ال Indicators of the physical development of pre-school children (4-5 years) according to the standards of the World Health Organization and The level of health awareness of the educated mother: a comparative study between the upper and lower level

  • Mahmoud Othman Damascus university
الكلمات المفتاحية: Educated mother, Health awareness, Kindergarten, Growth indicators

الملخص

The study aimed to explore the level of health awareness among graduated mothers working in kindergartens, to know the level of growth of kindergarten children, and to show the relationship between the level of health awareness of graduated mothers and the level of growth of their children according to the indicators of height, weight and body mass index. The study was limited to married female graduates with a license or/and educational qualification diploma working within the field of kindergartens as teachers or administrators and from the age of 25-38 years. The sample also included children of male and female graduates. The study sample consisted of (483) female teachers and (313) children. After taking the children's anthropometric measurements (weight, height, and extracting the body mass index) according to the instructions of the World Health Organization, the health awareness scale (prepared by the researcher) was applied to working mothers, and the data was processed using the organization's (WHO Anthro plus) program and the statistical program StatSoft Statistica. The study concluded that the health awareness on the overall scale was low for graduates of education and arts, while the health awareness of science graduates was acceptable and for health sciences graduates was high. Graduates of the faculties of natural sciences outperformed graduates of the faculties of humanities on the themes of nutrition, infectious diseases, environmental health and personal health, and there were no significant differences on the theme of addiction. In addition, there were no differences between children in weight and body mass index at the age of 4 years, but the differences were significant for body length at the age of 5 years, and also significant when comparing males with females. The differences were not significant between the lower and higher levels of health awareness of the graduated mothers

References

1. بن زيدان حسين، مقراني جمال، سيفي بلقاسم (2017). مستوى الوعي الصحي لدى المعاقين حركيا الممارسين للنشاط الرياضي. الأكاديمية للدراسات الاجتماعية والإنسانية ج/ قسم العلوم الاجتماعية، العدد (17)، ص30-38.
2. خطابية عبد الله محمد، رواشدة إبراهيم فيصل (2010) مستوى الوعي الصحي لدى طالبات كليات المجتمع الحكومية في الأردن. مجلة جامعة الملك سعود، العلوم التربوية والدراسات الإسلامية، المجاد (15)، العدد (1)، ص243-267.
3. سوزان، دريد أحمد زنكة (2009). الوعي الصحي ومصادره لدى طلبة كلية التربية ابن الهيثم، جامعة بغداد. مجلة ديالى العدد 44.
4. الطاف ياسين، سمر عدنان (2015). الوعي الغذائي لدى أمهات أطفال الرياض وعلاقته ببعض المتغيرات. العراق، بغداد. مجلة البحوث التربوية والنفسية، العدد (47)، ص1-25.
5. العرجان جعفر فارس، ذيب عاهد ميرفت، الكيلاني محمد خير غازي (2013). مستوى الوعي الصحي ومصادر الحصول على المعلومات الصحية لدى طلبة جامعة البلقاء التطبيقية. مجلة العلوم التربوية والنفسية، المجلد (14) العدد (1)، ص311-344.
6. العرجان، جعفر فارس (2016). مستوى الوعي الصحي والتركيب الجسمي وممارسة النشاط الرياضي وصورة الجسد لدى الأفراد المعاقين حركيًا في مدينة عمان. دراسات، العلوم التربوية، المجلّد (43)، العدد (3)، ص1919-1052.
7. عقيل مسلم، محمد مطر عراك، جاسم جابر محمد (2012). الوعي الصحي لدى طلبة كلية التربية الرياضية-جامعة المثنى. مجلة كلية التربية الاساسية، جامعة بابل، العدد (8)، ص351-378.
8. علي، رحيم محمد (2007). مستوى الوعي الصحي لدى طلبة كلية التربية في جامعة القادسية. مجلة القادسية في الآداب والعلوم التربوية. العددان (1-2)، المجلد (6)، ص1-23.
9. عماد صالح عبد الحق، مؤيد شناعة، قيس نعيرات، سليمان العمد (2012). مستوى الوعي الصحي لدى طلبة جامعة النجاح الوطنية وجامعة القدس، مجلة جامعة النجاح للأبحاث) العلوم الإنسانية)، فلسطين، العدد (4)، المجلد (26)، ص 940-955.
10. كارول، بيلامي (2005). وضع الأطفال في العالم: الطفولة المهددة. منظمة الأمم المتحدة للطفولة. الأردن، المطبعة الوطنية – عمان.
11. الماضي، عباس عبد المهدي، تحسين، عمران موسى، عادل عيدان عبد (2018). واقع الثقافة الصحية لدى معلمي العلوم في المرحلة الابتدائية. مجلة القادسية في الآداب والعلوم التربوية، المجلد (18)، العدد (2)، ص74-105.
12. محمد هاني راتب، سلمى دوارة (2007). ارشادات الصحة العامة من أجل حياة صحية. القاهرة: مركز تطوير الدراسات العليا والبحوث. كلية الهندسة، جامعة القاهرة. ص3.
13. منظمة الصحة العالمية (1989). الرعاية الصحية الأولية. سلسلة التثقيف الصحي، العدد (68)، ص1.

