The research The reality of work stress and its relationship to the performance of administrative tasks among secondary school principals
"A field study in Latakia Governorate"
الملخص
The aim of the current research is to identify the reality of work pressures and their relationship to the performance of administrative tasks among secondary school principals, and to identify the differences in their views on the work pressures they face and the degree of their performance of their administrative tasks according to the variables: number of years of experience, academic and educational qualifications, and school location.
To achieve the research objectives, the researcher built a questionnaire to identify the reality of work stress, which consisted of (19) statements, and a questionnaire to investigate the degree to which secondary school principals practice their administrative tasks, which consisted of (21) statements. To verify the validity of the questionnaire, it was presented to (5) specialized educational arbitrators, and reliability was calculated using the split-half method. It was distributed to a sample of (72) male and female principal and the researcher used the descriptive approach to suit the research topic.
The results of the research showed that the reality of work stress among secondary school principals from their point of view and the degree of their practice of their administrative tasks was of a moderate degree. There were apparent differences between the principals’ answers to both the work stress questionnaire and the administrative tasks questionnaire due to the variables “number of years of experience, academic qualification, and location.” The results showed that there is a correlation between the work pressures experienced by secondary school principals and their performance of the administrative tasks required of them.
Based on the results, the researcher presented improving the administrative work environment in secondary schools by providing training programs for principals that reduce workloads.
References
2. أبو فنس، نجاح أحمد سليم (2020): ضغوط العمل لدى مديري المدارس الثانوية الخاصة في محافظة العاصمة عمان وعلاقتها بالأمن الوظيفي من وجهة نظر المعلمين، رسالة ماجستير، جامعة الشرق الأوسط، الأردن، 152 ص.
3. اسماعيل، احمد جلال (2009): الإدارة الحديثة في ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة. ط1، دار العلم والإيمان للنشر والتوزيع، دسوق، مصر، 308 ص.
1. العجمي، محمد حسنين (2000): الادارة المدرسية. ط 1، دار الفكر العربي، القاهرة، 324 ص.
2. عطوي، جودت عزت (2010): الادارة المدرسية الحديثة " مفاهيمها النظرية وتطبيقاتها العملية. ط 4، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان الاردن، 231 ص.
3. العمرات ، محمد (2018): الأساليب التي يستخدمها مديرو المدارس في منطقة الطفيلة لمساعدة المعلمين على مواجهة الضغوط المهنية، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 16 (1)، 179-206.
4. مبارك، كريمة وسلفاوي، أمال (2012): محددات الرضا وأساليب تفعيلها لدى عمال مؤسسة البريد والمواصلات بورقلة، مذكرة لنيل شهادة ليسانس غير منشرة، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، 164ص.
5. مزيان، الوناس (2014): محددات الرضا الوظيفي وآثاره على المؤسسات في ظل النظريات المعرفية السلوكية، جامعة ورقلة، الجزائر، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية.
4. المطارنة، شيرين محمد (2006): أثر ضغوط العمل على الأداء الوظيفي لدى ميدي المدارس الأساسية الحكومية في إقليم جنوب الأردن، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة مؤتة، الأردن، 154 ص.
6. منصور، علي الاحمد، عيسى، أمل الشماس (2011): مناهج البحث في التربية وعلم النفس، منشورات جامعة دمشق مركز التعليم المفتوح، قسم رياض الأطفال، 413 ص.
7. النظام الداخلي لمدارس مرحلة التعليم الثانوي في سوريا، 2016.
8. وزارة التربية والتعليم في الجمهورية العربية السورية، 2004.
1. Boyland, L. G. (2011): Job Stress and Coping Strategies of Elementary Principals: A Statewide Study. Current Issues in Education, 14(3). Retrieved from https://cie.asu.edu/ojs/index.php/cieatasu/article/view/806
2. Carl Denecker ,2019, School Principals and Job Stress: The Silent Dismissal Agent and Forgotten Pill in the United Nations Sustainable, Innocent Kwame Bedi, Hasso Kukemel, University of Tartu, Tartu, Estonia.
3. Doriane Bourdoux & Manon Delabelle. (2013)., Toxic Leadership, An understanding on how a business environment is ‘contaminated’ by leaders .
4. Katina, E. (2018)., School Principals’ Job Satisfaction: The Effects of Work Intensification, the University of Western Ontario Pollock, Fei Wang, University of British Columbi
5. Shah , Madiha , (2019): Relationship Between Job Autonomy and Job Stress Among Public Secondary School Principals in Punjab, Pakistan, University of Management and Technology (Pakistan), International Journal of Learning and Development 9(4):9
6. Ulfiah Ulfiah, Nurannisa Anti, Firdausi Fanida (2019): Stress and Its Impact on Principal Performance: An Overview of Education Management, March 2022AL-TANZIM JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM 6(1):295-304