The effect of recreational sports activities on the level of emotional intelligence on women other than sports practices depending on several variables

  • أنجيلا ماضي جامعة حماة
الكلمات المفتاحية: Emotional intelligence, Bar-on scale, recreational sports activities

الملخص

The aim of this research is to recognize the effect of recreational sports activities on the level of emotional intelligence in women who are not sports practices, and the differences in the effect of such activities depending on several variables: "social status", "children", "work".

This research used the Bar-on scale of emotional intelligence, which was distributed to a sample of 25 women who did not engage in any sporting activity before and after a recreational sports activity (Zumba, Aerobic) for two months. The results of the study indicated that the exercise of recreational sports activity improved their level of emotional intelligence, and that there were no differences in the level of such intelligence depending on previous variables.

References

- المراجع العربية:
جعيجع، عمر؛ منصور، هامل. تقنين مقياس الذكاء الوجداني لـ بار-آون وجيمس باركر على البيئة الجزائرية. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، ع. 18 مارس 2015.
الحسن، أحمد.علاقة الذكاء الانفعالي بدافعية الإنجاز لدى لاعبي بعض الألعاب الفردية والجماعية. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة تشرين، كلية التربية الرياضية، 2022.
رزق الله، رندة. فاعلية برنامج تدريبي لتنمية مهارات الذكاء الانفعالي، دراسة تجريبية في مدارس مدينة دمشق على عينة من تلاميذ الصف السادس من التعليم الأساسي. رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة دمشق، كلية التربية، 2006.
صقر، لينا. تأثير الأساليب المختلفة للتمرينات الهوائية على اللياقة الصحية لدى الإناث (دراسة مقارنة). جامعة تشرين. كلية التربية الرياضية. دراسة ماجستير غير منشورة. 2023.
ماضي، أنجيلا. الفروق في الذكاء الانفعالي بين الرياضيين من طلاب السنة الأولى في كلية التربية الرياضية في جامعة تشرين. مجلة جامعة تشرين .العلوم الصحية المجلد (14) العدد (4) 2019.
المللي، سهاد. الفروق في الذكاء الانفعالي لدى عينة من الطلبة المتفوقين والعاديين (دراسة ميدانية على طلبة الصف الأول الثانوي في مدينة دمشق). مجلة جامعة دمشق، المجلد (27) العدد الأول + الثاني، 2011.
نور إلهي، سوسن رشاد. علاقة الذكاء الوجداني بالاتجاهات الوالدية للتنشئة الاجتماعية كما تدركها طالبات مرحلتي التعليم الثانوي والجامعي بمدينة مكة المكرمة. أطروحة دكتوراه، كلية التربية للبنات، جامعة أم القرى، 2009.
- المراجع الأجنبية:

