Psychological counselor’s attitudes towards electronic counseling “A Field Study on a Sample of Psychological counselors in Hama Governorate School”
الكلمات المفتاحية:
Attitudes, psychological counselors, electronic counseling
الملخص
The aim of the current research is to identify the attitudes of psychological counselors towards electronic counseling. The differences in the attitudes of psychological counselors towards electronic counseling are defined according to the variables (sex, number of years of experience, educational qualification, and training courses in the field of psychological counseling). The analytical descriptive approach was used, and the sample consisted of (277) male and female psychological counselors from Hama governorate schools in the basic and secondary education stages. A questionnaire was used as a research tool consisting of 25 items, and the research reached the following results:
- The psychological counsellors' attitudes towards electronic counseling were positive.
- It was found that there were no statistically significant differences in the attitudes of psychological counselors towards electronic counseling, according to the variables of gender, number of years of experience, academic qualification, and training courses in the field of psychological counseling.
References
• أبو يوسف، محمد. (2008). فاعلية برنامج تدريبي لتنمية المهارات الإرشادية لدى المرشدين النفسيين في مدارس وكالة الغوث بقطاع غزة. رسالة ماجستير، الجامعة الإسلامية بغزة، فلسطين.
• البلوي، خولة سعد (2020). فاعلية الإرشاد النفسي الإلكتروني في خفض معدلات انتشار سلوك المسترجلة (البوية) لدى طالبات جامعة تبوك. مجلة العلوم التربوية والنفسية-جامعة القصيم، 13(4)، 1342-1370.
• البهي، السيد فؤاد؛ وسعد، عبد الرحمن. (2006). علم النفس الاجتماعي رؤية معاصرة. مصر، القاهرة: دار الفكر العربي.
• حسون، نجاح حاتم. (2021). مهارات الإرشاد النفسي وعلاقتها بقوة الأنا عند المرشدين التربويين. مجلة البحوث التربوية والنفسية، 18(69)، 619-647.
• عباس، محمد؛ نوفل، وبكر؛ والعبسي، محمد؛ أبو عواد، فريال. (2014). مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس. ط (5). دار المسيرة، عمان، الأردن.
• عبد العزيز، أسماء فتحي (2011): اتجاهات المرشدين الأكاديميين والطلاب نحو استخدام الانترنت في عملية الإرشاد الأكاديمي "رؤية مستقبلية " الرابط الالكتروني:
http://repository.psau.edu.sa:80/jspui/handle/123456789/7085
• الفرساني، أشواق إبراهيم أحمد (2021). مدى فاعلية برنامج تدريبي لتنمية مهارات الإرشاد النفسي لدى عينة من طالبات الدراسات العليا (قسم علم النفس). مجلة الخدمة النفسية، العدد 14، 234-261.
• المطيري، جهز فهد عقاب (2021): الإرشاد النفسي من التقليدية إلى الإرشاد والعلاج عن بعد: دراسة في اتجاهات المسترشيين من طلبة الجامعة في ضوء متغيرات الخجل وقلق التفاعل وبعض المتغيرات الديموغرافية. المجلة الدولية للتنمية، 10(1)، 73-92.
• المومني، فوازايوب (2017) اتجاهات طلبة الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك نحو الاستخدام الالكتروني، مجلة دراسات، العلوم التربوية، 44(4)، ملحق4.
المراجع الأجنبية:
• Amanvermez, Yagmur; Zeren, Serife Gonca; Erus, Seher Merve; Buyruk Genc, Arzu. (2020). Supervision and Peer Supervision in Online Setting: Experiences of Psychological Counselors. Eurasian Journal of Educational Research, n86 p249-268.
• Andersson, G. & Hedman, E. (2013). Effectiveness of guided internet-based cognitive behavior therapy in regular clinical setting. Verhaltenstherapie, 23,140-148.
• Halitoglu, Vedat. (2021). Attitudes of Student Teachers towards Distance Education within the Context of COVID-19 Pandemic. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(1), p816-838.
• JingfangLiu, LuGao. (2021). Analysis of topics and characteristics of user reviews on different online psychological counseling methods. International Journal of Medical Informatics, Volume 147.
• Johnson, S. (2017). E- counseling: A review of practice and ethical considerations. Antistasis, 7(1), 38-47.
• Özüdogru, Gül. (2022). the Effect of Distance Education on Self-Efficacy towards Online Technologies and Motivation for Online Learning. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 7(1), p108-115.
