The prevailing thinking styles among sixth grade students in light of some variables "a field study in the schools of the city of hama"

  • ايمان الصاري جامعه تشرين
  • لينا بدور
الكلمات المفتاحية: thinking methods, sixth grade students, Hama city

الملخص

The current research aimed to reveal the prevailing thinking styles among sixth grade students and their relationship to some variables (gender, father’s academic qualification), and used the descriptive analytical method. A sample consisting of (100) male and female students was chosen, chosen according to a random method, and an instrument scale was used. The research consists of (59) items and the research reached the following results:

- The degree of agreement for the scale as a whole was high, with an average of (3.66). The universal method was the most preferred method among the students, and the legislative method came in last place.

- There are no statistically significant differences among sample members on the scale according to the gender variable.

- There are statistically significant differences on the total score of the questionnaire and on its dimensions (critical style, liberal style, hierarchical style) depending on the variable of the father’s academic qualification in favor of graduate studies.

References

- أبو جادو، صالح محمد علي؛ نوفل، محمد بكر. (2017). تعليم التفكير-النظرية والتطبيق. الأردن، عمان: دار المسيرة.
- أبو هاشم، السيد محمد. (2208). الخصائص السيكومترية لقائمة أساليب التفكير في ضوء نظرية ستيرنبرغ لدى طلاب الجامعة. مركز البحوث التربوية، جامعة الملك سعود. السعودية.
- بدور، لینا. (2013). أساليب التفكير السائدة لدى الطلبة المتفوقين عقلياً في ضوء معدلاتهم التحصيلية والجنس. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية-سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية، 35(2)، 133-149.
- بدور، لينا. (2019). أساليب التفكير لدى طلبة المركز الوطني للمتميزين. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية-سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية.
- تعوينات، علي.(2009).البطء التعليمي وعلاجه من خلال أساسيات التعلم والتعليم. الجزائر: كنوز الحكمة للنشر والتوزيع.
- جناد، روعة. (2017). أساليب التفكير السائدة لدى الطلبة وعلاقتها بعدد من المتغيرات لدى طلبة معلم صف في كلية التربية. مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية-سلسلة الآداب والعلوم الإنسانية، 33(2)، 49-67.
- خضیر، ثابت محمد وشريف، إيمان محمد. (2011). أساليب التفكير لدى طلبة جامعة الموصل. مجلة أبحاث كلية التربية الأساسية. 10(2)، 155-180.
- الدردير، عبد المنعم أحمد. (2006). دراسات معاصرة في علم النفس المعرفي. ج1، القاهرة، مصر: عالم الكتب للنشر والتوزيع.
- الريماوي، محمد عودة وآخرون. (2008).علم النفس العام. ط(3). الأردن، عمان: دار المسيرة.
- سعادة، جودت أحمد. (2003).تدريس مهارات التفكير (مع مئات الأمثلة التطبيقية). ط(1).الأردن، عمان: دار الشروق.
- سعد، إبراهيم. (2019) . أساليب التفكير ودلالتها التنبؤية بالإبداع الانفعالي لدى طلاب الجامعة. منشورات اللجنة الدولية للبحوث في العلوم التربوية، جامعة دمياط، مصر.
- -سمية، بن عائشة. (2015). أساليب التفكير وعلاقتها بالتكيف المدرسي لدى التلاميذ المتفوقين دراسياً والعاديين في المرحلة الثانوية. رسالة ماجستير منشورة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة الحاج خضر، ولاية باتنة.
- صبح، محمد حسن. (2015). أساليب التفكير وعلاقتها بالقدرة على اتخاذ القرار لدى معلمي المرحلة الابتدائية. منشورات كلية التربية، العدد الثامن عشر، جامعة بور سعيد، مصر.
- الطيب علي، عصام. (2006). أساليب التفكير نظريات ودراسات وبحوث معاصرة. ط(1). مصر، القاهرة: عالم الكتب.
- عبود، ضحى. (2015). أساليب التفكير السائدة وعلاقتها بفاعلية الذات لدى الطلبة في مدارس المتفوقين. منشورات جامعة دمشق، سوريا.
- العتوم، عدنان؛ الجراح، عبد الناصر؛ وبشارة، موفق. (2011). تنمية مهارات التفكير: نماذج نظرية وتطبيقات عملية. ط(1). الأردن، عمان: دارالمسيرة.
- غنيم،محمد عبد السلام. (2005).مفاهيم أساسية في علم النفس المعرفي. مصر، الإسكندرية: مركز الإسكندرية للكتاب.
- محمد، صبحية. (2019). أساليبالتفكيرفيضوءنظريةستيرنبرجوعلاقتهابالاستمتاعبالحياةلديطالباتالجامعة. المجلة التربوية لكلية التربية بسوهاج، 58(58)، 461-503.
المراجع باللغة الانكليزية Zhange , I. f . ( 2004 ) . Revisiting the predictive power of thinking styles for Academic performance . the Journal of psychology 138 ( 4 ) ,

315-370 . Sternbrrg , R.J. ( 2002 ) . thinking styles . Rrprinted edidtion . UKA : Cambridge university press ..
-
منشور
2024-10-24
How to Cite
الصاريا., & بدورل. (2024). The prevailing thinking styles among sixth grade students in light of some variables "a field study in the schools of the city of hama". Journal of Hama University , 7(التاسع). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1843