Ethical intelligence and its relation to the level of ambition In a sample of students of the Faculty of Education and Science at the University of Damascus
Ethical intelligence and its relation to the level of ambition In a sample of students of the Faculty of Education and Science at the University of Damascus
الملخص
This research aims to identify the relationship between moral intelligence and the level of ambition and to identify the differences between last year students in the Faculty of Education at the University of Damascus in moral intelligence and the level of ambition according to the variable of specialization (psychology, class teacher) and the variable of sex (male and female). The research sample consisted of (304) male and female final year students in the College of Education at the University of Damascus, divided into (126) psychology and (178) class teachers, who were selected in a stratified random manner from the College of Education at the University of Damascus, and a measure of the level of ambition prepared by Moawad was applied to them. and Abdel-Azim (2005), and the measure of moral intelligence was prepared by the researcher after she applied it to an exploratory sample and made sure of its validity and reliability.
The search results indicated:
- There is a statistically significant positive correlation between moral intelligence and the level of ambition among the research sample, and the correlation value was (0.72).
- There are no statistically significant differences between the study specialization in psychology and the class teacher in moral intelligence.
- There are statistically significant differences between the academic specialization of psychology and a class teacher in the level of ambition in favor of psychology students.
- There are statistically significant differences between the male and female sexes in moral intelligence in favor of females.
- There are statistically significant differences between males and females in the level of ambition in favor of males.
References
- أبو جادو، صالح (2004). علم النفس التطوري، الأردن: دار الميسرة.
- بآظة، آمال عبد السميع (2004). مقياس مستوى الطموح لدى المراهقين والشباب، القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.
- بركات، زياد (2009). علاقة مفهوم الذات بمستوى الطموح لدى طلبة جامعة القدس المفتوحة وعلاقتهما ببعض المتغيرات، رسالة ماجستير منشورة. جامعة القدس، فلسطين المحتلة.
- البنا، أنور (1998). بعض المتغيرات النفسية والاجتماعية لدى المتفوقين والمتخلفين تحصيلياً من الجامعة من المصريين والفلسطينين، رسالة ماجستير منشورة، كلية الآداب، جامعة الزقازيق، مصر.
- بوربا، ميشيل (2003). بناء الذكاء الأخلاقي، ترجمة الحسني، سعد، ط1، العين الإمارات العربية المتحدة: دار الكتاب الجامعي.
- حمصي، انطوان (1991). أصول البحث في علم النفس، منشورات جامعة دمشق، سورية.
- خيال، هادي (2015). تقنين مقياس كاليفورنيا للشخصية على البيئة السورية، رسالة دكتوراه منشورة، كلية التربية، جامعة دمشق.
- رضا، كاظم؛ عذاب، نشعة كريم (2009). إسهام القدرة العقلية العامة في المسؤولية الاجتماعية لدى طلبة التربية الأساسية، مجلة حولية أبحاث الذكاء، بغداد، ع (5) ص7-39.
- الشايب، سناء محمد سليم (1999). نوع التعليم والفروق بين الجنسين في مستوى الطموح، مجلة علم النفس، العدد 5، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 173.
- شريف، عصام بشري (2001). العلاقات الاجتماعية والشعور بالوحدة النفسية وعلاقتهما بمستوى الطموح لدى الطلبة العرب في الجامعات العراقية، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية، جامعة بغداد.
- الشمري، عمار عبد علي حسن (2007). الذكاء الأخلاقي وعلاقته بالثقة الاجتماعية المتبادلة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الآداب، جامعة بغداد.
- الضامن، منذر (2005). كيف نتعامل مع الخجل عند الأطفال، عمان، دار الرواد.
- عطية، ابراهيم أحمد (1995). المعاملة الوالدية للأبناء وعلاقتها بمستوى الطموح، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة عين شمس، مصر.
- علي، آمال فهمي (2002). الاتزان الانفعالي وعلاقته بمستوى الطموح، رسالة ماجستير منشورة، جامعة عين شمس، مصر.
- عيدي، جاسم محمد (2010). دراسة مقارنة في التسامح الاجتماعي وفق مستويات الذكاء الثقافي لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة بغداد، كلية الآداب.
- قطامي وآخرون، يوسف (2010). علم النفس التربوي النظرية والتطبيق، الطبعة الأولى، دار وائل للنشر: عمان، الأردن.
- قندلفت، اولغا (2002). التعليم المهني وعلاقته بمستوى الطموح وتنمية القدرات المهنية لدى عينة من طلبة الصف الأول والثاني الثانوي مهني بمدينة دمشق، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة دمشق.
- محمد، رنا (2011). تطور الذكاء الأخلاقي لدى المراهقين، بغداد، العراق.
- محمود، شريف مهني (2001). دراسة الاغتراب وعلاقته بمستوى الطموح لدى طلاب الثانوي العام والفني الصناعي، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة عين شمس، مصر.
- المصري، نفين (2011). قلق المستقبل وعلاقته بكل من فاعلية الذات ومستوى الطموح الأكاديمي لدى عينة من طلبة جامعة الأزهر بغزة، رسالة ماجستير منشورة, كلية التربية جامعة الأزهر، فلسطين.
- معوض، محمد عبد التواب؛ عبد العظيم، سيد (2005). مقياس الطموح، القاهرة: الأنجلو المصرية.
- ملحم، سامي (2007). مناهج البحث في التربية وعلم النفس, عمان: دار المسيرة.
- الميداني، عبد الرحمن حسن (1997). الأخلاق الإسلامية وأسسها، ط1، بيروت: مؤسسة الريان.
- ميسة، فاطمة (2014). الرضا عن التخصص الدراسي وعلاقته بمستوى الطموح لدى الطالب الجامعي، رسالة ماجستير منشورة، جامعة الوادي، الجزائر.
- نوفل، محمد بكر (2007). الذكاء المتعدد في غرفة الصف النظرية والتطبيق، ط1، عمان: دار الميسرة للنشر والتوزيع.
المراجع الأجنبية:
- Borba, M. (2001). Building Moral Intelligence, Awiley Impaint, Jessy – Bass.
- Borba, M. (2002). Building Moral Intelligence, The Seven Virtues That Teach Kids To Do the Right Thing. Awiley Impaint, Jessey – Bass.
- Bandey, B(2002) "Level of aspiration of science and arts college students in relation to neuroticism and extraversion". Indiian Psyological Review, V.32, N.7 p 44-67. ndia
- Brice, P (2004) "Locus of control, self concept and level aspiration". Journal of Personality Assessment, V. 69, N. 6 p 627-631, Britain
- Coles, R. (1995). Producing equal – Status Interaction in the Class Room. Journal of American Educational Research, 32, 99- 120.
- Cook, K & Brown. J (2003). Seeking self – evaluation feedback: The interactive role of global self – stem of specific view, Journal of Personality and Social Psychology, V. 48, N. 1, p.194-204, USA
- Frank,V (1998) indivual differences in certain aspects of the level of aspiration: ameican jornal psychology: vol:11, USA
- Gardner, H. (2003). Multiple intelligences after twenty years. U.S.A, American Educational Research Association.
- Hoseinpoor, Z. & Ranjdoost, S. (2013). The Relationship between Moral Intelligence and Academic Progress of Students Third year of High School course in Tabriz City. Journal Advances in Environmental Biology, 7 (11), 3356 – 3361.
- Margoribanks, K (2004) Ability and personality correlates of young adults attitudes and aspirations. Psycological Reports, V.88, N.3, p 626-628, USA