Addiction of social networking sites among nursing college students at the University of Hama
إدمان مواقع التواصل الاجتماعي عند طلاب كلية التمريض في جامعة حماة (العربية)

الكلمات المفتاحية

Addiction, social networking sites.

How to Cite

alazak, A. (2022). Addiction of social networking sites among nursing college students at the University of Hama. Journal of Hama University , 5(16). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1066

الملخص

Social networking sites are an educational tool that includes many students in various disciplines and a site to promote various ideas, and the university students category is one of the most used groups for this site, and its bad use may lead to addiction and turn it into a tool that threatens the future of students.

 Assessment of addiction of social networking sites among students of the Faculty of Nursing at the University of Hama.

A descriptive cross-sectional study was performed on a convenience sample of 100 students from the College of Nursing at the University of Hama, data was collected by a structured questionnaire which  was developed by the researcher.

The results of current study showed that 95% of the students have an account on one of the social networks, and that 68% of them prefer social networks to mingle with people during their spare time, and 69% believe that one of the advantages of social networking sites is the possibility of benefiting from it in the ability to fetch information from the sites The instruction is at a lower cost, and 80% believe that neck and back pain are among its downsides.

 There should be conducting of continuous programs that educate the  students about the importance of social networks as one of the latest developments in technology and the necessity of using them in educational aspects in a safe and sound manner, establishing interactive websites in universities and educational institutions on which specialists are based in order to adopt the ideas of young people and direct them according to sound foundations and address any wrong ideas that arise.

إدمان مواقع التواصل الاجتماعي عند طلاب كلية التمريض في جامعة حماة (العربية)

References

1. يونس، بسمه.(2016). إدمان شبكات التواصل الاجتماعي وعلاقتها بالاضطرابات النفسية لدى طلبة الجامعة في محافظة غزة، رسالة ماجستير( غير منشورة) . فلسطين: جامعة الأزهر- كلية التربية.
2. سلامة، عبد الحافظ محمد سلامة (1999): "أثر استخدام استراتيجية التعلم بواسطة الحاسوب على التحصيل الدراسي لطلبة الصف التاسع الأساسي في مادة قواعد اللغة العربية في المدارس الأردنية"، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة الروح القدس، بيروت، لبنان.
3. شحاته, حسن (2004), آفاق تربوية متجددة: مداخل الى تعليم المستقبل في الوطن العربي , الدار المصرية اللبنانية, القاهرة, ص ص:110-115.
4. إطميزي ،ج.أ.(2013). نظم التعليم الإلكتروني وأدواته .الدمام: مكتبة المتنبي .
5. أ/بشرى فيصل الحربي (2009).شبكات التواصل الاجتماعي ودورها في العملية التعليمية. جامعة الإمام عبدالرحمن بن فيصل.
6. ساري، حلمي (2016 ).التواصل الاجتماعي، عمان، دار كنوز المعرفة للنشر والتوزیع.
7. عمر، أمل نصر الدین سلیمان .2013 (تصور مقترح لوظیفة شبكات التواصل الاجتماعي في التعلیم القائم على المشروعات وأثره في زیادة دافعیة الإنجاز والاتجاه نحو التعلیم عبر الویب)، ورقة بحثیة مقدمة في المؤتمر الدولي الثالث حول التعلیم الإلكتروني والتعلم عن بعد، الریاض.
8. الشرهان، جمال(2000).الوسائل التعليمية ومستجدات تكنولوجيا التعليم ، الطبعة الأولى، مطابع الحميضي الرياض.
9. حمدي، ماطر عبد االله (2018). اعتماد الشباب الجامعي على مواقع التواصل الاجتماعي في التزود بالمعلومات: دراسة مسحیة في جامعة تبوك السعودیة.جامعة الشرق الأوسط.
10. الراوي، بشرى جمیل (2016). دور مواقع التواصل الاجتماعي في التغییر مدخل نظري.
11. الحایس، عبد الجواد(2012). التفاعل الاجتماعي عبر مواقع التواصل الاجتماعي وانعكاساته الإجتماعیة على الشباب الجامعي، دراسة میدانیة في جامعة السلطان قابوس،( قدمت في المؤتمر الدولي الثاني لكلیة الآداب والعلوم الإجتماعیة، مسقط، جامعة السلطان قابوس.
12. العمودي، أحمد بن علي (2016).اتجاهات الشباب في استخدام الإنترنت ومواقع الإعلام الجدید، المنتدى العالمي للشباب الذي أقیم في اسطنبول2016.
13. الرشید، آلاء محمد رشید (2014 ).استخدامات شبكتي التواصل الإجتماعي الفیسبوك والتویتر والإشباعات المتحققة لدى طلبة الجامعات الأردنیة، دراسة میدانیة عن جامعتي الأردنیة والشرق الأوسط 2013 .(رسالة ماجستیر غیر منشورة، جامعة الشرق الأوسط) عمان، الأردن.
14. Kehinde Fasae, Joseph and Adegbilero-Iwari, Idowu , (2016) "Use of social media by science students in public universities in Southwest Nigeria", The Electronic Library, Vol. 34 Iss: 2, pp.213 – 222.
15. الهزازي ، نورة سعود " فاعلية الشبكات الاجتماعية الإلكترونية في تطوير عملية التعليم والتعلم لدى طالبات كلية التربية في جامعة الملك سعود" ،جامعة الملك سعود، المملكة العربية السعودية ، 2013.