Administrative communication systems and their role in crisis management A field study on workers at Damascus University - Central Administration

A field study on workers at Damascus University - Central Administration

  • Alaa. Hassan جامعة دمشق
  • Dr. Homam Khwanda
الكلمات المفتاحية: administrative communication, crisis management, Damascus University, central administration.

الملخص

The aim of the research is to identify the role of administrative communication systems in crisis management at the University of Damascus - the central administration, and to identify the differences between the opinions of the research sample about crisis management according to the variable (gender, academic qualification). (110) employees and (105) were recovered, and the statistical program (SPSS) was used to reach the results, which showed that the reality of administrative communication was high and the reality of crisis management was average in Damascus University - Central Administration. And that there is a statistically significant effect of administrative communication systems in crisis management, and there are no statistically significant differences between the members of the research sample regarding crisis management according to the demographic variables (gender, academic qualification). The research recommended the need to work on developing organizational structures that modernize administrative communication systems by proceeding with the networking project and strengthening the decision support system, which will have repercussions on the development of administrative communications. It also stressed the establishment of a special unit for crisis management that works to facilitate tasks and coordination..

References

المراجع العربية:
-البطريق، غادة (2017)، العلاقات العامة وفن إدارة الأزمات، ط: 1، الجيزة: أطلس للنشر والإنتاج الإعلامي.
-جاد الرب، سید (2010)، الاتجاهات الحديثة في إدارة المخاطر والأزمات التنظیمیة، الاسماعیلیة: الدار الهندسیة.
-حريم، حسين (2013)، مبادئ الادارة الحديثة(النظريات, العمليات الإدارية, وظائف المنظمة(، الطبعة الثانية، عمان: دار الحامد للنشر والتوزيع.
- حسين، بشار وليد والقواسمة، فريد، محمد(2020)، أثر الاتصالات الإدارية في إدارة التغيير التنظيمي: دراسة حالة الجمارك الأردنيّة، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية والقانونية، المجلد الرابع، العدد الرابع، عدد شهر إبريل، ص ص 69- 98، ص 74.
-شطناوي، غيث(2020)، أثر خصائص المنظمة المتعلمة في إدارة الازمات في ظل جائحة كورونا لدى موظفي المؤسسة العامة للضمان الاجتماعي في الأردن، رسالة ماجستير، جامعة عجلون الوطنية، عجلون، الاردن.
- الشماع، خليل محمد (2017)، مبادئ الإدارة مع التركيز على إدارة الأعمال، الطبعة الخامسة، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.
-الشيمي، أحمد عيسى وعبد اللطيف، منى محمود(2020)، تصور مقترح لتفعيل كفايات الاتصال الإداري الإلكتروني لدى مديري المدارس الثانوية بمحافظة الفيوم، مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، المجلد الأول، العدد الرابع عشر، عدد شهر يناير، ص ص 73-101.
-العثيمين، فهد بن سعود( 2004)، الاتصالات الإدارية ماهيتها– أهميتها – أساليبها، الرياض: مكتبة الملك فهد الوطنية.
-لمجد، شهرزاد (2013)، الإعلام وإدارة الأزمات، ط1، عمان: دار أسامة للنشر.
- ماهر، أحمد( 2006)، إدارة الأزمات، الإسكندرية: الدار الجامعية.
-ماهر، أحمد(2003)، كيف ترفع مهارتك الإدارية في الاتصال، الاسكندرية : دار الجامعة.
- المغربي، كامل محمد(2004)، السلوك التنظيمي: مفاهيم وأسس سلوك الفرد والجماعة في التنظيم، ط3، عمان: دار الفكر للنشر والتوزيع.
- النعيمي، صلاح عبد القادر(2016)، الإدارة، عمان: دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.
-الهاشمي، مصعب حبیب مرحوم(2017)، دور القوانین والتشریعات الدولیة والمحلیة في مواجهة أزمات الكوارث، مجلد 18، العدد1، مجلة العلوم الإنسانیة.
المراجع الأجنبيّة:
-Boin, A. (2005). Disaster research and future crises: Broadening the research agenda. International Journal of Mass Emergencies and Disasters, 23(3), 199
-Darling, R. J., & Young, S. (2018).Crisis leadership: A leader"s new normal .In K.J.engemann(Ed), The Routledge companion to risk, crisis and Security in business (pp.120-143)NEW York: RoutLedge.
-Hayyo, D. (2019). Effectiveness of Managerial Communications and Participatory Management on Motivation among Senior Secondary School Teachers in Kano State, Journal of Educational Foundations, 2(1): 135- 143.
-Harris, O. J., & Hartman, S. J. (2001). Organizational behavior. Psychology Press.‏
-Hutchins, H. M., & Wang, J. (2008). Organizational crisis management and human resource development: A review of the literature and implications to HRD research and practice. Advances in Developing Human Resources, 10(3), 310-330.
-Kapucu, N., & Ustun, Y. (2018). Collaborative crisis management and leadership in the public sector. International Journal of Public Administration, 41(7), 548-561.‏
-Panos Constantinides. (2013). The failure of foresight in crisis management: A secondary analysis of the Mari disaster, Technological Forecasting & Social Change, 80.
-Robbins, S. P., & Coulter, M. (2012). Management. England.‏
-Rothwell, W. (2010). Effective succession planning: Ensuring leadership continuity and building talent from within. Amacom.‏
-Sekaran, U, Bougie, R. (2016). Research Methods for Business: A
Skill-Building Approach. John Woley & Sons Ltd. West Sussex. 7th
Ed. p: 264.‏
-Voinea D.V. Bușu O.V. Opran E.R. &&Vlăduțescu Ș "Embarrassments in Managerial Communication", Polish Journal of Management Studies, (11),(2), 171 -180, 2015.
منشور
2024-02-20
How to Cite
Hassan, A., & Dr. Homam Khwanda. (2024). Administrative communication systems and their role in crisis management A field study on workers at Damascus University - Central Administration. Journal of Hama University , 6(7). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1514