Reflective thinking and its relationship to Aspiration level on a sample of basic eighth students in Hama Governorate schools
الملخص
The present study aimed at knowing the relationship between reflective thinking and aspiration level on a sample of Second Basic Education schools in Hama Governorate, and knowing the significance of differences among the members of the study sample in reflective thinking and aspiration level, which may be due to the school place variable (city/ rural).
The study sample consists of (365) students: (173) male and female students from Hama city, and (192) male and female students from Hama rural. The study tools was a scale to measure the reflective thinking, preparation Almshhrawy (2010), and a scale to measure the aspiration level , preparation by the researcher.
The most important findings of Search:
- There was a median degree in reflective thinking in a sample of Second Basic Education schools in Hama Governorate.
- There were correlation statistically positive significant between the scores of students on the scale of reflective thinking and scores on a scale of aspiration level.
- There were not differences between the mean scores of students on the scale of reflective thinking due to the school place variable.
- There were differences between the mean scores of students on the scale of aspiration level due to the school place variable favor for the students in the city.
References
17-1- المراجع العربية:
إبراهيم, نضال.(2003). الأمن الوظيفي وعلاقته بمستوى الطموح لدى المدراء العاملين في مقرات وزارة السلطة الوطنية الفلسطينية وأثر بعض المتغيرات الديموغرافية عليها. رسالة ماجستير غير منشورة, كلية الدراسات العليا, جامعة النجاح الوطنية, نابلس, فلسطين.
بركات, زياد.(2008). علاقة مفهوم الذات بمستوى الطموح لدى طلبة جامعة القدس المفتوحة في ضوء بعض المتغيرات. المجلة الفلسطينية للتربية المفتوحة, المجلد (1), العدد (2), جامعة القدس المفتوحة, فلسطين.
البركات, صالح وياسين, عمر.(2010). العلاقة بين التفاعل الاجتماعي ومستوى الطموح لدى طلبة المرحلة الثانوية في محافظة اربد. مجلة الدراسات البيئية, العدد(3), عمان، الأردن.
بركات، زياد أمين.(2005). العلاقة بين التفكير التأملي والتحصيل الدراسي لدى عينة من الطلاب الجامعيين وطلاب الثانوية العامة في ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية. مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة القدس المفتوحة، المجلد (6)، العدد (4).
التويجري, أسماء.(2002). المتغيرات الاجتماعية المحددة لمستويات وأنماط الطموح الاجتماعي. رسالة دكتوراه منشورة, مكتبة الملك عبد العزيز العامة, الرياض, السعودية.
جروان، فتحي.(2003). تعليم التفكير مفاهيمه وتطبيقاته. عمان، الأردن: دار الفكر للنشر والتوزيع.
حسن, عزت عبد الحميد.(2011). الإحصاء النفسي والتربوي, تطبيقات باستخدام برنامج (SPSS 18). القاهرة, مصر: دار الفكر العربي.
خوالدة، أكرم صالح محمود.(2012). التقويم اللغوي في الكتابة والتفكير التأملي. عمان، الأردن: دار الحامد للنشر والتوزيع.
دائرة الإحصاء في مديرية التربية.(2021). عدد طلبة الصف الثامن الأساسي في محافظة حماة للعام الدراسي 2021-2022. مديرية التربية، حماة, سورية.
الدليمي، آلاء وعلوان، سالي.(2018). التفكير التأملي لدى طلبة المرحلة الإعدادية. مجلة كلية التربية للبنات، العراق، بغداد، المجلد (29)، العدد(2).
الرفوع، محمد أحمد.(2017). درجة توافر مهارات التفكير التأملي وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي في الأردن. مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، العدد (174).
الزهراني، علي.(2009). إدراك القبول- الرفض الوالدي وعلاقته بمستوى الطموح لدى طلاب المرحلة المتوسطة بمحافظة جدة. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى، مكة المكرمة، السعودية.
الطوطو، رانية ورزق، أمينة.(2018). اليقظة العقلية وعلاقتها بالتفكير التأملي لدى طلبة جامعة دمشق. مجلة جامعة البعث، المجلد (40)، العدد (4).
عاقل, فاخر.(2003). معجم العلوم النفسية. ط1, القاهرة, مصر: شعاع للنشر والعلوم.
عبد الوهاب، فاطمة محمد.(2005). فعالية استخدام بعض استراتيجيات ما وراء المعرفة في تحصيل الفيزياء وتنمية التفكير التأملي والاتجاه نحو استخدامها لدى طالب الثانوي الأزهر. مجلة التربية العملية، كلية التربية، المجلد (8)، العدد (4).
العنزي، عبد الله .(2016). أساليب التفكير ومستوى الطموح الأكاديمي ودورهما في التنبؤ بالتسويف الأكاديمي لدى طلاب الجامعة. المجلة الدولية التربوية المتخصصة، المجلد (5)، العدد(8).
القاسم، جمال مثقال. (2012). مستوى التفكير التأملي وعلاقته ببعض المتغيرات لدى عينة من الطلاب الموهوبين المدموجين في المدارس الحكومية بالمدينة المنورة في السعودية ومدرسة اليوبيل الأردنية. مجلة كلية التربية بالسويس، المجلد (5)، العدد (3).
قندلفت, أولغا.(2002). التعليم المهني وعلاقته بمستوى الطموح وتنمية القدرات. رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية, جامعة دمشق, دمشق, سورية.
محمود, شريف مهني.(2001). دراسة الاغتراب وعلاقته بمستوى الطموح لدى طلاب الثانوي العام والفني والصناعي. رسالة ماجستير غير منشورة, القاهرة, جامعة عين شمس, مصر.
المشهراوي، بسام.(2010). الدافع المعرفي والبيئة الصفية وعلاقتهما بالتفكير التأملي لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدينة غزة. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة الأزهر.
معوض، خليل ميخائل.(2004). مشكلات المراهقين في المدن والريف (السلطة والطموح). القاهرة، مصر: دار المعارف بمصر.
ملحم، سامي محمد. (2007). مناهج البحث في التربية وعلم النفس. ط5، عمان، الأردن: دار المسيرة.
17-2- المراجع الاجنبية:
Demirel, M.; Derman. I & Karagedik, E.(2015). A study on the relationship between reflective thinking skills towards problem solving and attitudes towards mathematics. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. (197) pp (2086 – 2096), Turkey.
Denton, D.(2017). The effects of reflective thinking on secondary school students’ academic achievement and perceptions of related instructional practices. Ph.D thesis unpublished, Seattle Pacific University.
Hill, N. ; Ramirez, C.; & Dumka, E.( 2013). Early Adolescent's carrier Aspiration : A qualities study of Perceived Barriers and Family support Among low – Income, Ethnically Diverse Adolescents . Journal of Family, Vol.(2), No(3).
Lucas, U. and Tan, P.(2006). Assessing levels of reflective thinking, the evaluation of an instrument for use within accounting and business education, Liverpool Hope University, Liverpool, (2-3) May .
Milner, R.(2003). Teacher Reflection and Race in a cultural Contexts: History, Meaning and Methods in Teaching . Theory into Practice, , Vol. (42).
Spangler, M. D.(1999). Reflective thinking among preserve elementary muthemation teachers. Journal for research in mathematics education, Vol. (12), No (1), pp (63– 79).