The effectiveness of religious intertextuality in the poetry of Osama bin Munqith
The effectiveness of intertextuality
الملخص
Intertextuality or the overlapping of texts is a technical technique that has proven its effectiveness in the literary text and is based on the poet’s invocation of different texts in the memorial inventory with the aim of enriching his new text. Reading and interpretation, as it was launched as a reading strategy through which the text is read in the light of the texts overlapping and intersecting with them, and then moved to the field of interpretation; Highlighting the role of the recipient as an active reader participating in the creative process and even as a second producer of the text; Intertextuality can only be revealed if the recipient is aware of the textual overlaps between the texts, and it is not possible to determine the influence of a later text on the previous text if the recipient is ignorant of these texts in the first place. His participation and the creator in the experiences, the cultural heritage and the sources on which the intertextual text is based and stored in the collective memory of both of them. The process of reading, interpreting and enjoying the awareness of textual structures begins when the text is the crossroads of these units whose production is shared by the creator (the sender) and the text (the reader (the message) Although the term intertextuality is one of the relatively recent terms in literary studies and criticism, it has roots in our Arab rhetorical and critical heritage. Citation, and others.
References
القرآن الكريم
1. الزّعبي، أحمد: التناص نظريًا و تطبيقيًا، مؤسسة عمون، عمان، الأردن2000م.
2. الحمويّ الروميّ، ياقوت ت626ه معجم الأدباء، تح: إحسان عباس دار الغرب الإسلاميّ، بيروت، لبنان، 1993م،ج2.
3. ابن خلكان 681 ه: وفيات الأعيان، تح: إحسان عباس، دار صادر، بيروت لبنان، 1978م، مج1.
4. الأصفهانيّ، العماد الكاتب ت 597ه: خريدة القصر وجريدة العصر قسم شعراء الشّام، تح: شكري فيصل، المطبعة الهاشميّة، دمشق، 1955م، ج1.
5. والمقدسيّ، أبو شامة ت665ه: الروضتين في أخبار الدولتين النّوريّة والصّلاحيّة، تح: إبراهيم الزيبق، مؤسسة الرسالة، بيروت، لبنان، ط1، 1997م، ج1.
6. ابن عساكر ت571ه: تاريخ مدينة دمشق، تح: العمروي، عمر بن غرامة، دار الفكر،1995م.
7. ابن تغري بردي ت874ه: النجوم الزاهرة في ملوك مصر والقاهرة، وزارة الثّقافة والإرشاد القومي، المؤسسة المصرية العامة للطباعة والنّشر،(د.ت)، ج6.
8. ابن منظور ت711هـ: لسان العرب، دار صادر، بيروت، لبنان، مج7.
9. الزبيدي ت1205هـ: تاج العروس، تح: العزباوي، عبدالكريم، مطبوعات حكومة الكويت، 1979م.
10. عبد المطلب، محمّد، قضايا الحداثة عند عبد القادر الجرجاني، الشركة المصرية العالمية لونجمان، القاهرة، مصر، 1995م.
11. جمعة، حسن حسين: نظرية التناص صكّ جديد لعملة قديمة، مجلة مجمع اللغة العربية، دمشق المجلد 75،ع2، 2000م.
12. ناهم، أحمد: التّناص في شعر الرواد، دار الشّؤون الثقافية العامة، بغداد، العراق، 2014م.
13. الأحمد، نهلة فيصل: التّفاعُل النّصي-التناصيّة النظرية والمنهج، الهيئة العامّة لقصور الثقافة، القاهرة، مصر،2010م.
14. السنجلاوي، إبراهيم، دلالة التّضمين في خواتم قصائد أبي نواس ،مجلة جامعة دمشق،ع11، 1988م.
15. فضل، صلاح: إنتاج الدّلالة الأدبيّة، مؤسسة مختار، القاهرة، مصر،ط1 (د.ت).
16. ابن منقذ، أسامة: الدّيوان، 1996م، دار صادر، بيروت، لبنان.
17. قيطاز، محمّد عدنان: أسامة بن منقذ والجديد من آثاره وأشعاره، منشورات وزارة الثّقافة، دمشق، الجمهوريّة العربيّة السوريّة،1998م،
18. ابن القلانسي، أبو يعلى حمزة ت555ه: ذيل تاريخ دمشق، مطبعة الآباء اليسوعيين، بيروت، لبنان،1908م.
19. ابن الأثير ت630ه: الكامل في التّاريخ، تح: محمّد يوسف الدقاق دار الكتب العلميّة، بيروت لبنان،ط4، 2004م ، مج9.
20. ابن العديم ت660ه: زبدة الحلب من تاريخ حلب، تح: خليل المنصور، دار الكتب العلميّة، بيروت، لبنان، ط1، 1996م،
21. المقدسيّ، أبوشامة: الروضتين في أخبار الدولتين النّوريّة والصّلاحيّة، تح: إبراهيم الزيبق، مؤسسة الرسالة، بيروت، لبنان، ط1، 1997م ج1.
22. الطّبري ت310ه : تفسير جامع البيان عن تأويل القرآن، تح: بشار معروف وعصام الحرستاني، مؤسسة الرسالة، بيروت، لبنان، ط1، 1993م، مج1.
23. ابن كثير ت774ه : تفسير القرآن العظيم، دار ابن حزم، بيروت، لبنان، ط1، 2000م.
24. كمال، رحاب، عجائب الدنيا السّبع وغرائبُ القّارات السّت، دار الطلائع، القاهرة، مصر،2003م.
25. مسلم بن الحجاج (ت261هـ)، تح: محمد فؤاد عبد الباقي، دار إحياء الكتب العربيّة، ط 1 ،1991م، ج1.
26. البخاريّ، محمّد بن إسماعيل ت256ه، دار ابن كثير، دمشق، سوريا، 2002م.
27. التّرمذي ت279هـ: الجامع المختصر من السّنن عن رسول اللّه ﷺ ومعرفة الصّحيح والمعلول وما عليه العمل المعروف بجامع التّرمذي، بيت الافكار الدولية، عمّان، الأردن، (د.ت)،كتاب صفة القيامة.