The Relationship Between The Digital Skills of The Psychological Counselor and His Role In Confronting Cyberbullying Among Secondary School Students

  • nermen H سوريا
الكلمات المفتاحية: Keywords: psychological Counsellor - digital skills - cyberbullying.

الملخص

ABSTRACT

The purpose of this study was to identify the relationship between the digital skills of the psychological counselor and his role in confronting Cyberbullying among secondary school students. For this purpose, the researcher prepared two reliable and validate questionnaires; One of them was to measure the role of the counselor in confronting cyberbullying, and the second one was to measure the level of digital skills. The sample consisted of (162) counselors from Lattakia Governorate, depending on the descriptive approach, during the academic year. (2023-2024) The researcher used SPSS to analyze the answers of the sample. The study showed many results, the most important of which are:

There is statistically significant correlation between the scores of the sample members(psychological counselors) on the questionnaire for confronting cyberbullying and their scores on the digital skills questionnaire. This means that the psychological counselor’s abilities to confront cyberbullying increase by increasing the level of their digital skills. In light of this findings, the research presented many proposals, including: refining the digital skills of psychological counselors to enable them to activate their role in confronting cyberbullying.

 

References

المراجع العربية:
1. أحمد، فلاح؛ القادر، بن سعيد.(2022). واقع التنمر الإلكتروني في المؤسسات التربوية من وجهة نظر تلاميذ الطور الثانوي. مجلة روافد للدراسات والأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية،7، 517 – 531
2. البراشدية، حفيظة (2020). عوامل التنبؤ بالتنمر الإلكتروني لدى الأطفال والمراهقين: مراجعة للدراسات السابقة. مجلة دراسات المعلومات والتكنولوجيا.1(6)، 1 – 14. https://doi.org/10.5339/jist.2020.6
3. برغوث، سناء.(2022). درجة امتلاك معلمي تربية الزرقاء لأولى على مهارات التعليم الرقمي. المجلة العربية للعلوم الإنسانية والاجتماعية، (12)، 1-54
4. بو عناني، مصطفاي؛ عبد القادر، سلطاني.(2023). الإرشاد المدرسي ودوره في الحد من سلوك التنمر السيبراني لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط. مجلة روافد للدراسات والأبحاث العلمية في العلوم الاجتماعية والإنسانية، (7)، 565- 588
5. خلف، علي.(2023). أسلوب الإرشاد الانتقائي في الحد من ظاهرة التنمر الإلكتروني لدى طلبة الثانوية من وجهة نظر المرشدين التربويين في محافظة ميسا. مجلة الجامعة العراقية. (60)، 573 – 584
6. الرفاعي، ريم؛ دراوشه، نجوى.(2022). دور معلمي المرحلة الأساسية في لواء بني عبيد في الحد من ظاهرة التنمر الإلكتروني لدى الطلبة من وجهة نظر المديرين. المجلة التربوية الأردنية، 7 (2)، 145 – 171
7. الروقي، عبد المجيد.(2022).الدور التربوي للمعلم في الحد من أساليب التنمر الإلكتروني لدى طلبة المرحلة الثانوية بمحافظة شقراء في ظل جائحة كورونا (كوفيد- 19). مجلة رسالة الخليج العربي – دراسات وبحوث،42(164)، 107 – 137
8. زايد، أمينة. (2019). سمات شخصية المرشد النفسي التربوي دراسة ميدانية بمركز التوجيه المدرسي والمهني بسكرة. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة محمد خيضر بسكرة.
9. زيادة، أحمد. (2022). التنمر الإلكتروني وأثره على التحصيل الدراسي لدى طلبة جامعة إربد الأهلية. مجلة جامعة النجاح للأبحاث(العلوم الإنسانية)، 36(5)، 975 – 992
10. شاكر، يحيى. (2023). درجة توفر الكفايات الرقمية لدى أعضاء هيئة التدريس في كليات التربية بالجامعات اليمنية في ضوء التحول الرقمي. مجلة الأندلس للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 10(72)، 91 – 118
11. الشهراني، منيرة.(2022). درجة توافر المهارات الرقمية اللازمة لاستخدام منصة مدرستي في تدريس العلوم لدى معلمات المرحلة المتوسطة بمدينة نجران، المجلة العربية للتربية النوعية،6(22)، 438 – 470
12. شوخة، شروق(2019). درجة التنمر لدى الطلبة من وجية نظر المعلمين والمدراء والمرشدين في مدارس محافظة رام الله والبيرة الحكومية واستراتيجياتهم في التعامل مع المتنمرين. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة القدس المفتوحة.
13. صليحة، هني. (2023). دور مستشار التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني في مواجهة التنمر المدرسي دراسة ميدانية بمركز التوجيه والرشاد المهني بولية تيارت. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة ابن خلدون تيارات.
14. عباس، محمد خليل؛ نوفل، محمد بكر؛ العبسي، محمد مصطفى؛ وأبو عواد، فريال محمد. (2007). مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس (الطبعة الأولى). دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
15. عبد الهادي، نبيل.(2001). القياس والتقويم التربوي واستخدامه في مجال التدريس الصفي، دار وائل للنشر.
16. العديل، عبد الله. (2022). دور وسائل التواصل الاجتماعي في انتشار التنمر الإلكتروني كما يدركها طلاب جامعة الباحة. مجلة كلية التربية، 3(196)، 519 – 553
17. عسيري، يحيى. (2022). دور المرشد الطلابي في مواجهة التنمر. مجلة كلية التربية – جامعة المنصورة، (117)، 1537 - 1552
