The degree of availability of Analytical Thinking Skills among a Sample of fourth grade pupils in Science and its relationship to some variables "A Field study in Schools of Jableh city"
"A Field study in Schools of Jableh city"
الملخص
This current research aimed at identifying the degree of availability of Analytical Thinking Skills Among fourth grade pupils in science in the schools of Jableh City, and relationship to the mother’s work variable (She works, She doesn’t work).
The descriptive method was used, and the search tool was a test of Analytical Thinking Skills in Science that prepared by the researcher. The research sample consisted of (368) pupils of fourth grade in schools of Jableh City.
The research results showed that the degree of availability of Analytical Thinking Skills among the research sample was average on the whole test. and on the level Ordering Identifying Attributes or Features, Identifying properties, Approximation the Similar and the Different, Comparing / Contrast, Grouping/ Tab, Classifying, Ordering and Setting Priorities and Making Sequences, Identifying Relationship, Identifying Cause and Effect. While the degree of observation skill among the members of the research sample was higher than the average, and lower than the average in the two skills of Establishing Criteria and Predicting/ Anticipation. The results also Revealed that mother’s work contributes negatively to pupils’ possession of Analytical Thinking Skills in Science at the test level as a whole and some of its sub- skills.
Based on the research results, the researcher presented a set of recommendations, the most important of which
Training the basic education teachers before and during service to use educational methods and strategies that aim to raise the level of students’ analytical thinking skills in general, and skills of predicting and Establishing Criteria in particular.
References
أبو جادو، صالح؛ نوفل، محمد (2007). تعليم التّفكير_ النّظرية والتّطبيق. الأردن: دار المسيرة.
الجنابي، أحلام. (2017). مستوى التّفكير التّحليليّ وحلّ المشكلات لدى طلبة جامعة القادسيّة. مجلة كليّة التّربية- جامعة المستنصريّة، العدد الثّاني، 75-96
الحارثي، ابراهيم (2009). تعليم التّفكير، ط4، مصر: الروابط العالمية للنشر والتوزيع.
حسن، هاشم (2019). تدريس العلوم باستخدام خرائط الدّائرة المفاهيميّة. دهوك، العراق: مطبعة كوردمان.
رزوقي، رعد؛ سهيل، جميلة. (2019). التّفكير وأنماطه، ط1. بيروت: دار الكتب العلمية
زيتون، عايش. (2007). النّظرية البنائيّة وإستراتيجيّات تدريس العلوم. ط1، الأردن: دار الشّروق للنّشر والتّوزيع.
زيتون، كمال. (2009). عمليّات العلم والتّربية العلميّة- الإطار العلميّ لتقييم العلوم في ضوء الدّراسات الدّوليّة للعلوم والرّياضيّات، ط1. القاهرة: عالم الكتب.
عبّاس، محمد، ونوفل، محمد، والعبسي، محمد، وأبو عوّاد، فريال. (2014). مدخل إلى مناهج البحث في التّربية وعلم النفس. (ط5). الأردن: دار المسيرة.
الفتلاوي، أحمد؛ البراك، مجد. (2022). مفاهيم سيكولوجية في علم النّفس وطرائق التّدريس، ط1. بابل: دار الصّادق الثّقافية.
الكبيسي، عبد الواحد (2007). تنمية التّفكير بأساليب مشوقة، ط1. الأردن: دار ديبونو للنّشر والتّوزيع.
نصور، رغداء؛ الدّرويش، قمر. (2020(. تحليل مهارات التّفكير التّحليليّ المتضمّنة في محتوى كتاب العلوم للصّفّ الرّابع الأساسيّ في الجمهوريّة العربيّة السّوريّة. مجلة جامعة تشرين، 42: (5)، 145-196.
وزارة التّربية السّوريّة (2016). المعايير الوطنيّة لمناهج التّعليم العامّ ما قبل الجامعيّ في الجمهورية العربية السورية. دمشق: سورية.
وزارة الترّبية السّوريّة (2019). العلوم، الحلقة الأولى (1-6): دليل المعلّم. سورية: المؤسّسة العامّة للمطبوعات.
Reference:
THEABTHUENG, P; KHAMSONG, J; WORAPUN, W. (2022). development of Grade 8 students Analytical Thinking and Learning achievement using the Integrated- Problem Based Learning and Think –Pair- Share Technique. Journal of Educational Issues. 8 (1), 420-429.
SARTIKA, S.; SUSANTINI, E.; JATMIKO, B. (2019). Analytical Thinking Skills Through the 4A Learning Models on Science Education. International Journal of Scientific and Research Publication, 9 (8), 209-213.
NAING L., WINN T.; RUSLI N., (2006). Practical Issues in Calculating the Sample Size for prevalence Studies. Medical Statistics Archives of Orofacial Science. Vol.1, 9-14.