Academic adjustment and its relationship to self-esteem Among a sample of students from the Faculty of Education at Damascus University
الملخص
This study aims to identify the relationship between academic adjustment and self-esteem and identify the differences between first and fourth year students in the Department of Curriculum and Educational Technologies at the College of Education - University of Damascus in academic adjustment and self-esteem according to the gender variable (males and females), and the academic year variable (first year and fourth year) The study sample consisted of (310) male and female students from the first and fourth years in the Department of Curricula and Educational Technologies at the College of Education - University of Damascus, distributed into (184) first years and (126) fourth years. They were selected in a stratified random way from the College of Education in University of Damascus, and they were administered an academic adjustment scale and a self-esteem scale prepared by the researcher. The results of the study indicated: - The presence of academic compatibility and self-esteem among members of the study sample to a moderate degree. - There is a statistically significant positive correlation between academic adjustment and self-esteem among members of the study sample, and the correlation value reached (0.72). - There are statistically significant differences between males and females in academic compatibility in favor of females. - There are statistically significant differences between males and females in self-esteem in favor of females. - There are statistically significant differences between first-year and fourth-year students in academic compatibility in favor of the fourth year. - There are statistically significant differences between first-year and fourth-year students in self-esteem in favor of the first year.
References
1- أبو زيد، ابراهيم. (1994). سيكولوجية الذات والتوافق، الاسكندرية، دار المعرفة الجامعية.
2-بني يونس، محمد. (2004). مبادئ علم النفس، عمان، دار الشروق للنشر والتوزيع.
3- بيكر، روبيرت؛ سيرك، يوهدن. (2002). دليل تطبيق مقياس التوافق مع الحياة الجامعية، ترجمة عبد السلام، القاهرة: مكتبة النهضة المصرية.
4- التوبي، محمد علي. (2010). مقياس التوافق النفسي- الشخصي- الدراسي- الاجتماعي للعاديين ولذوي الإعاقة السمعية، الطبعة الأولى، الأردن: دار صفاء للنشر والتوزيع.
5- جعفر، فاكهة. (2007). ""الخجل وعلاقته بتقدير الذات والوحدة النفسية دراسة مقارنة بين عينتين من طلبة جامعة دمشق وعدن"، رسالة دكتوراه غير منشورة. جامعة دمشق.
6- حجازي، عزت. (1990). الشباب العربي ومشكلاته، مجلة عالم المعرفة، الكويت، المجلد6.
7- الحسين، إبراهيم. (2001). اتجاهات طلبة الجامعة نحو العولمة وانعكاساتها على الهوية الثقافية، جامعة دمشق.
8- حسين؛ علي، اليمة؛ حسين. (2011). التوافق النفسي الاجتماعي وعلاقته بتقدير الذات لدى طلبة كلية التربية الرياضية جامعة كربلاء، مجلة القادسية لعلوم التربية الرياضية، المجلد (11)، العدد (3), ص177- 193.
9- حمصي، انطوان. (1991). أصول البحث في علم النفس، منشورات جامعة دمشق، سورية.
10- الخطيب، بلال عادل عبد الله. (2004). معاير تقدير الذات للأعمار 13- 17 سنة على مقياس مطور للبيئة الأردنية، رسالة دكتوراه غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.
11- الداهري، صالح. (2008). أساسيات الارشاد الزواجي والأسري، عمان، دار صفاء للنشر والتوزيع.
12- الدريني؛ حسين، سلامة؛ محمد. (1993). مقياس تقدير الذات في البيئة القطرية، جامعة قطر، مركز البحوث التربوية.
13- دليلة، بوصفر. (2011). "الاستقلال النفسي عن الوالدين وعلاقته بالتوافق الدراسي لدى الطالب الجامعي المقيم (18-21 سنة) دراسة ميدانية بجامعة مولود معمري – ولاية تيزي وزو"، رسالة ماجستير منشورة، كلية العلوم الانسانية والاجتماعية، الجامعة الجزائرية.
14- دمنهوري، رشا. (1996). بعض العوامل النفسية والاجتماعية ذات الصلة بالتوافق الدراسي (دراسة مقارنة)، مجلة علم النفس، القاهرة، العدد 38، ص 82-87.
15- زهران، حامد. (1997). الصحة النفسية والعلاج النفسي، طبعة 3، القاهرة: عالم الكتب.
16- الزهراني، نجمة. (2005). "النمو النفسي – اجتماعي وفق نظرية إريكسون وعلاقته بالتوافق والتحصيل الدراسي لدى عينة الطلاب والطالبات المرحلة الثانوية بالطائف"، رسالة ماجستير منشورة، جامعة أم القرى، مكة المكرمة.
17- سليمان، عبد الرحمن سعيد. (1992). "بناء مقياس تقدير الذات لدى عينة من أطفال المرحلة الابتدائية" مجلة علم النفس، العدد 24، ص88.
18- الشاذلي، عبد الحميد. (2001). الصحة النفسية وسيولوجية الشخصية، ط2، القاهرة: المكتبة الأزاريطة.
19- شاهين؛ محمد، حمدي؛ محمد. (2008). درجة تقدير الذات لدى عينة من طلبة الجامعة في فلسطين- علاقتها بالتفكير اللاعقلاني وفاعلية برنامج الإرشادي عقلاني في تحسينها، رسالة ماجستير منشورة، جامعة القدس المفتوحة.
