The effect of using the random exercise style on acquiring and retaining some basic skills in gymnastics

  • حسن ميسر الخضر جامعة تشرين
  • Dr. Bilal Mahmoud
الكلمات المفتاحية: Random exercise, Acquiring, Retaining, gymnastics

الملخص

This research aimed to explore the effect of the random exercise styles on acquiring and retaining some basic skills in gymnastics. The researcher has used the experimental approach using the experimental group style for its suitability the nature of the research, where the sample was of (20) males students of the faculty of physical education in Hama university, their ages ranged from 18-19 year. It has been chosen standardized tests to measure the studied skills in the research (forward roll, hand balance, head balance, side wheel). The results showed a positive effect to the random exercise style on acquiring and retaining studied skills. In light of study's results, it was recommended to conduct research that integrate the random exercise style with others styles and studying the impact of this procedure on the acquisition and retaining the skills of gymnastics or others skills.

References

 المراجع العربية
1. حسين، محمّد هاني؛ محيسن، حسن علي؛ علي، حسين شاكر (2021)، تأثير تمرينات تعليمية وترويحية مصحوبة بجدولة الممارسة المتسلسلة والعشوائية في تعلم مهارتي المناولة والتهديف بكرة القدم للصالات لطالبات الصف الثاني متوسط، مجلة واسط للعلوم الرياضية، المجلد الأول، العدد(2)، ص58- 72.
2. الحيالي، كريم عبد الغني (2014)، تأثير تمرينات مهارية بالأسلوب العشوائي في اكتساب بعض المهارات الأساسية بكرة القدم لطلاب الثاني المتوسط، رسالة ماجستير، جامعة ديالى، كلية التربية الرياضية، العراق.
3. خيون، يعرب (2002) التعلم الحركي بين المبدأ والتطبيق، العراق: مكتبة الصخرة، بغداد، ص 82 – 83.
4. خيون، يعرب (2010)، التعليم الحركي بين المبدأ والتطبيق، العراق: دار الكتب والوثائق، بغداد، ص 155-156.
5. العامري، ماهر محمد عواد (2014)، فسيولوجية التعلم الحركي، ط1، النبراس للطباعة والتصميم.
6. عبد الرزاق، فراس عبد المنعم (2013)، تأثير تمرينات مقترحة بأسلوب الدمج المكثف لأنماط الشخصية (A-B-AB ) في تعلم بعض المهارات الأساسية بالملاكمة، أطروحة غير منشورة، كلية التربية الرياضية، جامعة ديالى، ص 52، العراق.
7. العتـــابي، مــنـتـظـر حـسـيـن ســابــط (2012)، تأثير استخدام التمرينات المتسلسلة والعشوائية بالأسلوب التبادلي في تعلم بعض مهارات كرة القدم، رسالة ماجستير، كلية التربية الرياضية، جامعة المستنصرية.
8. العقابي، قيصر عبد السادة (2015)، تأثير برنامج تعليمي باستخدام الأسلوب التبادلي في تعلم بعض المهارات الأساسية بكرة القدم، كلية الإدارة الاقتصاد وحدة التربية الرياضية، الجامعة المستنصرية.
9. علي، هند وسبع، نورس (2014)، تأثير استخدام أسلوبي العشوائي والمتسلسل في تعلم بعض المهارات في الجمناستيك الفني للنساء، رسالة ماجستير، كلية التربية الرياضية للبنات، جامعة بغداد.
10. الكوفي، حسين علي حسين (2020)، تأثير التمرين المتسلسل والعشوائي في دقة أداء بعض مهارات التنس الأرضي والريشة الطائرة للاعبي مدارس رعاية الموهبة الرياضية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الأساسية، قسم التربية البدنية وعلوم الرياضة: العراق.


 المراجع الأجنبية
1. Mkaouer, B. Nassib, S. Amara, S. & Chaabene, H. (2018), Evaluation the physical and basic gymnastics skills assessment for talent identification in men's artistic gymnastics proposed by the International Gymnastics Federation, Biology of Sport, 35(4): 383-392.
2. Pratama, R. (2017). The effect of block practice, serial practice and random practice to improve basketball fundamental skill for beginner. , Physical Education, and Sports Science.
3. Schmidt and Robert (1992) New conceptualizations of practice: common principles in three paradigms suggest new concepts for training, American psychological science, 3(4), p209.
منشور
2024-02-27
How to Cite
الخضرح. م., & Dr. Bilal Mahmoud. (2024). The effect of using the random exercise style on acquiring and retaining some basic skills in gymnastics. Journal of Hama University , 6(الخامس عشر). Retrieved from https://hama-univ.edu.sy/ojs/index.php/huj/article/view/1614