, E. A. & Hicks, R. E. (2015). Psychological well-being and its relationship with active and passive procrastination. International Journal of psychological studies, Vol.(7), No.(3), 2015, p. p 25 - 34.
32. Moon, J., Williford, A., & Mendenhall, A. (2017). Educators' perceptions of youth mental health: Implications for training and the promotion of mental health services in schools. Children and youth services review, No(73),p. p 384-391.
33. Nikolaou, E., & Markogiannakis, G. (2017). The role of teacher in primary school students' mental health promotion. Global Journal of Human-Social Science: Arts and humanities-Psychology, Vol(17), No(5), p. p 22-30.
34. Nikolaou, E., Papavasileiou, V., Andreadakis, N., & Xanthis, A., Xanthacou, Y. & Kaila, M. (2021). Promoting psychological resilience: preschool teachers’ perspectives. Proceedings of INTCESS 8th International Conference on Education and Education of Social Sciences, 18-19 January.
35. Nix RL, Bierman KL, Domitrovich CE, Gill S. (2013). Promoting children’s social-emotional skills in preschool can enhance academic and behavioral functioning in Kindergarten: findings from Head Start REDI. Early Educ Dev. Vol(24), No(7), p. p1 -10.
36. Woolfolk, A. E (1998): Educational Psychology. Boston: Allyn and Bacon, 189p.
37. World Health Organization (WHO) (2015): Caring for children and adolescents with mental disorders: Setting WHO directions. Geneva: World Health Organization.
38. World Health Organization; World Health Organization. Gender and women’s mental health. Gender disparities and mental health, Geneva, 2001, 243p.