18. العنزي، عبد العزيز. (2021). دور الإرشاد المدرسي في الحد من سلوك التنمر بين طلاب المرحلة المتوسطة من وجهة نظر المعلمين. المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية، 9 (1)، 155- 172
19. غنيم، خولة؛ أبو البصل، نغم. (2020). درجة استخدام المرشدين التربويين لتكنولوجيا الحاسوب في العمل الإرشادي من وجهة نظرهم. مجلة التربية – جامعة الأزهر، (8)، 35-70
20. المحمودي، محمد سرحان. (2019). مناهج البحث العلمي، (ط3). دار الكتب.
21. مصطفى، محمد؛ موسى، مصطفى؛ الشعراوي، صالح. (2019). التنمر الالكتروني لدى طلاب جامعة الملك خالد (دراسة سيكومترية/ اكلينيكية). مجلة التربية الخاصة والتأهيل، 8(28)،43 -82
22. المصلوخي، مضحى.(2023). تأثير التنمر الإلكتروني على إحساس المراهقين بالوحدة النفسية، مجلة العلوم التربوية والإنسانية،(19)، 115 – 133.
23. منظمة الأمم المتحدة للطفولة. (2018). دليل الوقاية من التنمر في المدارس. الإمارات العربية المتحدة، أبو ظبي.
24. منظمة الأمم المتحدة للطفولة. (2020). التنمر الإلكتروني: ما هو وكيف يمكن إيقافه. مسترجع من الإنترنت على الرابط: https://www.unicef.org/jordan/ar/
References:
1. Alhothali, H. M., & Enezi, M. O. (2023). The Role of Digital Education in Reducing the Risk of Cyberbullying Among Female Secondary School Students From their point of view in Riyadh-Saudi Arabia. Information Sciences Letters- An International Journal, (7),28101 – 2817.
2. Altundag, Y., & Ayas, T. (2020). Effectiveness Of The Whole School-Based Program For Equipping High School Counselors With Strategies Of Coping With Cyberbullying And Cyberbullying Awareness.‏ Education and Science, 45(201), 109-123
3. Alzamil, A. A. (2021). A Proposed Counseling Program To Confronting Cyberbullying Among High School Students. Journal of Educational and Social Research, 11(1), 136-136
4. Andrysiak, C. J. L., Mani, P. S., Pomrenke, M., Ukasoanya, G. U., & Mizock, L. (2022). The Changing World of Bullying: Student Strategies for Cyberbullying Intervention. Journal of Prevention and Health Promotion, 3(2), 246-257. https://doi.org/10.1177/26320770211064330
5. Chen, J. K. (2018). Cyberbullying among secondary school students in Hong Kong. The Hong Kong Journal of Social Work, 52(01n02), 49-62.‏
6. Cilliers, L., & Chinyamurindi, W. (2020). Perceptions of cyber bullying in primary and secondary schools among student teachers in the Eastern Cape Province of South Africa. The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries, 86(4), e12131.‏
7. Elbedour, S. Alqahtani,S.; Rihan,I.;. Bawalsah,J.; Ammah,B.;Turner,J.(2020). Cyberbullying: Roles Of School Psychologists And School Counselors In Addressing A Pervasive Social Justice Issue. Children and Youth Services Review,109, https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104720
8. Fatima, T. & Siddiqui, M.(2022). A Study of Bullying on Social Media among Senior Secondary School Students With Reference to Gender and Type of School. International Journal of Social Science And Human Research, 5(2), 418 – 425. DOI: 10.47191/ijsshr/v5-i2-06
9. Feinberg, T., & Robey, N. (2009). Cyberbullying: Intervention and prevention strategies. National Association of School Psychologists, 38(4), 22-24.‏
10. Fischer, S. M., John, N., Melzer, W., Kaman, A., Winter, K., & Bilz, L. (2020). Traditional Bullying And Cyberbullying Among Children And Adolescents In Germany - Cross-Sectional Results Of The 2017/18 Hbsc Study And Trends. Journal of health monitoring, 5(3), 53–68. https://doi.org/10.25646/6902
11. Leung, A. N. M., & Chiu, M. M. (2023). Adolescents' Cyber-Defending for Cyberbullying: A Socio-Emotional, Beliefs, and Past Experience Model. Cyberpsychology, behavior and social networking, 26(10), 789–797. https://doi.org/10.1089/cyber.2023.0032.
12. Nazir T. & Thabassum L. (2021). Cyberbullying: Definition, Types, Effects, Related Factors and Precautions to Be Taken During COVID-19 Pandemic. International Journal of Indian Psychology, 9(4), 480-491. DOI:10.25215/0904.047
13. Olasanmi, O. O., Agbaje, Y. T., & Adeyemi, M. O. (2020). Prevalence and prevention strategies of cyberbullying among Nigerian students. Open Journal of Applied Sciences, 10(6), 351-363.‏
14. Paolini, A. (2018). Cyberbullying: Role Of The School Counselor In Mitigating The Silent Killer Epidemic. International Journal of Educational Technology, 5(1), 1-8
15. Putra, F., & Ramli, M. (2022). cognitive behavior counseling to help victims of Cyberbullying: systematic review. konselor, 11(3), 98-103. doi:https://doi.org/10.24036/02022113119753-0-00
16. UNICEF(2019). Unicef Poll: More Than A Third Of Young People In 30 Countries Report Being A Victim Of Online Bullying. https://www.unicef.org/press-releases/
منشور
2025-01-01
How to Cite
H, nermen. (2025). The Relationship Between The Digital Skills of The Psychological Counselor and His Role In Confronting Cyberbullying Among Secondary School Students. Journal of Hama University , 7(الثالث عشر). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/2116