The degree of availability of creative thinking skills in the science textbook for the fifth grade in the Syrian Arab Republic
The degree of availability of creative thinking skills in the science textbook for the fifth grade in the Syrian Arab Republic
الملخص
The current research aims to determine the creative thinking skills that should be available in the science textbook for the fifth grade prescribed by the Ministry of Education in the Syrian Arab Republic. And the degree of availability of creative thinking skills (fluency, flexibility, originality, details - elaboration) is defined in the science book. To achieve these goals, the descriptive analytical approach was followed, using a list of creative thinking skills and a content analysis. The list of creative thinking skills included (4) main skills: (fluency, flexibility, originality, and generosity), and (24) sub-indices, so that each main skill includes (6) sub-indices, As for the scientific limits, they are the creative thinking skills in the science book for the fifth grade, prescribed by the Ministry of Education in the Syrian Arab Republic, in addition to the content of the aforementioned book. The time limits for the second semester of the academic year 2023-2024, and the sample is represented by the content of the aforementioned book.
The research reached a set of results, the most important of which are: There is a weakness in creative thinking skills in the science book for the fifth grade, as all of them were at a weak degree of availability, as determined by the current research (from 20% and less than 40%). The skill of flexibility was ranked first, the skill of originality was ranked second, the skill of generosity was ranked third, and the skill of fluency was ranked fourth and last. In light of the results, the research presented a set of proposals, including: the need for the Syrian National Center for Curriculum Development to benefit from a list of the main creative thinking skills and their sub-indicators and to set standards to be used during the curriculum development process.
Keywords: Creative thinking skills, Science textbook, The fifth grade
References
-أبو جادو، صالح ونوفل، محمد بكر . (2007). تعليم التفكير النظرية والتطبيق. الأردن، عمان, دار المسيرة.
- أبو زيد, أماني وسيد, هبة.(2023). مدى تضمين مهارات التفكير المنتج في مناهج علوم المرحلة الابتدائية ومعوقات تطبيقها (دراسة تشخيصية - تحليلية). المجلة التربوية, جامعة سوهاج, ع (۱۱۳), ج ۲ , 171-207.
-البري, قاسم وصدام, مشهور. (2020). درجة تضمين كتاب اللغة العربية للصف الأول الثانوي في المملكة العربية السعودية لمهارات التفكير الإبداعي. المجلة الأردنية في العلوم التربوية, (16)3, 277-288.
-خضر, نجوى . (2011). أثر برنامج قائم على بعض الأنشطة العلمية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي لدى طفل الروضة
"دراسة تجريبية على عينة من أطفال الروضة من عمر (5) - 6) سنوات في مدينة دمشق. مجلة جامعة دمشق للعلوم التربوية والنفسية, (27), 481- 520.
-الجاسم, فاطمة والحمدان, نجاة .(2019). تحليل محتوى مقررات العلوم للمرحلة الابتدائية في ضوء موضوعات تغير المناخ ومهارات التفكير الناقد والإبداعي. مجلة العلوم التربوية والنفسية, جامعة البحرين, (20)2, 405-432.
-الخرابشة, نانسي .(2018). أثر استخدام بعض مهارات التفكير الإبداعي في تحصيل طلبة الصف الثالث الأساسي والاحتفاظ بالمعلومة في تدريس مادة العلوم. رسالة ماجستير غير منشورة, كلية العلوم التربوية, جامعة الشرق الأوسط, الأردن.
- الدغيمات, سكينة والجازي, عبدالله .(2022). درجة تضمين كتب العلوم للصفوف الثلاثة الأولى لمهارات التفكير الإبداعي. مجلة جامعة عمان العربية للبحوث, سلسلة البحوث التربوية والنفسية, (7) 3, 364-384.
-سالم, غالية .(2021). الأنشطة العلمية في كتاب العلوم للصف الخامس الأساسي من منظور تنمية التفكير الإبداعي. رسالة ماجستير غير منشورة, كلية الدراسات العليا, جامعة النجاح الوطنية, نابلس.
- طعيمة، رشدي أحمد .(2004). تحليل المحتوى في العلوم الإنسانية, القاهرة, دار الفكر العربي.
- الطناوي، عفت.(2015). اتجاهات معاصرة في تدريس العلوم والتربية العلمية. القاهرة: مركز الكتاب للنشر.