Alhanout, K. (2018). Rôle de l’intelligence émotionnelle dans la vie sociale et rofessionnelle. Sciences pharmaceutiques. 2018. dumas-01803194.
Ardhan, F. (2012). Life satisfaction and emotional intelligence of participants/ nonparticipants in outdoor sports: Turkey case. Social and Behavioral Sciences, 62, 4-11.
Bar -On, R. (1997). Bar-On Emotional Quotient Inventory: Technical Manual. Toranto : Multi-Health Systems Inc.
Bostani, M., Sallari, A. (2011). Comparison Emotional Intelligence and Mental Health between Athletic and Non-Athletic Students. Social and Behavioral Sciences, 30, 2259-2263.
Brackett, M.A.; Rivers, S.E.; Shiffman, S.; Lerner, N.; Salovey, P. (2006). Relating emotional abilities to social functioning: a comparison of self-report and performance measures of emotional intelligence, J Pers Soc Psychol. 91, 780–795.
Crombie, D., Lombard, C., Noakes, T. (2009). Emotional intelligence scores predict team sports performance in a national cricket competition. International Journal of Sport Science and Coaching, 4 (2), 209-224.
Downs, M., and Strachan, L. (2016). High school sport participation: does it have an impact on the physical activity self-efficacy of adolescent males? Int. J. Hum. Mov. Sports Sci. 4, 6–11.
Ferrer-Caja, E.; Weiss, M.R. (2000). Predictors of intrinsic motivation among adolescent students in physical education. Res. Q. Exerc. Sport, 71, 267–279.
Gao, F., Liu, L., and Shi, S. S. (2017). The influence of physical activity on mental state and body self-esteem. Chinese J. Sch. Health 38, 1566–1568. doi: 10.16835/ j.cnki.1000-9817.2017.10.040
Goleman, D. (1995). Emotional intelligence Why it can matter more than IQ. New York, USA: Batman Books.
Goleman, D. (2000). Emotional intelligence. New York, USA: Batman.
Jiang, B. Y., and Zhu, B. L. (1997). The relation of mental health with physical activity of higher and middle school students in Shanghai. Psychol. Sci. 20, 235–238.
Ladino, P.; González-Correa, C.A.; González-Correa, C.H.; Caicedo, J. (2016). Ejercicio físico e inteligencia emocional en un grupo de estudiantes universitarias. Rev. Ibero. Psicol. Ejer. Dep. 11, 31–36.
Li, G.; Lu, F.; Wang, A. (2009). Exploring the relationships of physical activity, emotional intelligence and health in Taiwan college students. J. Exerc. Sci. Fit. 7, 55–63.
Liao, W. Z. (2012). A Study on the Relationship of Self-Efficacy, Physical Activity Quantity and Emotional Intelligence Among College Students. Master’s Thesis, Department of Physical Education College of Science National Taipei University of Education, Sanxia District.
Lopes, P.; Salovey, S.; Côté, M. (2005). Beers, Emotion Regulation Abilities and the Quality of Social Interaction., Emotion. 5. 113–118. doi:10.1037/1528-3542.5.1.113.
Lu, C.; Buchanan, A. (2014). Developing Students’ Emotional Well-being in Physical Recreat Dance. Education. J. Phys. Educ. 85, 28–33.
Mayer, J.D. (2001). Emotion, Intelligence, and emotional intelligence. In Forgas, J. P, Handbook of Affect and Social Cognition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbum Associates, Publishers.
Mouton, A.; Hansenne, M.; Delcour, R.; Cloes, M. (2013). Emotional intelligence and self-efficacy among physical education teachers. J. Teach. Phys. Educ. 32, 342–354.
Murray, B. (1998). Does “emotional intelligence” matter in the workplace? APA Monitor, 29(7).
Rahajo, H.P.; Kusuma, D.W.Y.; Hartono, M. (2018). Personality Characteristics in Individual and Team Sports. Atlantis Press, Advances in Health Science Research, volume 12, The 4th International Seminar on Public Health Education, 92- 95.
Salovey, P.; Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition & Personality, 9, 185-211.
Skurvydas, A.; Lisinskiene, A.; Majauskiene, D.; Valanciene, D.; Dadeliene, R.; Istomina, N.; Sarkauskiene, A.; Buciunas, G. (2022). "What Types of Exercise Are Best for Emotional Intelligence and Logical Thinking?" Int. J. Environ. Res. Public Health. 19, 10076. https:// doi.org/10.3390/ijerph191610076
Sohrabi, R.; Abasi Garajeh, P.; Mohammadi, A. (2011). Comparative Study of Emotional Intelligence of Athlete and non-Athlete Female Students of Tabriz Islamic Azad University. Social and Behavioral Sciences, 30, 1846-1848.
Su, D. N. (2017). An Effect Research on the State of Mood and Emotion Regulation of Elderly People Influenced by Tai Chi Activity. Shaanxi: Xi’an Physical Education University. Taiwan college students. J. Exerc. Sci. Fit. 2009, 7, 55–63.
Zhang, M. (2016). Influence of physical activity on the mental health and interpersonal relationships of adolescents. J. Nanjing Sport Instit. 30, 88–94. doi: 10.15877/j.cnki.nsic.2016.05.016
منشور
2024-10-24
How to Cite
ماضيأ. (2024). The effect of recreational sports activities on the level of emotional intelligence on women other than sports practices depending on several variables. Journal of Hama University , 7(التاسع). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1892