• Pordelan, Nooshin; Hosseinian, Simin. (2021). Online Career Counseling Success: The Role of Hardiness and Psychological Capital, International Journal for Educational and Vocational Guidance, 21(3), p531-549.
• Richards, D., & Vigano, N. (2013). Online counseling: A narrative and critical Review of the literature. Journal of Clinical Psychology, 69(9), 994- 1011.
• Zamani, Z., Nasir, R. & Yusooff, F. (2010). Perceptions towards online counseling among counselors in Malaysia. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 585–589.
• البلوي، خولة سعد (2020). فاعلية الإرشاد النفسي الإلكتروني في خفض معدلات انتشار سلوك المسترجلة (البوية) لدى طالبات جامعة تبوك. مجلة العلوم التربوية والنفسية-جامعة القصيم، 13(4)، 1342-1370.
• البهي، السيد فؤاد؛ وسعد، عبد الرحمن. (2006). علم النفس الاجتماعي رؤية معاصرة. مصر، القاهرة: دار الفكر العربي.
• حسون، نجاح حاتم. (2021). مهارات الإرشاد النفسي وعلاقتها بقوة الأنا عند المرشدين التربويين. مجلة البحوث التربوية والنفسية، 18(69)، 619-647.
• عباس، محمد؛ نوفل، وبكر؛ والعبسي، محمد؛ أبو عواد، فريال. (2014). مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس. ط (5). دار المسيرة، عمان، الأردن.
• عبد العزيز، أسماء فتحي (2011): اتجاهات المرشدين الأكاديميين والطلاب نحو استخدام الانترنت في عملية الإرشاد الأكاديمي "رؤية مستقبلية " الرابط الالكتروني:
http://repository.psau.edu.sa:80/jspui/handle/123456789/7085
• الفرساني، أشواق إبراهيم أحمد (2021). مدى فاعلية برنامج تدريبي لتنمية مهارات الإرشاد النفسي لدى عينة من طالبات الدراسات العليا (قسم علم النفس). مجلة الخدمة النفسية، العدد 14، 234-261.
• المطيري، جهز فهد عقاب (2021): الإرشاد النفسي من التقليدية إلى الإرشاد والعلاج عن بعد: دراسة في اتجاهات المسترشيين من طلبة الجامعة في ضوء متغيرات الخجل وقلق التفاعل وبعض المتغيرات الديموغرافية. المجلة الدولية للتنمية، 10(1)، 73-92.
• المومني، فوازايوب (2017) اتجاهات طلبة الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك نحو الاستخدام الالكتروني، مجلة دراسات، العلوم التربوية، 44(4)، ملحق4.
المراجع الأجنبية:
• Amanvermez, Yagmur; Zeren, Serife Gonca; Erus, Seher Merve; Buyruk Genc, Arzu. (2020). Supervision and Peer Supervision in Online Setting: Experiences of Psychological Counselors. Eurasian Journal of Educational Research, n86 p249-268.
• Andersson, G. & Hedman, E. (2013). Effectiveness of guided internet-based cognitive behavior therapy in regular clinical setting. Verhaltenstherapie, 23,140-148.
• Halitoglu, Vedat. (2021). Attitudes of Student Teachers towards Distance Education within the Context of COVID-19 Pandemic. International Journal of Curriculum and Instruction, 13(1), p816-838.
• JingfangLiu, LuGao. (2021). Analysis of topics and characteristics of user reviews on different online psychological counseling methods. International Journal of Medical Informatics, Volume 147.
• Johnson, S. (2017). E- counseling: A review of practice and ethical considerations. Antistasis, 7(1), 38-47.
• Özüdogru, Gül. (2022). the Effect of Distance Education on Self-Efficacy towards Online Technologies and Motivation for Online Learning. Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 7(1), p108-115.
• Pordelan, Nooshin; Hosseinian, Simin. (2021). Online Career Counseling Success: The Role of Hardiness and Psychological Capital, International Journal for Educational and Vocational Guidance, 21(3), p531-549.
• Richards, D., & Vigano, N. (2013). Online counseling: A narrative and critical Review of the literature. Journal of Clinical Psychology, 69(9), 994- 1011.
• Zamani, Z., Nasir, R. & Yusooff, F. (2010). Perceptions towards online counseling among counselors in Malaysia. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 585–589.
منشور
2023-08-24
How to Cite
Alhasan, D. A. A., & Alkanj, D. A. M. (2023). Psychological counselor’s attitudes towards electronic counseling “A Field Study on a Sample of Psychological counselors in Hama Governorate School”. Journal of Hama University , 6(1). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1339
القسم
Department of Education