Mathematics Teachers' Attitudes Towards Using the Solving Mathematical Problems Method in the Basic Education Stage A Field Study on Fourth Grade Teachers in Lattakia city
الملخص
The current research aimed to study the attitudes of mathematics teachers towards using the mathematical problem solving in mathematics, and to investigate the impact of the following variables (numbers of experience years, academic qualification, training courses) on their attitudes towards using the solving mathematical problems method), and to achieve the objective of the research, the researcher applied a questionnaire to find out the attitudes of teachers towards this method, and the research sample included (164) teachers for the academic year 2023/2022, and the descriptive approach was used.
The research concluded that the attitudes of mathematics teachers towards using the solving mathematical problems method came to a high degree, and the results showed that there were no statistically significant differences between the attitudes of teachers towards using the solving mathematical problems in mathematics method according to the variable numbers of experience years, and the existence of statistically significant differences according to the variables (scientific qualification in favor of postgraduate, and training courses for those who followed training courses).
References
2. الأحمد، عمر بن نايف .(2004). تعليم استراتيجيات التدريس. القدس: دار التعليم.
3. أبو زينة، فريد وعبابنة، عبدالله .(2010).مناهج تدريس الرياضيات للصفوف الأولى. الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
4. بدر، بثينة محمد محمود .(1422ه). أثر استخدام الحاسوب في التدريب على حل المشكلات الرياضية في تنمية قدرة طالبات قسم الرياضيات بكلية التربية بمكة على حل هذه المشكلات وتكوين اتجاه إيجابي نحو الرياضيات. رسالة دكتوراه غير منشورة. مكة المكرمة: كلية التربية للبنات.
5. داغر، أنطوان .((2006.حل المشكلات وتعليم الرياضيات. لبنان: الهيئة اللبنانية للعلوم التربوية.
6. ديسقورس، ناجي .((2005. حل المشكلة الرياضية معرفياً وما وراء معرفياً. مصر: المؤتمر العلمي الخامس 20-21 جويلية، الجمعية المصرية للتربويات للرياضيات.
7. الرباط، بهيرة شفيق .(2005). فاعلية استراتيجية التعلم التعاوني للإتقان في تنمية مهارات حل المشكلات الهندسية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. مصر: مجلة تربويات مصر، المؤتمر العلمي الخامس، م(1)،478-461 .
8. السواعي، عثمان نايف (2004). تعليم الرياضيات للقرن الحادي والعشرين. دبي: دار القلم.
9. شعراوي، إحسان مصطفى .(1985). الرياضيات أهدافها واستراتيجيات تدريسها. القاهرة: دار النهضة العربية.
10. الشوا، هلا وعبدالله، هبه .((2007. أثر استخدام استراتيجيتين للوسائط المتعددة المحوسبة في القدرة على حل المشكلات الرياضية والتفكير الإبداعي لدى طالبات المرحلة الأساسية في مدارس وكالة الغوث الدولية. رسالة ماجستير غير منشورة. غزة: الجامعة الإسلامية، كلية التربية.
11. صديق الفاضل مصطفى محمد .(2009). فعالية طرق تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية في تنمية قدرات الطلاب على حل المسائل الرياضية. رسالة ماجستير غير منشورة. الأردن: جامعة الخرطوم.
12. عطوي، جودت (2007). أساليب البحث العلمي، مفاهيمه، أدواته، طرقه الاحصائية، ط3، دار الثقافة.
13. علاونة، شفيق. (2002). تدريب طلبة الصف السادس على بعض استراتيجيات حل المشكلة وأثره في حلهم للمسائل الرياضية اللفظية. الأردن: مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، م(1)، ع(1)، 331-350.
14. العرسان، حسن محمد. (2003). أثر برنامج تدريبي لاستراتيجيات حل المسألة الرياضية في تنمية القدرة على حل المسائل الرياضية والتحصيل في الرياضيات لدى طلبة المرحلة الأساسية. رسالة دكتوراه غير منشورة. عمان: جامعة عمان العربية، كلية الدراسات التربوية.
15. كوجك، حسين كوثر.2008)). تنويع التدريس في الفصل دليل المعلم لتحسين طرق التعليم والتعلم في مدارس الوطن العربي. بيروت: مكتبة اليونسكو الإقليمي.
16. كلوستر، مان. (1992). تعليم الأساس ونماذج ربطه بالتعليم الثانوي عربياً وعالمياً. تونس: المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، ط1.
17. مقدادي، مهند أحمد. ((2021. فاعلية التعلم المستند إلى مشكلة في تحسين مهارات التفكير الرياضي والقدرة على حل المشكلات الرياضية. الأردن، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات. م(12)، ع(1)، 78-66.
18. Auzar, M.S (2017). The Relationships of Reading Comprehension Ability with the Ability to Understand the Mathematical Problems. Journal of Social Sciences،Vol. (8), No(4), p 145-165.
19. Bridg es M and Hallinger, P (1999) The use of cases in problem based learning. The Journal of cases in educational Leadership,2(2).
20. DISCOURSES, NAJE. (2005). Solve the mathematical problem cognitively and Metacognitively. The Egyptian association for educational mathematics, fifth scientific conference 20-21, 7.