Obstacles to applying administrative creativity by kindergarten Principals in Lattakia city from their point of view

  • رزان نصور جامعة طرطوس
  • نجوى خضر خضر
  • Dr. Nayfeh Ali
الكلمات المفتاحية: administrative creativity, obstacles to administrative creativity

الملخص

The aim of the research is to identify the important obstacles to the application of administrative creativity from the point of view of private kindergarten principals in the city of Lattakia, and the descriptive approach was used. The research community consisted of all kindergarten principals in the city of Lattakia for the year (2022), and the study sample consisted of (65) principals, and the research used a questionnaire consisting of (43) The research is a questionnaire consisting of (43) items distributed over three areas, and the research reached the following results: 1- There are obstacles to administrative creativity from the point of view of private kindergarten principals at a moderate degree، and the organizational obstacles came in the first place, followed by the environmental obstacles, and in the last place the personal obstacles
2-There are statistically significant differences between the mean scores of the study sample's responses to the questionnaire as a whole and to the third dimension (personal obstacles) according to the educational qualification variable in favor of the university degree.
3-There are no statistically significant differences between the mean scores of the study sample's responses to the first two dimensions of the questionnaire (environmental obstacles) and the second (organizational obstacles) according to the educational qualification variable.
4-There are no statistically significant differences between the mean scores of the study sample's responses to the questionnaire due to the number of years of experience variable.
5 -The research came up with some proposals, including: -Providing material and moral support to kindergarten principals to enroll in training programs and follow training courses in the field of management, especially those that work to develop the creative skills of kindergarten principals -Using technology and developing electronic programs to alleviate the routine burdens that limit principals’ creativity. Kindergartens - Include a practical aspect in the university stage for preparing kindergarten principals to train them in modern methods of management, including administrative creativity.