14. Afaf T. Mahgoub, Mofida Y. Elkhalifa, Khalil A. Medani, Wisal M. Abdalla (2014). Mother's Health Awareness and Nutritional Status of Children in Khartoum State-Sudan. Medical Journal of Islamic World Academy of Sciences, 22 (2): pp. 61-68.
15. Andreas Chiabia, Danièle Nemb, Marie Kobelab, Lawrence Mbuagbawc, Marie-Therese Obamad, Tetanye Ekoeb (2011). Anthropometric Measurements of Preschool Children in North Cameroon. Eastern Journal of Medicine 16, pp. 240-247.
16. Cameron N & Schell L. (2022). Human growth and development. Academic Press, Elsevier. pp. 1-22.
17. Connie P. P. (2001). Health Aware-Healthy Living. New York, The Roland Press Company. pp. 5.
18. Eptihag Abdelrahman, Kamal Abdelmokaram, Sharafeldeen Idriss and Waleed Aboshora (2017). Assessment of Maternal Knowledge of Under Five Year’s Children regards Malnutrition and Related Factors in Kosti and Tandalty Hospital, White Nile State, Sudan. BAOJ Nutrition 3: (1), pp. 3-33.
19. Grehal Agnés, Siloret Stéphanie, Hansch Maryse (2007). VAE Auxiliaire De Puériculture, module de formation obligatoire, validation des acquis de l’experience pour l’obtention de DPAP, Elsevier Masson SAS. pp. 34.
20. Knight B, Shields BM, Hill A, Powell RJ, Wright D, Hattersley AT. (2007). The impact of maternal glycemia and obesity on early postnatal growth in a nondiabetic Caucasian population. Diabetes Care. 30: pp. 777-83.
21. Lynn R. Marotz (2007). Health, Safety and Nutrition for the Young Child, 7ed. pp. 4-10.
22. Mamdouh M. Ashraah, Ahmad M. Mahasneh, Aeshah A. Al-Sawalmeh, Atieh I. Abusheikh (2013). Health Awareness among University Students in Jordan. Review of European Studies; Vol. 5, No. 5, pp. 197-204.
23. Min J, Wen X, Xue H, Wang Y (2018). Ethnic disparities in childhood BMI trajectories and obesity and potential causes among 29,250 US children: findings from the early childhood longitudinal study-birth and kindergarten cohorts. Int J Obes.; 42:1661-1670.
24. Ohlund I, Hernell O, Hornell A, Stenlund H, Lind T. (2010). BMI at 4 years of age is associated with previous and current protein intake and with paternal BMI. Eur J Clin Nutr, 64: pp. 138-145.
25. Pathak P. K. and Singh A. (2009). Geographical variation in poverty and child malnutrition in India‟ in K K Singh, R C Yadava and A Pandey (eds), Population, poverty and health: Analytical approaches. New Delhi, India: Hindustan Publishing Corporation. pp. 183-206.
26. Pontus Henriksson (2015). Body composition of parents and their infants methodological, anthropometric, metabolic and genetic studies. Department of Clinical and Experimental Medicine, Faculty of Health Sciences, Linköping University, Sweden. pp. 11-16.
27. Taís de S. Lopes, Daniele M. Ferreira, Rosangela A. Pereira, Gloria V. da Veiga, Vania M. R. de Marins (2008). Assessment of anthropometric indexes of children and adolescents with Down syndrome. Jornal de Pediatria, 84 (4): pp. 350-356.
28. World Health Organization (2009). Global health risks: mortality and burden of disease attributable to selected major risks. WHO library, pp. 9-17.
29. World Health Organization. (2008). WHO child growth standards: training course on child growth assessment. Geneva, WHO. pp. 15-25.
منشور
2024-03-06
How to Cite
Othman, M. (2024). ال Indicators of the physical development of pre-school children (4-5 years) according to the standards of the World Health Organization and The level of health awareness of the educated mother: a comparative study between the upper and lower level. Journal of Hama University , 7(1). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1690
القسم
Department of Education