The role of hyper-intermediate media in developing academic achievement in biology at the intermediate stage from the point of view of teachers
الملخص
The goal of the current research is to identify the role of hypermedia in improving learners’ academic achievement in biology at the basic education stage from the point of view of teachers, and to identify the differences in the role of hypermedia in improving learners’ academic achievement in biology according to the variables of gender, academic qualification, and number of years of experience. And according to the variable of following training courses. The descriptive analytical method was used, The sample consisted of (147) male and female teachers of biology for the basic education stage. A questionnaire was used as a tool for the study, which consisted of (20) items. This questionnaire was directed to the teachers. The results showed: The role of hyper-intermediate media in improving learners’ academic achievement in biology in basic education from the point of view of teachers was significant. Differences also appeared between the average scores of the sample members on the questionnaire on the role of hyper-intermediate media in improving learners’ academic achievement in biology in basic education according to the gender variable in favor of females. Likewise, no differences appeared between the average scores of teachers on the questionnaire on the role of hyper-intermediate media in improving the learners’ achievement. Study in biology in basic education according to the academic qualification variable, This depends on the variable number of years of experience. While differences appeared according to the variable of following training courses in favor of teachers who purchased more than two training courses.
References
- أمين، زينب محمد. (1995). أثر استخدام الهيبرميديا على التحصيل الدراسي لدى طلبة جامعة المينا- كلية التربية. مصر: جامعة المينا.
- خميس، محمد عطيه. (2003). تكنولوجيا التعلم.(ط1) مصر، دار الكلمة.
- ذنون، أوسم خالد؛ أمين، أحمد جوهر محمد. (2021). فعالية نظام الكتروني قائم على الوسائط الفائقة في اكساب طلبة جامعة الموصل مهارة انتاج وحدات التعلم الرقمي. مجلة التربية للعلوم الإنسانية، 2(8)، 85-122.
- الزعبي، شيخه محمد صغير. (2021). فاعلية برنامج تعليمي محوسب مستند إلى محنى STEM بتوظيف وسائط فائقة في تنمية المعرفة الفيزيائية وتصورات التفكير المستقبلي لدى طلاب الصف العاشر بدولة الكويت. [رسالة دكتوراه]. جامعة العلوم الإسلامية العالمية، كلية الدراسات العليا، الأردن، عمان.
- زغلول، محمد سعد، وآخرون. (2001). تكنولوجيا التعليم وأساليبها في التربية الرياضية. (ط1). القاهرة: مركز الكتاب للنشر.
- الشهاري، محاضر أحمد حسن. (2017). مقدمة في الوسائل وتكنولوجيا التعليم. (ط1).
- عبد اللطيف، سالي محمد. (2005). فاعلية برامج تعليمي مقترح باستراتيجية كلير (تفريد التعلم) باستخدام الهيبرميديا على تعلم بعض مهارات الهوكي لطالبات كلية التربية الرياضية. [رسالة دكتوراه]. جامعة طنطا، كلية التربية الرياضية.
- عزمي، نبيل جاد (2001). التصميم التعليمي في الوسائط المتعددة. المينا: دار النشر والتوزيع.
- قطاش، منال محمد سليمان. (2019). أثر استخدام استراتيجية التعلم المعكوس في التحصيل والاحتفاظ المعرفي في تدريس مهارات الرياضيات لطلبة الصف الثاني الأساسي. [رسالة ماستر]. جامعة الشرق الأوسط، كلية العلوم التربوية، الأردن.
- مجدي، عزيز. (2005). تطوير التعلم وفقا للمستويات المعرفية. المؤتمر العلمي السابع لمناهج التعلم والمستويات المعيارية، 26-27 يوليو، جامعة عين الشمس: دار الضيافة
- المحيسن، ابراهيم وخجا، بارعة. (2015). التطوير المهني لمعلمي العلوم في ضوء اتجاه تكامل العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات STEM، بحث مقدم إلى مؤتمر التميز في تعليم وتعلم العلوم والرياضيات الأول "توجه العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات (STEM)، جامعة الملك سعود، الرياض 5-7 مايو، 2015 م.
- المزمومي، عبد الله عويش. (2015). أثر اختلاف أداة الإبحار في برامج الوسائط الفائقة على تحصيل الطلبة المعرفي في مادة العلوم عند طلبة الصف الثالث الثانوي. مجلة كلية التربية، 31(3)، 192-224.
- مَعجل، محمد. (2020). تأثير الوسائط فائقة التداخل على تحصيل طلبة الصف العاشر في مادة الأحياء. المجلة العربية للبحوث والتطوير التعليمية، 4(2)، 123-135.
- هاشم، مجدي يونس. (2017). التعلم الالكتروني. الجيزة: دار زهور المعرفة والبركة.
المراجع الأجنبية:
- Darmadi, Herru & Others (2018): Hypermedia Driven Application Programming Interface for Learning Object Management, 3rd International Conference on Computer Science and Computational Intelligence, P.P.(120-127),Indonesia.
- Davis, L. (2004). Using the Theory of Multiple Intelligences.
- Healy, N. (2009). "Why Nano Education?"Journal of Nano Education V.1,6-7. Increase the Fourth Grade Student's Academic Achievement in.
- Ruchmatuluh ,el al. (2022)." Development of Hypermedia-Based Interactive Learning Tools to " ameliorate student learning outcomes in the social sciences”.