References

المراجع العربية:
1-أبو النور، محمد عبد التواب، عثمان، منى شعبان، حمعة ابراهيم، أسماء سيد، وعبد القادر، هالة محمد شعبان. (2021).
الإدارة الإبداعية في مرحلة رياض الأطفال "الواقع والمأمول". مجلة بحوث ودراسات الطفولة. كلية الطفولة المبكرة، جامعة بني سويف، 3(5)، 453-490. https://rsch.journals.ekb.eg/issue_22947_28500.html
2-بدح، أحمد محمد.وأبوطة، مروة محمد. (2013). مقومات وممارسات الإبداع الإداري من وجهة نظر مديرات رياض
الأطفال الخاصة في مدينة عمان. مجلة العلوم التربوية والنفسية،14(3)،446-470.قاعدة معلومات شمعه
3-حسن، وسام محمد. (2015). نموذج مقترح لتطوير واقع التنمية المهنية لدى مديري رياض الأطفال في الجمهورية
العربية السورية في ضوء مدخل الجودة الشاملة والتجربتين الأمريكية والبريطانية [رسالة دكتوراه منشورة، كلية التربية، جامعة دمشق].قاعدة معلومات شمعة shamaa
4-خير الله، جمال: الإبداع الإداري، دار أسامة، عمان،2015.
5-خيري، أسامة محمد: إدارة الإبداع والابتكارات، دار الراية للنشر والتوزيع، 2012.
6-الزيود، ماجد محمد.(2012). درجة ممارسة تكنولوجيا المعلومات وعلاقتها بالإبداع الإداري لدى مديري المدارس
الثانوية الحكومية في مملكة البحرين. مجلة العلوم التربوية والنفسية،13(2)،14-41.قاعدة معلومات شمعة shamaa
7-السكارنة، بلال: مقدمة في الإبداع، ط2، دار وائل للنشر والتوزيع. عمان،2011.
8-سليمان، جمال، وخليل، بلسم. (2012). واقع الإبداع الإداري ومعوقاته لدى مديري المدارس في مرحلة التعليم الأساسي
بمحافظة دمشق. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية-سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية، (34)85،5-103.
9-سليمان، عبد الرحمن سيد: مناهج البحث، عالم الكتب،2014.
10-شريف، عبد القادر: إدارة رياض الأطفال وتطبيقاتها، دار المسيرة، عمان،2005.
11-الصرن، رعد: إدارة الإبداع والابتكار، منشورات الجامعة الافتراضية السورية،2020.
12-ضيف، هبة الله علي محمد، وجوهر، علي صالح. (2021). معوقات الإبداع الإداري لمديري مدارس التعليم الأساسي
بدمياط من وجهة نظرهم. مجلة كلية التربية، جامعة دمياط،36(78-2)،3-33. https://jsdu.journals.ekb.eg/article_189848.html
13-طعمة، فاطمة بشير. (2012). واقع ادارة رياض الاطفال في ضوء ادارة الجودة الشاملة: في محافظتي دمشق وريف
دمشق [رسالة ماجستير منشورة، جامعة دمشق]. قاعدة معلومات شمعة shamaa
14-العجلان، هند بنت عبد العزيز بن ناصر. (2019). متطلّبات تحقيق الإبداع الإداريّ لدى مديرات مرحلة رياض
الأطفال بمدينة الرّياض من وجهة نظر المديرات والمشرفات التّربويّات. المجلة الالكترونية الشاملة متعددة المعرفة لنشر الأبحاث العلمية والتربوية MECSJ، (12). قاعدة معلومات شمعة Shamaa.
15-العجمي، جازي محمد عبيد. (2020). الثقافة التنظيمية وأثرها على الإبداع الإداري دراسة ميدانية على مديرات رياض
الأطفال دولة الكويت، مجلة كلية التربية ببنها،31 (122-ج2)،281-320. https://jfeb.journals.ekb.eg/issue_10630_20156.htm
16-علي، نايفة. (2012). معوقات الإبداع الإداري بمدارس المرحلة الثانوية العامة. دراسة ميدانية. مجلة جامعة تشرين
للبحوث والدراسات العلمية-سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية،34(3)،77-100.
17-علي، نايفة، أحمد، مطيعه، وعباس، سوسن. (2018). الاحتياجات التدريبية لمديري مؤسسات رياض الأطفال في
ضوء المداخل الإدارية الحديثة من وجهة نظرهم (دراسة ميدانية في رياض أطفال مدينة اللاذقية). مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية-سلسلة الآداب والعلوم الانسانية،40(4)، 343-362.
18-عمر، إناس شريف يوسف. (2022). المعوقات التي تواجه مديري المدارس في تحقيق الإبداع الإداري من وجهة
نظرهم. مجلة الشرق الأوسط للعلوم الإنسانية والثقافية، مجلد2(1)،.143-161 http://meijournals.com/ara/index.php/mejhcs/issue/view/14
19-العمراني، عبد الغني: إدارة رياض الأطفال، دار الكتاب الجامعي، صنعاء ،2013.
20-غانم، ثناء، أحمد، مطيعة، وعباس، سوسن. (2015). درجة ممارسة مديري رياض الأطفال الخاصة للوظائف
الإدارية من وجهة نظرهم دراسة ميدانية في رياض الأطفال الخاصة بمدينة اللاذقية. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية-سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية،1(15)،201-222.
21-مسلم، حسن عبد الله: الابداع والابتكار الإداري في التنظيم والتنسيق، دار المعتز، الأردن، 2015.
22-معروف، ياسر ابراهيم. (2014). واقع أساليب التواصل بين الأسرة ومؤسسات رياض الأطفال في ضوء الاتجاهات الحديثة
وسبل تطويرها [رسالة ماجستير منشورة، جامعة دمشق]. http://mohe.gov.sy/master/Message/
23-المواضية، رضا سلامة. (2018). أثر التماثل التنظيمي في دافعية العمل لدى مديرات رياض الأطفال من وجهة نظر
المربيات في مديريات تربية الزرقاء. دراسات: العلوم التربوية –الجامعة الأردنية،45 (4)،137-.155 https://journals.ju.edu.jo/DirasatEdu/article/view/11346/9329
24-مؤتمر التطوير التربوي بعنوان رؤية تربوية مستقبلية لتعزيز بناء الإنسان والوطن. (2019-9-26). الجمهورية العربية
السورية، وزارة التربية. http://moed.gov.sy/site
25-النجار، فريد: إدارة رأس المال البشري بالموهبة والإبداع، دار المعارف، الإسكندرية،2014.

المراجع الأجنبية
1-Abdul-Aal, Antar. Mohamed. Ahmed. (2018). The Reality of Administrative Creativity among the
Principals of General Secondary Education Schools: A Field Study in So hag City, Global Management and Business Research: Administration and Management,18(13),17-23.https:// journal of business. Org/index.php /GJMBR/article/view/2649/2550

2-Al-Qubelat, N. (2019). Limitations of administrative creativity among principles
Of public schools in Amman directorate of education from their point of view.
British Journal of Education, 7 (12), 118-128.https://doi.org/10.37745/bje.2013

3-Alzboun, M.S., Al Zubaidi, A.F.,& Momani, N.R.(2019). Obstacles of Administrative
Creativity among the Principals of Public Schools in Amman City from their Point of View. Journal of Education and Practice, 10 (36), 26-37.
https://www.iiste.org/Journals/index.php/JEP/article/viewFile/50875/52569

4-Hornby, A.S. (2005). Oxford Advanced Learner's Dictionary of Current English. (6th ed)
Oxford University Press.
منشور
2024-02-29