The Kindergarten teachers’ perceptions of children’s theater and the reality of their use of it (A field study)

Kindergarten teachers’ perceptions of children’s theater and the reality of their use of it (A field study)

  • لبنى زهيره جامعة تشرين
  • Dr. Rami Sobhi Amoun
  • Dr. Lamis Ibrahim Hamdi
الكلمات المفتاحية: teachers’ perceptions, children’s theatre, kindergarten, kindergarten teachers.

الملخص

The current research aimed to study kindergarten teachers’ perceptions of children’s theater in the city of Jableh and the obstacles to their use of it. And revealing the differences between the average scores of the sample members on the questionnaire of perceptions about children’s theater and the reality of its use in the city of Jableh according to the variables of the study (type of kindergarten, academic qualification, years of experience). The research adopted the descriptive survey method, and the research community included all kindergarten teachers in the city of Jableh, numbering (175) teachers, where (107) questionnaires were distributed to the teachers. The results showed that the most important perceptions about children’s theater is that children’s theater teaches children values, skills, and concepts. Children's theater achieves the comprehensive development of the child in various areas of development. Children's theater enhances logical intelligence by training them in abstract thinking. The most important obstacle that limits the reality of its use is the lack of experience that prevents teachers from implementing forms of theatrical presentation, and their lack of training prevents them from implementing theater activities. Child. There are also no statistically significant differences at the significance level (= 0.05a) between the average scores of the sample members on the questionnaire of perceptions about children’s theater and the reality of its use in the city of Jableh according to the variables of the study (type of kindergarten, educational qualification, years of experience).

 

