The Skill of Empathy and its Relation to Methods of Solving the Problem of Low Academic Achievement

"A field study on a sample of Classroom Teachers in the City of Jableh"

  • رهف رضوان جامعة تشرين
  • Dr. Reem Khalil Kahileh
الكلمات المفتاحية: Key words: Empathy, methods of solving problem, low academic Achievement.

الملخص

This research aimed to study the relation between the skill of empathy and the methods of solving the problem of low academic achievement on a sample of classroom teachers in the city of Jableh, and to know the level of their empathy skill, and to determine the methods most used by them in solving this problem. The research also aimed to investigate the difference between the mean scores of the sample members in the level of empathy skill and methods of solving the problem of low academic achievement according to the gender variable. The research sample consisted of (188) male and female classroom teachers in the city of Jableh. The researcher used the descriptive method and built "Empathy questionnaire", and "Methods of solving the problem of low academic achievement questionnaire". The research reached the following results:
- There is a positive relation between the skill of empathy and the methods of (counseling and persuasion, involvement in activities, building human relationships), and that there is a negative relation between the skill of empathy and the methods of (physical punishment, moral punishment).
- The sample members' level of empathy skill is moderate, and the degree of their use of both positive and negative methods in solving the problem of low academic achievement was moderate, and that the "Involvement in activities" method is the most used by them in solving this problem.
- There is no statistically significant difference between the mean scores of the sample members in the level of empathy skill according to the gender variable, and there is no statistically significant difference between the mean scores of the sample members in the methods of solving the problem of low academic achievement according to the gender variable.

