Self-efficacy and its relationship to learning motivation among fourth-grade students in the city of Hama

الكفاءة الذاتية وعلاقتها بدافعية التعلم لدى تلاميذ الصف الرابع الأساسي

  • Bayan Khaled Walow جامعة البعث
  • Dr.Walid Hamadeh
الكلمات المفتاحية: self-efficacy - learning motivation - fourth grade students.

الملخص

The study aimed to identify the relationship between self-efficacy and learning motivation among fourth-grade students. To achieve this, a measure of self-efficacy and a measure of learning motivation were used, ensuring their validity and reliability, and then applying them to (229) male and female students in the fourth grade. The study showed the following results. :

- There is a strong positive relationship between self-efficacy and learning motivation among fourth grade students.

 - Fourth grade students have moderate self-efficacy and learning motivation.

-There are statistically significant differences between the averages of students’ answers on the self-efficacy scales due to the gender variable. 

-There are no statistically significant differences between the averages of students’ answers on the self-efficacy and learning motivation scales due to the gender variable.

 The research presented a set of recommendations, the most important of which are: working to develop self-efficacy and learning motivation among learners in general and students in the first cycle of basic education in particular, through carrying out appropriate activities and using appropriate teaching methods that help in this, and providing a supportive and encouraging educational environment for students. It enhances their self-efficacy and develops their motivation to learn.

 

References

- المصري, نيفين. (2011).قلق المستقبل وعلاقته بكل من فاعلية الذات ومستوى الطموح لدى عينة من طلبة جامعة الأزهر بغزة. رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية, جامعة الأزهر بغزة, فلسطين.
-مصطفى, باسل. (2015). الدافع المعرفي وعلاقته بالكفاءة الذاتية المدركة لدى طلبة المرحلة الإعدادية. رسالة ماجستير غير منشورة, كلية العلوم التربوية والنفسية, جامعة عمان العربية.
-ملحم, سامي. (2010). مناهج البحث في التربية وعلم النفس. عمان: دار الميسرة.
- ميدون, مباركة وأبي مولود, عبد الفتاح. (2014). الكفاءة الذاتية وعلاقتها بالتوافق الدراسي لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط دراسة ميدانية على عينة من التلاميذ بمتوسطات مدينة ورقلة. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية, ع17,118-105.
-ناصر، قوراري, زحاف، عبد القادر. (2014). دافعية التعلُّم وعلاقتها بالتحصيل الدراسي في مادة اللغة الإنكليزية لدى طلاب السنة الثانية من التعليم الثانوي. رسالة ماجستير غير منشورة, كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية. الجزائر.
-النصاصرة, فؤاد. (2009). الكفاءة الذاتية المدركة وعلاقتها بقلق الامتحان في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية لدى طلبة الثانوية العامة في مدينة بئر السبع. رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة اليرموك, الأردن.
-الهديرس، مازن. (2019). الأساليب التي يتبعها معلم المرحلة الثانوية وعلاقتها بزيادة دافعية المتعلم نحو التعلُّم. المجلة العربية للنشر العلمي- جامعة جرش الأهلية. كلية التربية.(13).
منشور
2024-03-06
القسم
Department of Education