Classroom discipline patterns prevalent among sixth- grade learners "A field study among a sample of teachers of the first cycle of basic education in the schools of the city of Latakia
الملخص
The research aims to identify the prevailing patterns of classroom discipline among sixth-grade learners from the point of view of their teachers, and to identify the differences in the estimates of the sample members on the patterns of classroom discipline prevailing among sixth-grade learners according to the variable (academic qualification, years of experience), and in order to achieve the objectives of the research. The descriptive approach was used through the design of a questionnaire consisting of (23) items, which was distributed to (200) male and female teachers of the first cycle of basic education in the city of Lattakia, The study reached the following results:
The patterns of classroom discipline prevailing among sixth-grade learners from the point of view of the teachers came with a high degree, and self-discipline ranked first with an arithmetic mean (3.85) and a high degree of approval, then preventive discipline with an arithmetic mean (3.81) and a high degree of approval, then analytical discipline with an arithmetic mean (3.81) and a high degree of approval, It was also found that there were no differences between the teachers’ responses to the questionnaire of the prevailing classroom discipline patterns among sixth-grade learners according to the variables of educational qualification and number of years of experience. Discipline and the need to adhere to it, and to follow positive strategies that motivate students to self-commit to the teacher's instructions.
References
1. أبو جادو، صالح .( 2006). توفير الدافعية للتعلم مبادئ وتطبيقات .معهد التربية ، الاونرا اليونسكو، عمان .
2. الترتوري ، محمد، القضاة، محمد.(2006). المعلم الجيد. دار الحامد للنشر والتوزيع. عمان.
3. جابر، محمد .(1995).دورة تدريبية حول استفسار طاقة الطلبة المتفوقين - ، دار المسيرة، عمان الأردن.
4. الحراحشة، محمد، الخوالدة، سالم.(2009). أنماط الضبط الصفي التي يمارسها المعلمون لحفظ النظام الصفي في مدارس مديرية التربية والتعليم. محافظة المفرق، مجلة جامعة دمشق. مجلد25. عدد(1+2)، 443-465، 2009.
5. حقار، عائشة، خالد، سعدة.(2020). مهارات الانضباط الصفي لدى المعلمين من وجهة نظر طلبة الصف الثالث ثانوية بمدينة سبها. جامعة سبها.
6. خطاب، محمد والعجمي، محمد .(2010)الإدارة الصفية، المشكلات - التعليمية والحلول، دار المسيرة،عمان .
7. ذياب، محمد.(2001). الإدارة المدرسية، دار الجامعة الجديدة .الإسكندرية.
8. عليان، ريحي، غنيم، عثمان.(2000).مناهج وأساليب البحث العلمي: النظرية والتطبيق ، دار صفاء. عمان.
9. العمايرة،محمد .(2002). المشكلات الصفية السلوكية التعليمية الأكاديمية -مظاهرها أسبابها ومظاهر علاجها، دار المسيرة، عمان
10. العيشي، أمال.(2012). أهم مشكلات الإدارة الصفية بالأقسام النهائية من التعليم الثانوي. رسالة ماجستير. جامعة باجي مختار. عنابة: الجزائر.
11. محمد، كاوه ومحمد، هاره.(2018).أسلوب الضبط المتبع من قبل المدرسون وعلاقته بمستوى تقدير الذات لدى الطلبة في المرحلة الإعدادية في قضاء كوية. مجلة جامعة كركوك للدراسات الإنسانية ،مجلد 13، عدد2، العراق 331- 350
12. المودي، ريما.(2015). دور ممارسة القواعد الصفية في تحقيق الانضباط الذاتي لدى المتعلمين. رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة تشرين.
13. منسي، حسن.( 2000). إدارة الصفوف.ط2، دار الكندي للنشر والتوزيع، أربد.
14. النداوي, سالم وعباس, فاضل.(2018). الضبط الصفي لدى معلمات رياض الأطفال. العراق: مجلة الباحث في العلوم الإنسانية والاجتماعية, المجلد (10), العدد (1), 461-478.
15. نقيرو, يوسف وحمو, مكي.(2015).واقع مشكلات الضبط الصفي لدى الأساتذة الجدد بثانويات ولاية المسيلة. رسالة ماجستير. الجزائر: جامعة لمسيلة.
• المراجع الأجنبية:
• Mokheie,p.(2006).The Teacher- learner relationship in the management of discipline in public high schools, Africa Education review 3(2+1) ,148-159
• Vergne,Claudine(2007), Autorite et discipline: comment canaliser une classe agitee et remeter les eleves? Morgan Garcia i.u.f.m, academie de Montpellier,site de Perpignan