20- الشبؤون، دانيا. (2012)." الشعور بالذنب وعلاقته بمتغيري القلق والثقة بالنفس"، رسالة دكتوراه غير منشورة. سورية، جامعة دمشق، كلية التربية.
21- شقورة، عبد الرحيم شعبان. (2002). "الدافع المعرفي واتجاهات طلبة كليات التمريض نحو مهنة التمريض وعلاقة كل منها بالتوافق الدراسي"، رسالة ماجستير منشورة، الجامعة الإسلامية، فلسطين.
22- الطوطو، هنادي. (2014). "فاعلية برنامج إرشادي لتنمية مهارات إدارة الوقت في تحسين مستوى التوافق الدراسي- دراسة شبه تجريبية لدى عينة من طلبة المرحلة الثانوية العامة"، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة دمشق.
23- الظاهر، قحطان محمد. (2004). مفهوم الذات بين النظرية والتطبيق، عمان: دار وائل للنشر.
24-عبد الرحمن، محمد. (2004). علم النفس الاجتماعي المعاصر، القاهرة، دار الفكر العربي.
25- عبد السلام، علي. (2002). "المساندة الاجتماعية وأثر الحياة الضاغطة وعلاقتها بالتوافق مع الحياة الجامعية لدى طلاب الجامعة المقيمين مع أسرهم والمقيمين في المدن الجامعية"، مجلة علم النفس، المجلد 10، العدد 1، ص 115 -138.
26- عبد الوهاب، جنان. (2012). أثر بعض العوامل الأسرية والاجتماعية والاقتصادية كمحددات للدافعية للتعلم لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط، دراسات نفسية وتربوية، العدد (9)، ص197- 231.
27- العبيدي، عفراء. (2013). التفكير (الإيجابي – السلبي) وعلاقته بالتوافق الدراسي لدى طلبة جامعة بغداد، المجلة العربية لتطوير التفوق، المجلد الرابع، العدد (7)، ص124- 152.
28- عثمان، محمد سعد. (2007). ""الاكتئاب وعلاقته بتقدير الذات ومعنى الحياة لدى الشباب"، رسالة ماجستير غير منشورة، مصر: جامعة عين شمس، كلية التربية.
29- العمرية، صلاح الدين. (2005). الصحة النفسية والإرشاد النفسي، الطبعة 1، عمان: مكتبة المجتمع.
30- فهمي، مصطفى. (1995). الصحة النفسية-دراسات في سيكولوجية التكيف، القاهرة: مكتبة الخانجي.
31- القضاة، محمد أمين. (2007). درجة تكيف الطلبة العمانين مع البيئة الثقافية في الجامعات الأردنية وعلاقتها بالتحصيل وبعض المتغيرات الأخرى، مجلة العلوم التربوية النفسية، المجلد (8)، العدد (22)، يوليو ص 98- 116.
32- قلندر، سهيلة. (2003). "القلق الاجتماعي وعلاقته بالتكيف الدراسي لدى طلبة جامعة الموصل"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الموصل.
33- المشرف، فريه. (2000). مشكلات طلبة جامعة صنعاء وحاجاتهم الإرشادية – دراسة استطلاعية، المجلة التربوية، المجلد (14)، العدد (54)، ص 169-207.
34- المغربي، نهى (1993). "العلاقة بين الأفكار اللاعقلانية والتكيف الأكاديمي لدى طلبة كليات المجتمع في مدينة عمان"، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان، الأردن.
35- ملا، أمل. (2008). "تقدير الذات"، مجلة تواصل، العدد الثالث، الكويت، ص 73-101. ص22.
ملحم، سامي. (2007). علم نفس البحث في التربية وعلم النفس، عمان: دار المسيرة.
36- ناصر، أماني. (2006). "التكيف المدرسي عند المتآخرين والمتفوقين تحصيلاً في مادة اللغة الفرنسية وعلاقته بالتحصيل الدراسي في هذه المادة دراسة مقارنة على طلبة الصفين الثاني والثالث الثانوي (علمي وأدبي) في مدارس مدينة دمشق الرسمية"، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة دمشق.
37- وحيد، مصطفى كامل. (2003). "علاقة تقدير الذات بالقلق الاجتماعي لدى الأطفال ضعاف السمع،" رسالة دكتوراه غير منشورة، قسم علم النفس وعلوم التربية، جامعة الزقازيق، مصر.
38- ويس، صاحب. (2010). "التوافق الدراسي لدى طلبة الجامعة"، مجلة سر من رأى، الملجد 6، العدد 30، السنة السادسة أيار، ص 190- 210.
المراجع الأجنبية:
1- COOPER SMITH, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: Freeman.
2- FURR, R. M. (2005). Differentiating Happiness and self- esteem. Journal. Individual Differences Research, vol (3) (2), pp 105-133.
3- Gamze, I. (2004). Social Phobia Among University Students and Its Relation to Self-Esteem and Body Image, Brief Communication, p (630).
4- JENDOUBI, V. (2002). Estime de soi et éducation scolaire Document de travail, service de la recherche en education, Genéve. P9.
5 -Morgans, K.A. (2003). Academic compatibility and its relationship to cademic guidance with university students. www. Educational research. Org.
6- MURK, J. (1999). Self- esteem. Second Edition, London: Springer Publishing Company Inc. p278.
7- ROSENBERG, M. (1979(. Conceiving the self, New York: Basic Books.