Training needs of teachers in emergencies

  • Mayza Aziz Rassouq سورية
الكلمات المفتاحية: Keywords: training needs – basic education teachers – emergency situations

الملخص

Summary:

The research aimed to identify the most important training needs for teachers in emergency situations, The researcher followed the descriptive analytical approach, where she prepared a questionnaire consisting of four axes: (crisis management, digital skills, first aid, and psychological and social support), distributed over (41) items, and the original population consisted of all basic education teachers in the Hama Education Directorate, and a random sample of (376) male and female teachers was taken, and the results showed that there were high training needs for teachers in all axes according to the order (psychosocial support, first aid, digital skills, crisis management), The results also showed that there were no differences in these needs due to the variables of gender and academic qualification, and that there were differences due to the variable of years of experience for teachers with less than ten years of experience.

References

المراجع:
- الشبكة العالمية للتعليم في حالات الطوارئ الآيني.(2010). الحد الأدنى لمعايير التعليم في حالات الطوارئ: الجهوزية والاستجابة.
- شمسان، عبد الكريم عبدالله(.2022). تدريب مديري المدارس لتوظيف تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في التعليم بحالات الطوارئ. مجلة العلوم التربوية والدراسات الانسانية، العدد21، يناير.
- الطعاني، حسن أحمد.(2007).التدريب مفهومه وفعاليته. دار الشروق، عمان ، الأردن.
- علي، محسن عبد و غالي، حيدر.(2010). القيادة التربوية مدخل استراتيجي. المؤسسة الحديثة للكتاب، طرابلس - لبنان.
- المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم.(2023). الخطة العربية للتعليم في حالات الطوارئ والأزمات. الألكسو، تونس.
- محمد، مصطفى عبد السميع و حوالة، سهير محمد.(2005).إعداد المعلم تنميته وتدريبه. الطبعة الأولى، دار الفكر، الأردن.
- موقع منظمة اليونسكو: التعليم في حالات الطوارئ: WWW.UNESCO.ORG
- أبو ضيف، صفاء عادل.(2019). متطلبات إعداد معلم الطوارئ في ضوء بعض الاتجاهات العالمية المعاصرة. مجلة تعليم الكبار، جامعة أسيوط، المجلد 1، العدد 3.
- أبو قاسم، رسمية جعفر.(2021). التحديات التي تواجه تطبيق برنامج التعليم في حالات الطوارئ في مدارس وكالة الغوث الدولية(الأونروا) في المحافظات الجنوبية لفلسطين وسبل الحد منها. مجلة الجامع الاسلامية في غزة، المجلد 29، العدد4.
- مامكغ، لارا سعد الدين.(2021).درجة امتلاك معلمي المدارس الحكومية لمهارات التعلم الرقمي واتجاهاتهم نحو استخدامه في ظل جائحة كورونا. رسالة ماجستير، جامعة الشرق الأوسط، كلية العلوم التربوية، الأردن.
المراجع الأجنبية:
- Creed, Charlotte and Morpeth, Rosyan Louis (2014): Continuity education in emergency and conflict situations: the case for using open, distance and flexible learning.
- IIEP, UNESCO(2010). Guidebook for planning education in emergencies and reconstruction international institute for education planning(IIEP). Gordon, France.
-Zaragoza, M. C, Diaz, Gibson, J. Caparros, A. F & Sole, S. L.(2019). The teacher of the 21 century: professional competencies in Catalonia today. Educational studies, 1-21.
-Adelman, Elizabeth (2019): When the personal becomes the professional: Exploring the lived experiences of Syrian refugee educators, the journal on education in emergencies, volume (5), number (1), December, p.94-122.
- UNICEF(2010). Education in conflict and transition contexts: case studies from the democratic republic the Congo, Nepal and Southern Sudan, field notes.
منشور
2025-02-04
How to Cite
Rassouq, M. A. (2025). Training needs of teachers in emergencies. Journal of Hama University , 7(16). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/2214
القسم
Department of Education