References

الأحمدي، عدنان بن محمد بن علي بن حسن (2011) ، واقع استخدام الإعلام المدرسي في تنمية المهارات اللّغوية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية في مكة، رسالة ماجستير غير منشورة كلية التّربية، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.
2- الأغبري، بدر سعيد علي(2005) دراسة تحليلية لواقع رياض الأطفال في اليمن. مؤتمر الطفولة الوطني الاول، مركز التاهيل والتطوير التربوي، جامعة تعز، ص285-337.
3- الألوسي، تيسير عبدالجبار(2008) مسرح الطفل: الأهمية، الدور الوظيفي البنائي، آليات العمل والأهداف. 01\06\2008 tayseer54@hotmail.com.
4-الحصري، طارق، استلهام التراث في مسرح الطفل , دار الوفاء للطباعة والنشر , الاسكندرية , ط1 , 2007م .
5- حمداوي، جميل (2007) تاريخ مسرح الطفل في العالم
6-الخثيلة، هند. (2000). إدارة رياض الأطفال. ط1، دار الكتاب الجامعي، العين، الإمارات العربية المتحدة.
7- السمحان، فاطمة يعقوب يوسف(2014) دور مسرح الطفل في تحسين المهارات اللغوية لدى أطفال الروضة من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال في الأردن والكويت : دراسة مقارنة. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة عمان العربية. كلية العلوم التربوية والنفسية.
8-سعيد،محمد سعيد شطور(2020) المسرح التربوي واشكالية نشأته في المجتمع المدرسي.
9-شحاته, حسن. (2002). البحوث العلمية والتربوية بين النظرية والتطبيق. مكتبة الدار العربية للكتاب, القاهرة.
10- الضحيان،سعود بن ضحيان، حسن، عزت عبد الحميد محمد(20002) معالجة البيانات باستخدام برنامج srss 10 ، الجزء الثاني،سلسلة بحوث منهجية، الرياض.
11-طواشي، طاهر (2022) أثر استخدام المسرح المدرسي في تنمية بعض المهارات الحياتية ((دراسة ميدانية على عينة من مدارس التعليم الأساسي في محافظة اللاذقية)). رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة تشرين.
12-العياش، أحمد (2013) واقع الإعلام المدرسي وتصور مقترح لتفعيله من وجهة نظر عملي وتلاميذ الحلقة الثانية من مرحلة التعليم الأساسي في محافظة دمشق، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة دمشق، سورية.
13- عزوز، حنان عبد المجيد. (2010). دور المسرح المدرسيّ في تحقيق أهداف التّربية الإسلاميّة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائيّة، رسالة ماجستير غير منشورة، أمّ القرى، السّعوديّة.
14-عباس، خليل؛ ونوفل، بكر؛ والعبسي، محمد؛ وأبو عواد، فريال ( 2016 ) مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس ط عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
15-هاشم، قيس، النعيمي، أحمد (2023) واقع "مسرح الدمى" في رياض الأطفال وسبل النهوض به من جهة نظر معلّمات رياض الأطفال .
16-كلش، مريهان (2011) فاعلية تنظيم البيئة التربوية على هيئة أركان تعليمية لأطفال ما بين (5 – 6) سنوات، رسالة غير منشورة، جامعة دمشق، سورية.
17-لمياء، أحمد (2006) العولمة ورسالة الجامعة ، الدار المصرية اللبناتية ، القاهرة، مصر.
18-اللّوح، أحمد (2005) فاعلية برنامج مقترح باستخدام المسرح التّعليمي لتنمية مهارات التواصل الشفوي لدى طلاب الصف السابع الأساسي في ضوء مدخل التّواصل اللّغوي، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة الأقصى بالتعاون مع جامعة عين شمس بالقاهرة.
19-محمد، ريهام (2007) تنمية المهارات الحياتية لدى أطفال الروضة ((الأهمية والأسلوب)) ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر الأمل للشباب الباحثين المنفذ في (24 أبريل)، كلية التربية، جامعة أسيوط، مصر.
20-المطلق ، فرح (2007) مسرح الطفل ومسرح العرائس، منشورات جامعة دمشق.
21-محمود، محمد عبد الله (2016) توظيف المسرح لتحقيق أهداف المناهج الدراسية، رسالة ماجستير غير منشورة كلية الدراسات العليا، جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا، السودان.
22-مقبل، فهمي (2012)، النشاط المدرسي مفهومه وتنظيمه وعلاقته بالمنهج، دار كنوز المعرفة، عمان
.
23-- النابلسي، أربج(2018) دور مسرح الطفل الأردني في تنمية وتطوير مها رات وطاقات الطفل في المجتمع الاردني.
24-النّباهين، ميسون. (2011). أثر توظيف المسرح والدراما بالفيديو في اكتساب مفاهيم الفكر الإسلاميّ لدى تلاميذ الصّفّ العاشر، رسالة ماجستير غير منشورة، كلّيّة التّربية، غزّة.
25-النقيب، إيمان العربي (2002) القيم التربوية في مسرح الطفل، دار المعرفة الجامعية.
26-وزارة التربية السورية القرار رقم 1413/843 لعام /2006/ اتخاذ الإجراءات اللازمة لافتتاح رياض الأطفال التابعة لمديريات التربية.
1- Al-Ahmadi, Adnan bin Muhammad bin Ali bin Hassan (2011), The reality of using school media in developing language skills among primary school students in Mecca, unpublished master’s thesis, College of Education, Umm Al-Qura University, Kingdom of Saudi Arabia.
2- Al-Aghbari, Badr Saeed Ali (2005), an analytical study of the reality of kindergartens in Yemen. The First National Childhood Conference, Center for Rehabilitation and Educational Development, Taiz University, pp. 285-337.
3- Al-Alusi, Tayseer Abdul-Jabbar (2008) Children’s Theater: Importance, structural functional role, work mechanisms and goals. 01\06\2008 tayseer54@hotmail.com.
4- Al-Hosary, Tariq, Inspiration from Heritage in Children’s Theater, Dar Al-Wafaa for Printing and Publishing, Alexandria, 1st edition, 2007 AD.
5- Hamdawi, Jamil (2007) The History of Children’s Theater in the World
6- Al-Khathila, Hind. (2000). Kindergarten management. 1st edition, University Book House, Al Ain, United Arab Emirates.
7- Al-Samhan, Fatima Yacoub Yousef (2014) The role of children’s theater in improving the language skills of kindergarten children from the point of view of kindergarten teachers in Jordan and Kuwait: a comparative study. A magister message that is not published. Amman Arab University. College of Educational and Psychological Sciences.
8-Saeed, Muhammad Saeed Shatoor (2020) Educational theater and the problem of its emergence in the school community.
9- Shehata, Hassan. (2002). Scientific and educational research between theory and practice. Arab House Library, Cairo.
10- Al-Dahyan, Saud bin Dahyan, Hassan, Izzat Abdul Hamid Muhammad (20002), data processing using the SRSS 10 program, Part Two, Methodological Research Series, Riyadh.
