The role of the school principal The role of the school principal in the process of educational supervision in light of the principles of total quality A field study on the stage of basic education managers in Lattakia
The role of the school principal in the process of educational supervision in light of the principles of total quality A field study on the stage of basic education managers in Lattakia
الملخص
The present study aimed to identify the role of the school principal in the process of educational supervision in light of the principles of total quality, the study estimates differences between the managers for this role due to the variables (academic qualification, years of experience, training courses). Was the use of analytical and descriptive approach applied researcher to identify the sample consisting of (88) director of basic education (Episode I and II) in Lattakia was withdrawn using a simple random sample after the sample is determined using statistical law.
The research found the following results:
- The need to plan and act within the principles of total quality management through:
- Encourage the effective leadership behavior among students, and provide them with educational experiences develop their personality in an integrated manner.
- Provide an opportunity for creativity and innovation of teachers, and urged them to improve their classroom, commitment and teamwork, and follow up their performance in light of specific criteria and indicators.
- Seeking to spread a culture change among staff and teachers, and help them develop a variety of methods of assessment.
- The presence of statistically significant differences at the level of significance / 0.05 / between the mean estimates of directors for their role in the process of educational supervision due to the variable of academic qualification, these differences in favor of Qualification Diploma qualification.
- The presence of statistically significant differences at the level of significance / 0.05 / between the mean estimates of directors for their role in the process of educational supervision due to the variable number of years of experience, and these differences for the benefit of years of experience (10-15) years, and more than 15 years, One of the most important proposals presented by the research was to provide a comprehensive quality management unit in the Ministry of Education and its affiliated directorates, provide supervision and follow-up, prepare cadres responsible for implementing comprehensive quality management programs and its principles, and hold training courses for principals, teachers, and school administration in general on comprehensive quality and its principles and disseminate its values and trends.
References
المراجع العربية
1- أبو الوفا, جمال, عبد العظيم, سلامة (2000):اتجاهات حديثة في الإدارة المدرسية, دار المعرفة الجامعية, الإسكندرية.
2- أبو الوفا، جمال محمد (2015): دور نظار (مديري) المدارس الثانوية العامة في تحقيق جودة الإدارة المدرسية، دراسة ميدانية لمحافظة القليوبية، مجلة كلية التربية، العدد 63، جامعة الأزهر، مصر.
3- أحمد، حافظ، وحافظ، محمد (2003): إدارة المؤسسات التربوية، الطبعة الأولى، عالم الكتب، القاهرة.
4- الأغبري، عبد الصمد (2020):إدارة الجودة الشاملة من وجهة نظر مديري ومعلمي المدارس الحكومية المطبقة لها والحاصلة على شهادة الآيزو((9002، دراسة ميدانية مطبقة في محافظة الإحساء في المملكة العربية السعودية، منشورات مجلة التعاون، الأمانة العامة لمجلس التعاون لدول الخليج ، العدد 11، الرياض.
5- جلال، محمود أسامة ( 2018): مدى تطبيق إدارة الجودة الشاملة في الإدارة المدرسية بمملكة البحرين، مجلة علمية متخصصة فصلية، المجلد الثالث، العدد الثالث، أيلول ص212-213، جامعة البحرين.
6- الحريري، رأفت (2006): الإشراف التربوي واقعه وآفاقه المستقبلية، دار المناهج, عمان.
7- حسين، سلامة (2005):الاعتماد وضمان الجودة في التعليم، دار النهضة العربية للنشر والتوزيع، القاهرة
8- الحمالي، راشد (2003): إدارة الجودة الشاملة في المكتبات ومراكز المعلومات، مجلة المكتبات والمعلومات العربية، العدد1 ، السنة 23، دار المريخ للنشر.
9- زاهر، ضياء الدين (2005): إدارة النظم التعليمية للجودة الشاملة، دار السحاب للنشر والتوزيع، القاهرة.
10- الشرقاوي، مريم محمد إبراهيم (2020):إدارة المدارس بالجودة الشاملة، ط2، مكتبة النهضة المصرية، القاهرية.
11- عابدين، محمد عبد القادر(2005): المدرسة الحديثة، جامعة القدس، الشروق.
12- العامري, محمد (2007):نظام إدارة الجودة الشاملة وإمكانية تطبيقه في مجال العمل التربوي في دول الخليج العربي, منتدى التربية والتعليم, الخليج العربي.
13- العبد الله، عصام العبد الله محمد(2021):متطلبات تطبيق إدارة الجودة الشاملة في إدارة الرياضة المدرسية في المرحلة الثانوية بمملكة البحرين،دراسة مقدمة لنيل درجة الماجستير، جامعة البحرين، البحرين.
14- عزب، محسن عبد الستار محمود (2008):تطوير الإدارة المدرسية في ضوء معايير الجودة الشاملة, المكتب الجامعي الحديث، القاهرة.
15- العمايرة، محمد حسن (2002): مبادئ الإدارة المدرسية، دار المسيرة،عمان.
16- القاضي, دلال؛ عبد الله, سهيلة؛ البياتي محمود (2005):الإحصاء للإداريين والاقتصاديين, دار الحامد للنشر والتوزيع, الأردن, عمان.
17- مرعي, محمد مرعي(2000):دليل المديرين في قيادة الأفراد وفرق العمل, دار الرضا للنشر, دمشق, سورية.
18- مصطفى، صلاح عبد الحميد (1994):الإدارة المدرسية في ضوء الفكر الإداري المعاصر، دارالمريخ، السعودية.
19- النجار, فريد راغب (1999):إدارة الجامعات بالجودة الشاملة, إيتراك للنشر والتوزيع, القاهرة.
20- الواصل, عبد الرحمن بن عبد الله (1990): البحث العلمي: خطواته ومراحله, أساليبه ومناهجه, أدواته ووسائله, أصول كتابته, المملكة العربية السعودية.
21- الوكيل, حلمي أحمد ( 1991):تطوير المناهج – أسبابه-أسسه-أساليبه-خطواته-معوقاته, مكتبة الأنجلو المصرية, القاهرة.
المراجع الأجنبية
1- Ford,. Mechael G. ( 2019): A multi Site, Case study : Total Quality Management within a Texas School Diss. TexasA&MUniversity- ommerce, Tex.
2- Kilmer, Llyod C.(2013): Total Quality Management: A tool for school improvement (Secondary schools), Diss, University of Nebraska, Lincoln, neb, USA.
3- Spirrison, Conral.(2015 ): Superintendent perceptions of the importance and implementations of quality improvement process best practices in lllinois K-12 school, TotalQuality Management Disslllinois State University, Normal , I 11.