References

المراجع:
1- أبو خليل، فاديا. (2011). إدارة الصف وتعديل السلوك الصفي. دار النهضة العربية، لبنان.
2- أبو زعيزع، عبدالله. (2009). أساسيات الإرشاد النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق. (ط1). دار يافا للنشر، عمان.
3- بطرس، بطرس. (2010). تعديل وبناء سلوك الأطفال. (ط1). دار المسيرة، عمان.
-4 بوعناني، مصطفاي؛ وكورات، كريمة. (2018). تدني مستوى التحصيل الدراسي في مادتي القراءة والرياضيات من وجهة نظر مدرسي المرحلة الابتدائية. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، (4) 7، 61-49.
5- جراد، ريم. (2013). الذكاء العاطفي للمعلم ودوره في حماية الأطفال المعرضين للخطر. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة تشرين، سورية.
6- الحراحشة، محمد؛ والخوالدة، سالم. (2009). أنماط الضبط الصفي التي يمارسها المعلمون لحفظ النظام الصفي في مدارس مديرية التربية والتعليم للواء قصبة محافظة المفرق. مجلة جامعة دمشق، (2+1) 25، 465-443.
7- الحلو، غسان. (2001). تصورات معلمي المدارس الحكومية الأساسية والثانوية وطلبتها نحو أنماط الضبط الصفي في شمال فلسطين. مجلة جامعة النجاح للأبحاث، 15، 276-230.
8- الدريدي، شاهر. (2019). أسباب تدني التحصيل الدراسي لدى طلبة الصف الثاني الثانوي في امتحان الثانوية العامة لمادة الفيزياء العلمي في الأردن من وجهة نظر المشرفين التربويين والمعلمين. المجلة العلمية لكلية التربية-جامعة أسيوط، (9) 35، 292-276.
9- زمزمي، فضيلة. (2007). برنامج مقترح لتنمية مهارة حل المشكلات لدى أطفال الروضة بمدينة مكة المكرمة "دراسة تجريبية". سلسلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس، 1، 88-55.
10- سيد، نبيلة؛ ومعوض، فاطمة. (2015). علاقة أبعاد الذكاء الوجداني بمستوى إدارة الصف الفاعلة لدى معلمي المرحلة الثانوية. مجلة كلية التربية جامعة الأزهر، (164) 34، 205-169.
11-الشريف، ليلى؛ علي، وفيقة؛ وسعيد، غيداء. (2021). التعاطف وعلاقته بالرضا الوظيفي-دراسة ميدانية على عينة من معلمات رياض الأطفال في محافظة اللاذقية. مجلة جامعة تشرين، (3) 43، 374-345.
12- الطروانة، عبدالله. (2009). مبادئ التوجيه والإرشاد التربوي-مشاكل الطلاب التربوية، النفسية، السلوكية، والاجتماعية. دار يافا العلمية للنشر والتوزيع، عمان.
13- العاسمي، رياض. (2015). علم النفس الإيجابي السريري الجزء الثاني. دار الإعصار العلمي للنشر والتوزيع، عمان.
14-العاسمي، رياض. (2013). دليل مقياس التعاطف. مكتبة العائدي، دمشق.
15- عبده، سيرين. (2016). درجة استخدام معلمي المرحلة الأساسية لأساليب العقاب في مدارس الأوقاف في محافظة القدس ووجهات نظرهم نحوها. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة النجاح الوطنية، فلسطين.
16- عبيدات، محمد؛ أبو أنصار، محمد؛ ومبيضين، عقلة. (2004). منهجية البحث العلمي. دار وائل للنشر، عمان.
-17العبيدي، عفراء. (2011). طبيعة العلاقة الارتباطية بين التعاطف والسلوك العدواني "دراسة ميدانية لدى عينة من طلبة المرحلة المتوسطة في مدارس بغداد الرسمية". مجلة جامعة دمشق، (4+3) 27، 164-131.
18- العربي، ذهبية. (2011). العقاب الجسدي والمعنوي المدرسيين وتأثيرهما على ظهور السلوك العدواني لدى التلميذ المتمدرس في مستوى التعليم المتوسط ومستوى التعليم الثانوي "دراسة ميدانية بولاية تيزي وزو. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة تيزي وزو، الجزائر.
19- عربيات، بشير. (2006). إدارة الصفوف وتنظيم بيئة التعليم. دار الثقافة، الأردن.
20- المحتسب، عيسى؛ والعبادسة، أنور. (2013). مهارات الاتصال الإرشادي لدى المرشدين النفسيين في قطاع غزة من منظور تكاملي. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، (12) 2، 1261-1241.
21- محمود، هالة. (2022). الخصائص السيكومترية لمقياس التعاطف لدى المعلم كما يدركه تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة دراسات تربوية واجتماعية-جامعة حلوان، 28، 231-182.
22- مقبل، فهمي. (2011). النشاط المدرسي مفهومه وتنظيمه وعلاقته بالمنهج. (ط2). مكتبة ابن عموش.
23- ملحم، محمد. (2006). سيكولوجية التعلم والتعليم. (ط2). دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.
24- هلال، أحمد؛ أبو حمزة، عيد. (2018). التعاطف المعرفي والوجداني كما يدركه الآباء والمعلمون وعلاقته بالسلوك العدواني لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية. مجلة الإرشاد النفسي، 54 (54)، 57-1.
المراجع باللغة الأجنبية:
1- Berkhout, E. & Malouff, J. (2016). The Efficacy of Empathy Training: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Journal of Counseling Psychology, 63 (1), 32-41.
2- Decety, J. & Jackson, P. (2004). The Functional Architecture of Human Empathy. Behavioral and Cognitive Neuroscience Reviews, 3 (2), 71-100.
3- Elliott, R. Bohart, A. Watson, J. Murphy, D. (2018). Therapist Empathy and Client Outcome: An Updated Meta-analysis. Psychotherapy, 55, 399-410
4- Govindarajoo, M. D.Selvarajoo, N. Ali, M. (2022). Factors Contributing to Poor Academic Achievement among Low Performing Pupils: A Case Study. Asian Journal of University Education (AJUE), 18 (4), 981-997.
5- Ioannidou, F. Konstantikaki, V. (2008). Empathy and emotional intelligence: What is it really about?. International Journal of Caring Sciences, 1(3), 118–123.
6- Sinoforoglu, T. Balcikanli, G. (2020). Investigating the empathic skills of physical education teachers. Acta Educationis Generalis, 10 (1), 58-67.
منشور
2024-02-29
How to Cite
رضوانر., & Dr. Reem Khalil Kahileh. (2024). The Skill of Empathy and its Relation to Methods of Solving the Problem of Low Academic Achievement. Journal of Hama University , 6(21). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1592