11- Tawashi, Taher (2022) The effect of using school theater in developing some life skills ((A field study on a sample of basic education schools in Latakia Governorate)). Unpublished master’s thesis, Tishreen University.
12- Al-Ayyash, Ahmed (2013) The reality of school media and a proposed vision for activating it from the point of view of my work and students of the second cycle of basic education in Damascus Governorate, unpublished master’s thesis, College of Education, University of Damascus, Syria.
13- Azouz, Hanan Abdel Majeed. (2010). The role of school theater in achieving the goals of Islamic education for primary school students, unpublished master’s thesis, Umm al-Qura, Saudi Arabia.
14-Abbas, Khalil; Nawfal, Bakr; Al-Absi, Muhammad; And Abu Awad, Faryal (2016) An Introduction to Research Methods in Education and Psychology, Amman: Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution.
15- Hashem, Qais, Al Nuaimi, Ahmed (2023) The reality of “puppet theater” in kindergartens and ways to promote it from the point of view of kindergarten teachers.
16-Kalash, Marihan (2011) The effectiveness of organizing the educational environment in the form of educational pillars for children between (5-6) years, unpublished thesis, Damascus University, Syria.
17- Lamia, Ahmed (2006) Globalization and the University’s Mission, Al-Dar Al-Masryah Al-Lubnatiya, Cairo, Egypt.
18- Al-Louh, Ahmed (2005) The effectiveness of a proposed program using educational theater to develop oral communication skills among seventh-grade students in light of the linguistic communication approach, unpublished doctoral thesis, Al-Aqsa University in cooperation with Ain Shams University in Cairo.
19-Mohamed, Reham (2007) Developing life skills among kindergarten children ((importance and method)) A working paper presented to the Hope Conference for Youth Researchers held on (April 24), Faculty of Education, Assiut University, Egypt.
20- Al-Mutlaq, Farah (2007) Children’s Theater and Puppet Theater, Damascus University Press.
21- Mahmoud, Muhammad Abdullah (2016) Employing theater to achieve curriculum objectives, unpublished master’s thesis, College of Graduate Studies, Sudan University of Science and Technology, Sudan.
22- Muqbil, Fahmi (2012), School activity: its concept, organization, and relationship to the curriculum, Dar Treasures of Knowledge, Amman.
.
23-- Al-Nabulsi, Arbaj (2018) The role of the Jordanian Children’s Theater in developing the skills and energies of children in Jordanian society.
24-Al-Nabahin, Maysoon. (2011). The effect of using video theater and drama in acquiring concepts of Islamic thought among tenth grade students, unpublished master’s thesis, College of Education, Gaza.
25- Al-Naqeeb, Iman Al-Arabi (2002) Educational Values in Children’s Theater, Dar Al-Ma’rifa University.
-26Syrian Ministry of Education Resolution No. 1413/843 of 2006/ Taking the necessary measures to open kindergartens affiliated with the education directorates
المراجع الأجنبية:
.
1- Al-olaimat Ali Mustafa(2014); Kindergarten teachers' trends towards the employment of creative drama in kindergarten child education Isra University- College of Education. Accepted 7 December, 2014.
2- - Begoray DL, Stinner A (2005) Representing science through historical drama: Lord Kelvin and the age of the earth debate. Sci Educ14:547–571
3- -Brown, J. (2017). Teachers' perspectives of changes in their practice during a technology in mathematics education research project. Teaching And Teacher Education, 64, 52-65
4- Blatner A (2002); psycoh0drama.in C.Schaefer. (ED).play therapy for Adults. New York ; wiley.
5- Cody, t (2018) theatre role in education in new Zealand school: the pravtice of six experienccd theatre teachers, pbd thesis, university of canter bury
6- Eluyefa Dennis(2019); Children's Theatre: A Brief Pedagogical Approach, February 2019, University of Bedfordshire
7- Hagan Ekua(2021); The Science of Live Theatre. Posted April 13, 2021 | Reviewed by
8- I syar, o. o., & akay, c.(2018) the educational role of theatre in primary schools from the viewpoint of the classroom theatre tea chers: a mixed method research, journal of education and practice; 8 (28).
9- Jeong Wee Su-(2011); A Case Study of Drama Education for Kindergarten Children in the United States: Drama Specialists' Beliefs and Practices August 2011, California State University, Los Angeles.
10- Mages Wendy K(2018); Does theatre-in-education promote early childhood development? January 2018Early Childhood Research Quarterly 45 DOI:10.1016/j.ecresq.2017.12.006.
11- Mass Hunter (2018); Psychology and Theatre: The Intersection of Color Theory and Scenic Artistry. Jan 30, 2018.
12- - Peleg Ran , Tsabar Ayelet Baram(2011); Atom Surprise: Using Theatre in Primary Science Education.
13- Southcott Laura Hope(2013); The Use of Play and Inquiry in a Kindergarten Drama Centre: A Teacher’s Critical Reflection.
14- Michaela, K (2007): Universal Preschool Education for Aboriginal and Toors Strait Islander Children. 10 March. 2013, at.

15- Vassileva Radka Emilova(2019); “Educational Theater” – History and Functioningwithinthe School Network in Bulgaria. Sofia University “St. Kliment Ohridski”, Department of Education
16- Zinn Jeff(2021); Theater and Psychology: A Symbiotic Relationship. Worcester Polytechnic Institute
منشور
2025-08-04
How to Cite
زهيرهل., Amoun, D. R. S., & Hamdi, D. L. I. (2025). The Kindergarten teachers’ perceptions of children’s theater and the reality of their use of it (A field study). Journal of Hama University , 7(24). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/2212
القسم
Department of Education