- عبد الحميد شاكر وخليفة، عبد اللطيف .(2000). دراسات في حب الاستطلاع والإبداع والخيال. القاهرة, دار غريب.
- عبد الملاك, مينا.(2022). فاعلية المحطات العلمية في تنمية مهارات التفكير الإبداعي في مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. دراسات تربوية واجتماعية, كلية التربية, جامعة حلوان, (28), ج3, 30-80.
-العوض, مهدي. (2021). التفكير الإبداعي وعلاقته بالذكاء الوجداني لدى عينة من طلبة المرحلة الثانوية في مدارس مدينة دمشق. مجلة جامعة دمشق. (37) 3, 13-46.
-العوض, مهدي .(2018). التفكير الإبداعي وعلاقته بالتحصيل الدراسي. مجلة جامعة دمشق للعلوم التربوية والنفسية, (2), 33-68.
-الغامدي, رباب .(2017): درجة توفر مهارات التفكير الإبداعي في الأنشطة التقويمية في كتب العلوم الطالب والنشاط للصف الرابع الابتدائي بالمملكة العربية السعودية. المجلة الدولية التربوية المتخصصة ,(6) 12, 154-166.
-زيد, نسرين .(2023). درجة توفر المفاهيم النحوية في كتب العربية لغتي للصفين الخامس والسادس الأساسيين والمستوى الثالث من منهاج الفئة (ب) وفق المعايير الوطنية. مجلة جامعة حماة , (6) 21, 40-61.
- المحمودي، محمّد سرحان علي .(2012). مناهج البحث العلمي، ط3، دار الكتب، صنعاء، الجمهوريّة اليمنية.
-المدهون, حنان. (2012). أثر استخدام برنامج قبعات التفكير الست في تنمية مهارات التفكير الإبداعي في مبحث حقوق الإنسان لدى تلاميذ الصف السادس بغزة. رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية, جامعة الأزهر , غزة.
- المركز الوطني لتطوير المناهج التربوية .(2016). وثيقة المعايير الوطنية لمناهج التعليم ما قبل الجامعي في الجمهورية العربية السورية. المجلد الثاني, دمشق.
- المركز الوطني لتطوير المناهج التربوية.(2016).المنهاج الوطني للجمهورية العربية السورية- وثيقة الإطار العام. وزارة التربية.
- مصطفى, فهيم.(2009). تنمية التفوق والإبداع وعلاقتهما باستخدام المكتبات المدرسية. القاهرة: دار الفكر العربي.
-ناهض, ابتسام . (2024). مهارات التفكير الإبداعي في كتاب اللغة الإنجليزية للصف الثاني ثانوي في المملكة العربية السعودية "دراسة تحليلية. مجلة كلية التربية, بنها, ع (137), ج 1, 3-30.
-وزارة التربية في الجمهورية العربية السورية (2024). كتاب العلوم الصف الخامس الأساسي الجزء الأول, المؤسسة العامة للمطبوعات والكتب المدرسية, سورية.
-وزارة التربية في الجمهورية العربية السورية (2024). كتاب العلوم الصف الخامس الأساسي الجزء الثاني, المؤسسة العامة للمطبوعات والكتب المدرسية, سورية.
المراجع الأجنبية:
-Abu Shkheedim,S & Alawneh,Y& Khuwayra,O &Salman,F& khayyat,T .(2022). The Level Of Satisfaction Of Parents Of Students With Learning Difficulties Towards Distance Learning After The Corona Pandemic, NeuroQuantology, Vol 20(19),pp1299-1311.
- Albujairi, H. (2014). The degree of creative thinking and its relationship with academic
excellence among female students at the education college in Aljawf University
Journal of Educational Sciences in Azha University, 22(4), 63-72.
- Farajollahi, M & Shahmohammadi ,N .(2014). The Content Analysis of the Experimental Science Book of Second Grade of Guidance School Based on the Amount of Attention to the Areas of Creativity and Implementing with Guilford's mental exercise. Procedia , Social and Behavioral Sciences PP (114).
Khaled, H . (2013). Developing creative thinking skills by the first three basic classes. Amman-
Dar Osamah.
-Torrance, E. (1965). Rewarding creative behavior Experiments in classroom creativity. N. J
Prentice-Hall, Englewood Cliffs.